JUST NU: Ny rekordnivå för lösviktsgodis

2023 02 26

Priset för smågodis i lösvikt passerar nu 10-kronorsvallen i flera ICA-butiker.

Vid storhelger som till exempel inför påsken kan priset för lösviktsgodis, även kallat smågodis eller plockgodis, sänkas ända ned till 5,90 kronor per hekto emellanåt.

Mycket dyrt

Men det ordinarie priset har de senaste åren ofta legat på 7,90 kronor eller 8,90 kronor i de stora livsmedelskedjorna ICA, Coop och Axfood med bland annat Hemköp och Willys.

Men i samband med den stigande inflationen har godispriset rusat och flera ICA-butiker har för första gången någonsin nu höjt priset till över 10 kronor – närmare bestämt till 10,90 kronor per hekto.

Kunderna reagerar

Nu reagerar kunderna på de kraftiga godispriserna.

– Påsen väger detsamma men priset ökar, säger Anton Strandqvist i Sundsvall till SVT.

Under januari månad har godispriset gått upp mest av alla livsmedelspriser i ett urval av Matpriskollens prisgranskning:

3,1 % Godis

2,4 % Fisk

1,9 % Grönsaker

1,9 % Bröd

1,3 % Mejeri

1,2 % Färdigmat

1,0 % Ost

-0,1 % Kött

Kan bli ännu dyrare

Godisföretaget Cloetta indikerar att godispriset kan stiga ännu mer.

– Givet fortsatt kostnadsinflation har vi aviserat ytterligare prishöjningar, som successivt träder i kraft under det första kvartalet, uppger Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting i företagets bokslut.

Livsmedelskedjor som Lidl och ÖoB ligger ofta lägre i pris och det gäller även lösgodiset.

Där har priset de senaste åren ofta legat omkring 2 kronor lägre än hos konkurrenterna ICA och Coop.

Extra billigt godis

Det finns dock butiker som  valt att sälja en speciell sorts godis till extra låga priser.

– Det är godisar som kanske är lite för hårda för att vara ute i lösgodiset, eller så är de fula och kantstötta, säger Viktoria Rainelli till SVT.

– Eller helt enkelt att de närmar sig utgångsdatum.

Hon jobbar på en godisbutik i Sundsvall och butiken har valt att sälja godis som inte platsar på den ordinarie godishyllan.

Godiset placeras i stället på en så kallad svinnhylla.

– Det är för att inte slänga en massa godis helt enkelt. Det är onödigt att slänga livsmedel, säger hon till SVT.

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusta rivstartar våren – lanserar jättesatsning

2025 03 26

Rusta expanderar kraftigt.

Under onsdagen öppnar lågpriskedjan hela tre nya varuhus i Sverige.

Butikerna slår upp portarna i Eksjö, Sölvesborg och Ljusdal.

– Öppningen i Ljusdal känns dessutom extra speciell eftersom en av Rustas grundare, Bengt-Olov Forsell, hade sina rötter i orten”, säger Göran Westerberg, vd för Rusta.

Enorm satsning

I ett pressutskick framhåller Rusta att kedjan befinner sig i en ”intensiv expansionsperiod”.

I april planerar Rusta att inleda nästa fas. Nya varuhus ska öppnas i Nynäshamn och norska Bjørkelangen.

Storsatsningen fortsätter under de kommande tre åren.

Rusta planerar att öppna hela 50–80 nya varuhus i Sverige med omnejd.

– Varuhusöppningarna är en central del av vår långsiktiga strategi för tillväxt och bidrar till att stärka vår position som en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden, säger Göran Westberg.

Fakta Rusta

- Rusta AB är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med över 220 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland.

- De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas onlineförsäljningskanal, Rusta Online, i Sverige och Finland.

Rusta erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter.

- Rusta har fler än 4 800 anställda

- Huvudkontoret ligger i Upplands Väsby

- Rustas aktie handlas på Nasdaq Stockholm 

Källa: Rusta

 

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Ny legitimation införs i Sverige – alternativ till BankID

2025 03 26

Över 80 procent av Sveriges vuxna befolkning använder Mobilt BankID.

Men nu får den populära legitimationstjäntsen konkurrens.

Uppstickaren Trustly har nämligen lanserat en ny tjänst, Trustly ID, som av bolaget beskrivs som en “banbrytande lösning” med “oöverträffad hastighet och säkerhet”.

– Trustly ID är en game changer, vilket innebär nästa steg inom hastighet, säkerhet och bekvämlighet för betalningar, säger Daniel Hecker, Chief Product Officer på Trustly Europe, i ett uttalande.

Ansiktsigenkänning eller fingeravtryck

Trustly är ett svenskt bolag och förutom Sverige testas den nya inloggningstjänsten nu även i Finland.

Framför allt har jättarna inom spelbranschen omfamnat bolaget, bland annat Bet365, Flutter, William Hill, LeoVegas, Betsson och Kindred.

Tjänsten använder sig av antingen ansiktsigenkänning eller fingeravtryck för att bekräfta användarens inloggning, vilket möjliggörs med en så kallad “passkey”.

Den verifierade informationen delas sedan med det företag man som kund handlar från, så att betalning kan genomföras omedelbart.

– Första gången du loggar in så bekräftar du dina uppgifter via den bank du är kund hos och sedan kan du välja att spara de uppgifterna för att framtida inloggningar ska kunna ske enkelt och smidigt, skriver konsumentsajten Mobil.se om den nya tjänsten.

Stor förändring

Trustly understryker att lanseringen kommer att innebära en stor förändring för alla som använder den tjänsten.

I synnerhet när det gäller säkerhet och snabbhet.

– Genom att använda Trustly ID, som snabbar på identifieringen, med den kraftfulla intelligensen från Azura – Trustlys egen datamotor som bidrar till snabbare betalningar – erbjuder företaget en branschledande inloggnings- och betalningsupplevelse.

Det skriver Trustly i ett pressutskick.

Fler möjligheter

Tidigare i mars antogs Trustly till Riksbankens öppna betalningssystem RIX-INST för omedelbara betalningar.

Bland annat har ICA Banken, Länsförsäkringar och Skandiabanken därmed möjliggjort för betalningar via Trustly.

– Detta markerar en viktig milstolpe för Trustly och det svenska betalningsekosystemet, säger Johan Tjärnberg, koncernchef för Trustly.

Foto: BankID

Text: Redaktionen