Avvikande konsumtionsförändring i Sverige

2023 02 28

Hushållen i Sverige fortsätter att vända på slantarna i ett tufft ekonomiskt läge.

Att svenska folket gör vad de kan för att dra ned på sina utgifter har knappast undgått någon under de senaste året.

Priser på livsmedel, drivmedel och energi har skjutit i höjden – och ökad inflationstakt och räntehöjningar har följt som brev på posten.

Nu står det också klart hur mycket konsumtionen minskar bland hushållen under 2023 jämfört med 2022.

Svaret är en procent enligt Konjunkturinstitutets bedömning, rapporterar Dagens Nyheter.

"Mycket ovanligt"

En procent må låta lite, men faktum är att det är en extremt avvikande siffra.

– Det är mycket ovanligt. Det är bara vid större kriser som konsumtionen brukar falla på helårsbasis, säger Emil Brodin, ekonom på Konjunkturinstitutet, till tidningen.

Bland annat förväntar man sig en nedgång i köp av bilar, vitvaror, elektronik, kläder, skor och utlandsresor.

Vad som enligt Konjunkturinstitutet är förvånande är dock den svaga utvecklingen av dagligvaruhandeln, som sjunker med sex procent i fasta priser.

Det är ovanligt – eftersom dagligvaror som mat och dryck normalt inte sjunker trots kriser.

– Vi tolkar det som substitution, att man köper billigare varor. Det är inte så att folk köper in mindre mat, men de köper billigare mat. Det är en tydlig inflationseffekt, säger Emil Brodin.

"Brutal prisökning"

I början av februari konstaterades att ingenting tyder på att prisökningarna i dagligvaruhandeln stannar av.

– Det har varit en brutal prisökning på vissa varor i januari, uttryckte Ulf Mazur på Matpriskollen, till SVT.

I vissa fall handlar det om höjningar på nästan 50 procent.

Flera nya köpbeteenden

Som en följd av stigande priser har flera nya svenska köpbeteenden noterats av butikerna.

Ett exempel är att hushållen börjat köpa matbutikernas egna varumärken som exempelvis ICA Basic och Coop Extra, som i regel är billigare. Ett annat är att kunderna överger sina stammisbutiker.

–  När konsumenterna är mer observanta på pris, då blir det automatiskt så att det är det man letar efter. Butikerna slåss mer med pris än vad de gjort tidigare, sade Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till Sveriges Radio i december.

Köpkraften urholkas

Handelsbanken har tidigare i år gjort en liknande bedömning som Konjunkturinstitutet. 

Enligt banken kommer svenskarnas köpkraft att urholkas på grund av inflationen i kombination med en svag krona.

– Den höga inflationen i år betyder ungefär 35 000 kronor i förlorad köpkraft för ett genomsnittshushåll, säger bankens chefsekonom Christina Nyman.

LÄS MER: Ny rekordnivå för lösviktsgodis

LÄS MER: Riksbanken vädjar till landets alla hushåll

LÄS MER: Nytt beteende i livsmedelsbutikerna – för att spara pengar

Foto: Jessica Gow ICA-Gruppen

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen