Kaffedesperation eskalerar

2022 10 21

Under hösten har stölderna i Sveriges livsmedelsbutiker ökat.

Det menar flera handlare som nu slår larm om problemen, rapporterar Dagens Nyheter.

Mängden stulna produkter har ökat med fyra procentenheter jämfört med i våras – från 34 till 38 procent.

Bakom ökningen tros ligga inflationen och människors desperation när pengarna inte räcker till.

Kaffe och kött sticker ut

Enligt handlarna arbetar ligor systematiskt med att stjäla specifika sorters varor.

Tre produkter sticker ut i statistiken: kaffe, energidryck och kött.

– De går in och länsar köttdisken. Man är inte så diskret längre, berättar Nina Jelver, tillförordnad säkerhetsansvarig på Svensk handel, till tidningen.

Tvingas till åtgärder

Hon beskriver hur tjuvarna jobbar i grupp med olika uppgifter.

Medan en fyller väskorna uppehåller någon annan personalen eller håller utkik.

En tredje person tar emot väskorna från andra sidan grindarna vid entrén.

Nu överväger flera handlare åtgärder för att få bukt med kött- och kaffetjuvarna.

– Redan nu måste man gå till vår manuella deli-disk för att köpa snabbkaffe. Och på helger och kvällar plockar vi bort oxfilén från hyllorna, säger Jari Aalo, Ica-handlare i Uppsala och ordförande för distrikt öst på Ica-handlarnas förbund, till DN.

Snor produkter för löständer

Det är dock inte enbart ligor som stjäl mer.

Även “vanligt” snatteri har ökat. Schampo, hudvård, lösgodis och Samarin försvinner spårlöst.

Oförklarligt nog har stölder av produkter för att sköta löständer också eskalerat.

– Vi vet inte vem som stjäl dem, om det är ligor eller enstaka personer. Det vi vet är att det sticker ut bland de kemtekniska produkterna, säger Jari Aalto.

Inflationen rusar

Förra veckan kom beskedet att inflationen i Sverige fortsätter att öka.

Då noterades den på 9,7 procent enligt måttet KPIF, vilket förmedlades via en prognos från Statistiska centralbyrån.

Det är en klar uppgång jämfört med augusti då inflationstakten var 9,0 procent. Förhandsprognosen indikerade att inflationen skulle stiga till 9,4 procent i september.

– Högre elpriser och högre priser på livsmedel och alkoholfria drycker påverkade inflationen i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Höga elpriser

Enligt måttet KPI, som till skillnad från KPIF påverkas av ändrade räntesatser, var inflationen 10,8 procent i september.

– Inflationstakten enligt KPI blev högre än den enligt KPIF på grund av bolånens ökade räntesatser. Den effekten rensas bort från KPIF. I övrigt är de två måtten lika, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Den stigande inflationstakten kan härledas till  ökade priser på livsmedel och alkoholfria drycker, där det främst var priset på kött, mjölk, ost, bröd, spannmålsprodukter och kaffe som bidrog, uppger SCB.

– Elpriserna inverkade stort på inflationstakten. Likaså ökade kostnaderna för underhåll och reparationer av egna hem. Inventarier och hushållvaror steg också i pris, där möbler hade en stor inverkan, skriver myndigheten.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusning efter bilmärke – ökar 54 procent

2025 07 11

Den tjeckiska biltillverkaren Škoda växer snabbt på den svenska marknaden.

Under årets första sex månader har antalet nyregistrerade Škodabilar ökat med hela 54,0 procent jämfört med samma period 2024.

Dessutom tar biljätten marknadsandelar. Škodas marknadsandel steg från 4,2 till 6,0 procent under första halvåret av 2025.

Pekar ut tre saker 

Enligt Jens Reichert, märkeschef Škoda Sverige, finns det flera orsaker bakom framgången. Han nämner bland annat:

  • Ett förnyat och modernt modellprogram, med konkurrenskraftiga erbjudanden på elbilar och laddhybrider.
  • Innovativa laddhybrider med upp till 125 km räckvidd.
  • Ett målmedvetet arbete för ökad kostnadseffektivitet och kvalitet inom återförsäljarnätet, vilket lett till ökad kundnöjdhet och långsiktig lönsamhet.

– Det handlar inte bara om bilar – utan om hela kundupplevelsen. Vi har arbetat intensivt tillsammans med våra återförsäljare för att höja servicenivån, öka tillgängligheten och möta kundernas förväntningar på ett mer hållbart bilägande, säger Reichert.

Två modeller pekas ut

I synnerhet är svenska konsumenter intresserade av två modeller från Škoda.

Familje-SUV:en Škoda Kodiaq och den nya elbilen Škoda Enyaq tar sig in på listan över de tio mest registrerade bilarna i Sverige under årets första sex månader.

– Vi är mycket glada över det starka gensvaret från våra svenska kunder. Det visar att vårt nya modellprogram träffar rätt – med moderna, rymliga och tekniskt avancerade bilar som möter behoven hos dagens bilköpare, säger Jens Reichert.

LÄS MER: Regeringens bilsatsning floppar – ”Oroande att de inte förstår”

FAKTA: Skodas resultat första halvåret 2025

- Antal registreringar: 8 492 fordon (5 515 under samma period 2024)

- Tillväxt: +54,0 procent

- Marknadsandel: 6,0 procent (ökning med 1,8 procentenheter)

LÄS MER: Jättebesked från Norwegian – första gången någonsin

Foto: T. Meyer

Text: Redaktionen