Anmärkningsvärd trend i svenskt beteende
2022 11 02
Svenska folket tenderar att köpa matbutikernas egna varumärken mer än någonsin tidigare.
Egna märkesvaror, eller EMV, kallas de produkter som livsmedelsbutiker säljer under eget namn. Några vanliga exempel är ICA Basic och Coop Extra, och produkterna är i regel billigare än produkter från företag som butikerna köper in externt.
Och nu skjuter produkter som just ICA Basic och Coop Extra i höjden, rapporterar Sveriges Radio.
Enligt en rapport från Statistiska centralbyrån, SCB, har försäljningen tredubblats sedan 2004 och under fjolåret utgjorde EMV mer än en fjärdedel av landets totala livsmedelsförsäljning.
Flera förklaringar
Den nya trenden i svenskarnas livsmedelskonsumtion kan förklaras av att utbudet successivt har växt samtidigt, vilket anses vara bra för både företag och konsumenter.
– Det är ju ett sätt för kedjorna att profilera sig. Sedan betyder det också mycket för konsumenterna, att man har fått ett större utbud av prisvärda produkter att välja bland, säger Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till SR.
Ökad utveckling
Branschorganisationen är dessutom övertygade om att trendskiftet är här för att stanna – och till och med kommer att fortsätta öka.
– Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara, säger Karin Bryndell.
Stigit hela året
Under 2022 har dyrare matpriser, i synnerhet sedan Rysslands invasion av Ukraina, varit ett återkommande ämne i svensk nyhetsrapportering.
Kategorin “livsmedel och alkoholfria” drycker har stigit nio månader i rad, rapporterade SCB när man presenterade en inflationstakt på 9,0 procent i augusti.
– Det är ju dramatik, priserna bara rusar, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen och som under lång tid följt matpriserna i Sverige, till SVT.
Det har blivit billigare
Kaffe och ost pekas ut som två populära varor som drabbats extra hårt av prisökningar, och ökat med 37 respektive 28 procent under året.
Det finns dock exempel på varor som blivit billigare. Till exempel grönsaker som purjolök och morötter, rapporterar SVT.
Men utvecklingen generellt går alltså åt det dyrare hållet.
– Jag har varit med sedan 80-talet men har aldrig sett något liknande, säger Ulf Mazur.
Läs mer: Oroväckande uppgifter för kaffeälskare
Foto: M. Haupt
Text: Redaktionen