EKONOMI: Chockhöjning på livsmedel
2023 02 06
Ingenting tyder på att prisökningarna i dagligvaruhandeln stannar av.
Tvärtom fortsätter de att öka i början av året. I vissa fall handlar det om höjningar på nära 50 procent, rapporterar SVT Nyheter.
– Det har varit en brutal prisökning på vissa varor i januari, säger Ulf Mazur på Matpriskollen, till kanalen.
"Handlar om chockhöjningar"
44 000 livsmedelsprodukter ökade i snitt med 1,3 procent – enbart i januari.
En av de största ökningarna man sett inom blott en månad under det senaste året, enligt Matpriskollens statistik som presenteras idag.
Det innebär exempelvis att priserna steg mer i januari 2023 än vad de gjorde under hela 2021.
– I januari ser vi hur många av de artiklar som tidigare inte ökat så mycket i pris sticker iväg. Det handlar om exempelvis socker och öl. Det anmärkningsvärda är att det inte är en lugn ökningstakt, det handlar om chockhöjningar på vissa livsmedel, säger Ulf Mazur.
Socker och glutenfria makaroner i topp
De mest kraftiga prisökningar som Matpriskollen noterat i svenska livsmedelsbutiker under januari är Garants strösocker (750 gram) som ökat med 44 procent.
Även Tomatjuice Premier (+40 procent) och glutenfria makaroner från ICA (+33 procent) ligger högt på listan.
Och enligt konsumentbolagen planerar man nu för fortsatta prishöjningar, rapporterar Sveriges Radio Ekot på måndagsmorgonen.
Det står klart efter att resultatrapporterna hos de börsnoterade bolagen nu trillar in.
– Jag måste tyvärr meddela att vi fortsättningsvis kommer att se ett ökat inflationstryck i närtid, säger exempelvis Axfoods vd Klas Balkow.
Goda nyheter: kaffepriset sjunker
Till de goda nyheterna hör dock att det förra veckan kunde rapporteras om att priset på kaffe nu sjunker ganska rejält.
Ett glädjande besked för alla som är beroende av kaffe för att starta dagen på morgonen.
– Kaffeskördarna i Brasilien har blivit bättre än väntat samtidigt som efterfrågan minskat och lagren vuxit mycket, förklarade Ulf Mazur enligt SR i torsdags.
Flera förändringar i svenskt köpbeteende
Inflationen och stigande livsmedelspriser orsakade under 2022 stor desperation hos många hushåll.
Flera nya shoppingbeteenden har kunnat noteras, exempelvis att folk nu snarare köper frysta varor istället för färska.
– Exempelvis köpte man tidigare mycket färsk kyckling men man har gått över mer till fryst kyckling, säger Omid Ghanbari, grundare till sajten Matspar, till SR.
Man har också börjat köpa matbutikernas egna märkesvaror, EMV, i högre utsträckning än tidigare – som ofta är billigare.
Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara, säger Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.
Fakta: Procentuell prisökning i januari 2023
Inom parantes anges förändringen över de senaste 12 månaderna.
Snacks & godis: 3,1 (14,8)
Fisk & skaldjur: 2,4 ( 20,2)
Dessert & mellanmål: 2,3 (17,2)
Grönsaker: 1,9 (13,5)
Bröd & kakor: 1,9 (16,3)
Drycker: 1,9 (12,4)
Glass: 1,3 (14,2)
Mejeri: 1,3 (23,6)
Färdigmat: 1,1 (16,5)
Ost: 1,0 (25,4)
Korv & pålägg: 0,9 (14,3)
Chark & deli: 0,8 (14,5)
Kött: -0,1 (15,3)
Källa: Matpriskollen/SVT
LÄS MER: Kraftig förändring i svenska folkets köpkraft
LÄS MER: Anmärkningsvärd trend i svenskt köpbeteende
LÄS MER: Kaffedesperation eskalerar
Foto: ICA-Gruppen/J. Gow.
Text: Redaktionen