Avvikande konsumtionsförändring i Sverige
2023 02 28
Hushållen i Sverige fortsätter att vända på slantarna i ett tufft ekonomiskt läge.
Att svenska folket gör vad de kan för att dra ned på sina utgifter har knappast undgått någon under de senaste året.
Priser på livsmedel, drivmedel och energi har skjutit i höjden – och ökad inflationstakt och räntehöjningar har följt som brev på posten.
Nu står det också klart hur mycket konsumtionen minskar bland hushållen under 2023 jämfört med 2022.
Svaret är en procent enligt Konjunkturinstitutets bedömning, rapporterar Dagens Nyheter.
"Mycket ovanligt"
En procent må låta lite, men faktum är att det är en extremt avvikande siffra.
– Det är mycket ovanligt. Det är bara vid större kriser som konsumtionen brukar falla på helårsbasis, säger Emil Brodin, ekonom på Konjunkturinstitutet, till tidningen.
Bland annat förväntar man sig en nedgång i köp av bilar, vitvaror, elektronik, kläder, skor och utlandsresor.
Vad som enligt Konjunkturinstitutet är förvånande är dock den svaga utvecklingen av dagligvaruhandeln, som sjunker med sex procent i fasta priser.
Det är ovanligt – eftersom dagligvaror som mat och dryck normalt inte sjunker trots kriser.
– Vi tolkar det som substitution, att man köper billigare varor. Det är inte så att folk köper in mindre mat, men de köper billigare mat. Det är en tydlig inflationseffekt, säger Emil Brodin.
"Brutal prisökning"
I början av februari konstaterades att ingenting tyder på att prisökningarna i dagligvaruhandeln stannar av.
– Det har varit en brutal prisökning på vissa varor i januari, uttryckte Ulf Mazur på Matpriskollen, till SVT.
I vissa fall handlar det om höjningar på nästan 50 procent.
Flera nya köpbeteenden
Som en följd av stigande priser har flera nya svenska köpbeteenden noterats av butikerna.
Ett exempel är att hushållen börjat köpa matbutikernas egna varumärken som exempelvis ICA Basic och Coop Extra, som i regel är billigare. Ett annat är att kunderna överger sina stammisbutiker.
– När konsumenterna är mer observanta på pris, då blir det automatiskt så att det är det man letar efter. Butikerna slåss mer med pris än vad de gjort tidigare, sade Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till Sveriges Radio i december.
Köpkraften urholkas
Handelsbanken har tidigare i år gjort en liknande bedömning som Konjunkturinstitutet.
Enligt banken kommer svenskarnas köpkraft att urholkas på grund av inflationen i kombination med en svag krona.
– Den höga inflationen i år betyder ungefär 35 000 kronor i förlorad köpkraft för ett genomsnittshushåll, säger bankens chefsekonom Christina Nyman.
LÄS MER: Ny rekordnivå för lösviktsgodis
LÄS MER: Riksbanken vädjar till landets alla hushåll
LÄS MER: Nytt beteende i livsmedelsbutikerna – för att spara pengar
Foto: Jessica Gow ICA-Gruppen
Text: Redaktionen