EKONOMI: Chockhöjning på livsmedel

2023 02 06

Ingenting tyder på att prisökningarna i dagligvaruhandeln stannar av.

Tvärtom fortsätter de att öka i början av året. I vissa fall handlar det om höjningar på nära 50 procent, rapporterar SVT Nyheter.

– Det har varit en brutal prisökning på vissa varor i januari, säger Ulf Mazur på Matpriskollen, till kanalen.

"Handlar om chockhöjningar"

44 000 livsmedelsprodukter ökade i snitt med 1,3 procent – enbart i januari.

En av de största ökningarna man sett inom blott en månad under det senaste året, enligt Matpriskollens statistik som presenteras idag.

Det innebär exempelvis att priserna steg mer i januari 2023 än vad de gjorde under hela 2021. 

– I januari ser vi hur många av de artiklar som tidigare inte ökat så mycket i pris sticker iväg. Det handlar om exempelvis socker och öl. Det anmärkningsvärda är att det inte är en lugn ökningstakt, det handlar om chockhöjningar på vissa livsmedel, säger Ulf Mazur.

Socker och glutenfria makaroner i topp

De mest kraftiga prisökningar som Matpriskollen noterat i svenska livsmedelsbutiker under januari är Garants strösocker (750 gram) som ökat med 44 procent.

Även Tomatjuice Premier (+40 procent) och glutenfria makaroner från ICA (+33 procent) ligger högt på listan.

Och enligt konsumentbolagen planerar man nu för fortsatta prishöjningar, rapporterar Sveriges Radio Ekot på måndagsmorgonen.

Det står klart efter att resultatrapporterna hos de börsnoterade bolagen nu trillar in.

– Jag måste tyvärr meddela att vi fortsättningsvis kommer att se ett ökat inflationstryck i närtid, säger exempelvis Axfoods vd Klas Balkow.

Goda nyheter: kaffepriset sjunker

Till de goda nyheterna hör dock att det förra veckan kunde rapporteras om att priset på kaffe nu sjunker ganska rejält.

Ett glädjande besked för alla som är beroende av kaffe för att starta dagen på morgonen.

– Kaffeskördarna i Brasilien har blivit bättre än väntat samtidigt som efterfrågan minskat och lagren vuxit mycket, förklarade Ulf Mazur enligt SR i torsdags.

Flera förändringar i svenskt köpbeteende

Inflationen och stigande livsmedelspriser orsakade under 2022 stor desperation hos många hushåll.

Flera nya shoppingbeteenden har kunnat noteras, exempelvis att folk nu snarare köper frysta varor istället för färska.

– Exempelvis köpte man tidigare mycket färsk kyckling men man har gått över mer till fryst kyckling, säger Omid Ghanbari, grundare till sajten Matspar, till SR.

Man har också börjat köpa matbutikernas egna märkesvaror, EMV, i högre utsträckning än tidigare – som ofta är billigare.

 Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara, säger Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.

Fakta: Procentuell prisökning i januari 2023

Inom parantes anges förändringen över de senaste 12 månaderna.

Snacks & godis: 3,1 (14,8)                        

Fisk & skaldjur: 2,4 ( 20,2)

Dessert & mellanmål: 2,3 (17,2)

Grönsaker: 1,9 (13,5)

Bröd & kakor: 1,9 (16,3)

Drycker: 1,9 (12,4)

Glass: 1,3 (14,2)

Mejeri: 1,3 (23,6)

Färdigmat: 1,1 (16,5)

Ost: 1,0 (25,4)

Korv & pålägg: 0,9 (14,3)

Chark & deli: 0,8 (14,5)

Kött: -0,1 (15,3)

Källa: Matpriskollen/SVT

LÄS MER: Kraftig förändring i svenska folkets köpkraft

LÄS MER: Anmärkningsvärd trend i svenskt köpbeteende

LÄS MER: Kaffedesperation eskalerar

Foto: ICA-Gruppen/J. Gow.

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Flera bilmodeller får körförbud – redan i år

2025 09 13

Sju bilar riskerar körförbud efter 31 december.

Från december i år börjar svenska operatörer avveckla 2G- och 3G-frekvenserna, som istället används för 4G och 5G.

När 2G- och 3G-nätet stängs ner kan flera bilmodeller i Sverige bli olagliga att köra – bland annat Honda och Volkswagen.

- Vi har de senaste fem åren pratat om utfasningen av 2G och 3G. Nu närmar vi oss slutet för dessa omoderna nät med bara nio månader kvar innan de drar sin sista suck. Om du inte vet om du eller någon närstående påverkas, ta kontakt med det företag där du är kund så får du hjälp att se vad du behöver göra, säger Sara Kebert, nätexpert på Telenor.

eCall-funktion slutar fungera

Denna förändring påverkar inte bara mobiltelefoner och trygghetstelefoner, utan även bilar med eCall-funktion, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

– Om 2G- och 3G-nätverken har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp, varnar Honda på sin hemsida.

– Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll.

Vilka bilar påverkas?

Bland de mest utsatta modellerna från Honda finns Jazz, Civic, HR-V, Honda e, ZR-V och CR-V, medan flera Volkswagen-modeller som Golf, Passat och Tiguan också kan påverkas.

Problem uppstår framför allt för fordon byggda före eCall-kravet 2018.

Konsekvenser för bilägare

Din bil blir inte automatiskt olaglig utan eCall, men när besiktningen omfattar eCall-tjänsten kan felet leda till körförbud.

– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, till Transport och Logistik.

Bilägare uppmanas därför att kontrollera om deras bil är beroende av 2G/3G för eCall och vidta åtgärder i tid för att undvika problem vid besiktning.

Foto: Obi

Text: Redaktionen