EKONOMI: Chockhöjning på livsmedel

2023 02 06

Ingenting tyder på att prisökningarna i dagligvaruhandeln stannar av.

Tvärtom fortsätter de att öka i början av året. I vissa fall handlar det om höjningar på nära 50 procent, rapporterar SVT Nyheter.

– Det har varit en brutal prisökning på vissa varor i januari, säger Ulf Mazur på Matpriskollen, till kanalen.

"Handlar om chockhöjningar"

44 000 livsmedelsprodukter ökade i snitt med 1,3 procent – enbart i januari.

En av de största ökningarna man sett inom blott en månad under det senaste året, enligt Matpriskollens statistik som presenteras idag.

Det innebär exempelvis att priserna steg mer i januari 2023 än vad de gjorde under hela 2021. 

– I januari ser vi hur många av de artiklar som tidigare inte ökat så mycket i pris sticker iväg. Det handlar om exempelvis socker och öl. Det anmärkningsvärda är att det inte är en lugn ökningstakt, det handlar om chockhöjningar på vissa livsmedel, säger Ulf Mazur.

Socker och glutenfria makaroner i topp

De mest kraftiga prisökningar som Matpriskollen noterat i svenska livsmedelsbutiker under januari är Garants strösocker (750 gram) som ökat med 44 procent.

Även Tomatjuice Premier (+40 procent) och glutenfria makaroner från ICA (+33 procent) ligger högt på listan.

Och enligt konsumentbolagen planerar man nu för fortsatta prishöjningar, rapporterar Sveriges Radio Ekot på måndagsmorgonen.

Det står klart efter att resultatrapporterna hos de börsnoterade bolagen nu trillar in.

– Jag måste tyvärr meddela att vi fortsättningsvis kommer att se ett ökat inflationstryck i närtid, säger exempelvis Axfoods vd Klas Balkow.

Goda nyheter: kaffepriset sjunker

Till de goda nyheterna hör dock att det förra veckan kunde rapporteras om att priset på kaffe nu sjunker ganska rejält.

Ett glädjande besked för alla som är beroende av kaffe för att starta dagen på morgonen.

– Kaffeskördarna i Brasilien har blivit bättre än väntat samtidigt som efterfrågan minskat och lagren vuxit mycket, förklarade Ulf Mazur enligt SR i torsdags.

Flera förändringar i svenskt köpbeteende

Inflationen och stigande livsmedelspriser orsakade under 2022 stor desperation hos många hushåll.

Flera nya shoppingbeteenden har kunnat noteras, exempelvis att folk nu snarare köper frysta varor istället för färska.

– Exempelvis köpte man tidigare mycket färsk kyckling men man har gått över mer till fryst kyckling, säger Omid Ghanbari, grundare till sajten Matspar, till SR.

Man har också börjat köpa matbutikernas egna märkesvaror, EMV, i högre utsträckning än tidigare – som ofta är billigare.

 Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara, säger Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.

Fakta: Procentuell prisökning i januari 2023

Inom parantes anges förändringen över de senaste 12 månaderna.

Snacks & godis: 3,1 (14,8)                        

Fisk & skaldjur: 2,4 ( 20,2)

Dessert & mellanmål: 2,3 (17,2)

Grönsaker: 1,9 (13,5)

Bröd & kakor: 1,9 (16,3)

Drycker: 1,9 (12,4)

Glass: 1,3 (14,2)

Mejeri: 1,3 (23,6)

Färdigmat: 1,1 (16,5)

Ost: 1,0 (25,4)

Korv & pålägg: 0,9 (14,3)

Chark & deli: 0,8 (14,5)

Kött: -0,1 (15,3)

Källa: Matpriskollen/SVT

LÄS MER: Kraftig förändring i svenska folkets köpkraft

LÄS MER: Anmärkningsvärd trend i svenskt köpbeteende

LÄS MER: Kaffedesperation eskalerar

Foto: ICA-Gruppen/J. Gow.

Text: Redaktionen


11 oktober 2025

MAX hamburgare i stort bråk om kyckling

2025 10 11

Max Burgers går till attack mot andra snabbmatsjättar.

Max Burgers går till offensiv mot McDonald’s, KFC och Burger King – och använder svensk kyckling som sitt största vapen i kampen om kunderna, rapporterar Resumé.

Trefrontskrig mot konkurrenter

I en ny tunnelbanekampanj, framtagen av reklambyrån Åkestam Holst, tar Max fajten direkt mot sina amerikanska kollegor.

Budskapen är tydliga – men levereras med en gnutta humor.

På McDonald’s-typsnitt står det “Ibland svensk kyckling”. KFC:s kursiva bokstäver säger “Eventuellt svensk kyckling” och Burger King får etiketten “Kanske svensk kyckling”

– Det blir ju alltid lättare att ta till sig ett budskap när man har något att jämföra med, säger Linus Blom, reklam- och varumärkeschef på Max Burgers, till Resumé.

Han understryker att syftet inte är att skambelägga.

– Vi har faktiskt varit lite snälla mot några av våra konkurrenter. Det hade kunnat vara betydligt starkare ord för att beskriva hur sällan vissa av dem serverar svenskt nötkött eller kyckling.

LÄS MER: Allvarlig kris för populär restaurangkedja

Svensk kyckling som konkurrensmedel

Budskapet om svensk kyckling är mer än bara marknadsföring – det är en del av Max strategi i ett växande “krig” om kunderna.

Kedjan har länge framhållit att all kyckling och nötkött som serveras i Sverige är svenskt, medan konkurrenterna ofta använder importerade produkter.

– Det här är vår styrka. När vi lyfter fram svensk kyckling blir skillnaden tydlig för kunderna, säger Blom.

Kampanjen är den senaste i en lång rad av marknadsföringsdrag där Max slänger en känga mot andra snabbmatsjättar.

Tidigare kritik

Samtidigt har kedjan själv fått kritik tidigare i år.

En Aftonbladet-granskning visade på allvarliga brister i hygien och matsäkerhet på flera restauranger.

Bland annat har sallad märkts om, samma trasor använts till toaletter och matbord, och uppvärmd mat serverats långt efter att den borde slängts.

Henric Byström, kommunikationschef på Max, sa under tillfället till Aftonbladet att kedjan tar kritiken på största allvar:

– Vår ambition är mycket högre och vårt kvalitetsarbete är mycket bättre. Det ska inte gå till så här.

Max inledde en intern utredning efter granskningen.

LÄS MER: Bara två restauranger kvar – nu går hamburgerkedjan i konkurs

Foto: Max hamburgare resp J C Attipoe

Text: Redaktionen


09 september 2025

Obama larmar om nytt hot – ”Ingen går säker”

2025 10 11

Barack Obama går ut med en global varning.

Barack Obama håller inte igen.

Den tidigare presidenten varnar för en global våg av auktoritärt styre och pekar specifikt ut ett land som riskerar att dras med – USA.

”Demokratin under attack”

I ett uppmärksammat videosamtal från en konferens i London med demokratiaktivister från Polen och Ungern slår han fast att världen står inför ett allvarligt vägskäl, rapporterar CNN.

– Vi ser politiker som attackerar civilsamhället, underminerar pressfriheten och använder rättssystemet som vapen, säger Obama.

– Ingen går säker längre.

Obama nämner inte sin efterträdare vid namn, men han har under åren varit mycket kritisk mot president Donald Trump, och trappat upp sin kritik av Trumps andra mandatperiod, samtidigt som han uttryckt oro över utvecklingen inom amerikansk politik.

LÄS MER: Börsen faller plötsligt – nytt meddelande från Trump

USA inte skyddat

Obama varnar för att demokratins nedgång inte längre bara är något som sker ”någon annanstans”.

– Även länder som trodde att de var immuna mot angrepp på demokratin inser nu att de är en del av samma kamp, säger han.

Han riktar också kritik mot ledare som lovar att ta oss tillbaka till hur det var förr – en tydlig blinkning till Trumps slogan Make America Great Again.

Då kommer faran

Obama menar att en del av ansvaret ligger hos de etablerade partierna, som han tycker har tappat kontakten med vanligt folk.

– När människor blir frustrerade är de villiga att acceptera vad som helst – även auktoritära lösningar – bara något händer, varnar han.

Han beskriver också hur auktoritära ledare ofta bygger sin makt på att riva ner snarare än att bygga upp.

– De kan krossa institutioner och stärka sig själva. Men att lösa de stora problemen i samhället? Där misslyckas de totalt.

Obamas ord ses som en av hans mest direkta varningar hittills om vart demokratin i världen är på väg.

– Vi är alla en del av samma kamp. Det här handlar inte bara om politik – det handlar om frihetens framtid, säger han.

LÄS MER: Wall Street-analytiker: Här är tre intressanta utdelningsaktier

Foto: Gage-Skidmore

Text: Redaktionen