SVERIGE: Glädjebesked för kaffeälskare

2023 02 02

Här är ett glädjande besked för alla som inte kan gå en dag utan sitt kaffe.

Priset på kaffe sjunker, och det ganska rejält.

Det rapporterar Sveriges Radio Ekot som hänvisar till den oberoende sajten Matpriskollen.

Enligt dess grundare Ulf Mazur minskar priset på kaffe hos alla de stora butikskedjorna i landet.

Tio kronor per kilo

Glädjande nog gäller den positiva förändringen mer eller mindre samtliga stora kaffemärken.

Det rör sig om prissänkningar på omkring tio kronor per kilo.

– Kaffeskördarna i Brasilien har blivit bättre än väntat samtidigt som efterfrågan minskat och lagren vuxit mycket, förklarar Ulf Mazur enligt Ekot.

Ljus i inflationsmörkret

Nyheterna är säkert mycket välkomnande för många hushåll där kaffekoppen är en obligatorisk del av frukostbordet, i synnerhet med tanke på ansträngt ekonomiskt läge och rekordinflation.

Någonting som Handelsbanken bedömt kommer att urholka svenskarnas köpkraft under 2023.

– Den höga inflationen i år betyder ungefär 35 000 kronor i förlorad köpkraft för ett genomsnittshushåll, säger bankens chefsekonom Christina Nyman i ett pressmeddelande.

Ökat över 40 procent

Kaffet är annars en av flera varor som ökat rejält i pris i svenska butiker. Till och med till nivåer som orsakat sådan kaffedesperation att stölder skjutit i höjden.

I oktober förra året hade kaffepriset gått upp med över 41 procent jämfört med samma månad 2021, enligt statistik från Statistiska centralbyrån.

Detta trots ett minskat råvarupris på kaffe på världsmarknaden.

– Den senaste tiden har vi sett en prisnedgång, men innan det så kommer vi från en period där råvarupriset fördubblades på ungefär ett år. Det gick från 120-130 cent per pund till 230, 240 eller 250.  Det är den stora orsaken till att priset har stigit i butikerna, förklarade Anders Thorén, kommunikationschef på kaffetillverkaren Löfbergs i Karlstad, motsägelsen för DN i höstas.

Spåddes bättre tider

Redan då spåddes bättre tider på kaffefronten efter årsskiftet.

– Det kan eventuellt bli så. Det var ingen som trodde på den här utvecklingen för två år sedan. Det vi har lärt oss den senaste tiden är hur oerhört komplext det är och hur många faktorer som påverkar priserna, sade Anders Thorén.

Fakta: Sveriges mest populära kaffemärken

Nedanstående är de fyra mest populära kaffemärkena bland konsumenter i Sverige.

1. Gevalia (40 procent av marknaden)

2. Zoégas (20 procent av marknaden)

3. Löfbergs (15 procent av marknaden)

4. Arvid Nordquist (9 procent av marknaden) 

Källa: Expertvalet (2018)

LÄS MER: Oroväckande uppgifter för kaffeälskare

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen