Avvikande konsumtionsförändring i Sverige

2023 02 28

Hushållen i Sverige fortsätter att vända på slantarna i ett tufft ekonomiskt läge.

Att svenska folket gör vad de kan för att dra ned på sina utgifter har knappast undgått någon under de senaste året.

Priser på livsmedel, drivmedel och energi har skjutit i höjden – och ökad inflationstakt och räntehöjningar har följt som brev på posten.

Nu står det också klart hur mycket konsumtionen minskar bland hushållen under 2023 jämfört med 2022.

Svaret är en procent enligt Konjunkturinstitutets bedömning, rapporterar Dagens Nyheter.

"Mycket ovanligt"

En procent må låta lite, men faktum är att det är en extremt avvikande siffra.

– Det är mycket ovanligt. Det är bara vid större kriser som konsumtionen brukar falla på helårsbasis, säger Emil Brodin, ekonom på Konjunkturinstitutet, till tidningen.

Bland annat förväntar man sig en nedgång i köp av bilar, vitvaror, elektronik, kläder, skor och utlandsresor.

Vad som enligt Konjunkturinstitutet är förvånande är dock den svaga utvecklingen av dagligvaruhandeln, som sjunker med sex procent i fasta priser.

Det är ovanligt – eftersom dagligvaror som mat och dryck normalt inte sjunker trots kriser.

– Vi tolkar det som substitution, att man köper billigare varor. Det är inte så att folk köper in mindre mat, men de köper billigare mat. Det är en tydlig inflationseffekt, säger Emil Brodin.

"Brutal prisökning"

I början av februari konstaterades att ingenting tyder på att prisökningarna i dagligvaruhandeln stannar av.

– Det har varit en brutal prisökning på vissa varor i januari, uttryckte Ulf Mazur på Matpriskollen, till SVT.

I vissa fall handlar det om höjningar på nästan 50 procent.

Flera nya köpbeteenden

Som en följd av stigande priser har flera nya svenska köpbeteenden noterats av butikerna.

Ett exempel är att hushållen börjat köpa matbutikernas egna varumärken som exempelvis ICA Basic och Coop Extra, som i regel är billigare. Ett annat är att kunderna överger sina stammisbutiker.

–  När konsumenterna är mer observanta på pris, då blir det automatiskt så att det är det man letar efter. Butikerna slåss mer med pris än vad de gjort tidigare, sade Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till Sveriges Radio i december.

Köpkraften urholkas

Handelsbanken har tidigare i år gjort en liknande bedömning som Konjunkturinstitutet. 

Enligt banken kommer svenskarnas köpkraft att urholkas på grund av inflationen i kombination med en svag krona.

– Den höga inflationen i år betyder ungefär 35 000 kronor i förlorad köpkraft för ett genomsnittshushåll, säger bankens chefsekonom Christina Nyman.

LÄS MER: Ny rekordnivå för lösviktsgodis

LÄS MER: Riksbanken vädjar till landets alla hushåll

LÄS MER: Nytt beteende i livsmedelsbutikerna – för att spara pengar

Foto: Jessica Gow ICA-Gruppen

Text: Redaktionen


Försäljningsraket hos Ica Maxi – rusar med 50 procent

2025 10 21

Ica Maxi växer så det knakar och befäster sin ställning som kundfavorit.

Sedan 2022 har dagligvaruhandeln kämpat med kraftigt stigande priser, vilket lett till enorma förändringar i både kundernas köpbeteenden och butikernas kundflöden.

Mitt i denna turbulens finns två tydliga vinnare.

Både Ica Maxi och Willys har lyckats attrahera kunder från konkurrenter som City Gross, Stora Coop, Lidl, Ica Kvantum och även från e-handeln, enligt analyser från Yougov, rapporterar Dagligvarunytt.

Stora och billiga butiker

– Ica Maxi visar en god utveckling och har lyckats stärka sin position genom att möta kundernas behov i en tid då fokus på pris är större än någonsin, säger Charlotte Alring, affärschef på Yougov.

Enligt Alring gäller det i dag att vara stor eller billig för att vinna kampen om kunderna, vilket förklarar Ica Maxis framgång även när konkurrenter som Stora Coop har tappat mark.

Trenden ses i hela Sverige, men i vissa städer har försäljningen gått upp hela 50 procent.

LÄS MER: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Omsättningen fördubblats

Ica Maxi i Kalmar har på tio år dubblerat sin nettoomsättning.

– Vi är jättestolta och tacksamma över att ha växt så här mycket. Vårt fokus har sedan dag ett varit kunderna och försäljningen, säger Patrick Wiberg, som driver Ica Maxi i Kalmar, till Dagligvarunytt.

När Patrick Wiberg tog över stormarknaden 2015 låg omsättningen på strax under 400 miljoner kronor – i dag är den drygt 726 miljoner kronor.

Försäljningen har hittills i år ökat med tio procent jämfört med fjolåret, och nästa milstolpe på 800 miljoner kronor närmar sig.

Pris och varor vinner

Bakom den starka tillväxten ligger en långsiktig satsning på pris och volym.

Ica Maxi har drivit en prisresa långt innan matprisinflationen slog till, och färskvaror är en självklar del av erbjudandet.

– Vi har gjort stora satsningar på pris genom åren. Pris och volym är vårt DNA. Färskvaror är också en självklarhet i det totala erbjudandet, säger Wiberg.

LÄS MER: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Foto: ICA Sverige

Text: Redaktionen


21 okt 2025

Oväntad upptäckt om vindkraft – effekten är tvärtom

2025 10 21

Mellan 2002 och 2022 ökade antalet vindkraftverk i Sverige med 900 procent.

Idag är strax över 5 000 vindkraftverk i drift och utspridda över landet.

Frågan är känslig och väcker starka åsikter från både höger och vänster på den politiska linjen.

Enligt en färsk undersökning från branschorganisationen Green Power Sweden tror de flesta svenskar att det bara är en minoritet som är positiva till mer landbaserad vindkraft.

Men.

Det stämmer inte. Resultatet visar att stödet i själva verket underskattas. Enligt den nya studien är 56 procent av svenskarna positivt inställda till landbaserad vindkraft.

Tidigare undersökningar från exempelvis Svenskt Näringsliv nämnt att 63 procent är för utbyggnad av vindkraft.

"Riksrepresentativ"

Studien anses vara välgrundad.

Den bygger på “en riksrepresentativ opinionsmätning och fördjupade analyser i 20 kommuner”, enligt Green Power Sweden.

I vissa kommuner underskattas stödet till och med uppemot 18 procentenheter. Ingen kommun visar en överskattning av stödet.

– Utbyggnaden av förnybar energi är avgörande för Sveriges tillväxt. Undersökningen visar att det finns en större acceptans än vad man trott. Det bådar gott inför fortsatt utbyggnad av vindkraften, säger Mari-Louise Wernersson, verksamhetsledare på Svensk vindkraft, i en kommentar.

Effekten är tvärtom

Naturvårdsverket har tidigare gjort en liknande upptäckt.

I en studie som myndigheten lagt fram framgår att argumentet om den estetiska aspekten, exempelvis motståndet från lokala intressenter som menar att vindkraftverk antas skrämma bort turister, verkar vara en myt.

Effekten tycks istället vara tvärtom.

– Resultaten tyder på att turister i allmänhet inte ser vindkraftverk som något negativt, utan uppskattar dem för att de bidrar till hållbar utveckling och energioberoende, skriver författarna i Naturvårdsverkets rapport.

LÄS MER: Jättesmäll för svensk vindkraft

SD: "Förstör nattsömnen"

Vindkraft är hett omdiskuterat inom politiken. Ofta handlar det inte om elen det genererar, utan just hur det påverkar estetiska och psykosociala faktorer i vardagen.

– Folk får psykiska problem för de får nattsömnen förstörd av ljudet. Det saboterar naturen, har exempelvis Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt tidigare sagt till SvD.

För ett drygt år sedan sade regeringen nej till 13 planerade vindkraftsparker i Östersjön, efter synpunkter från Försvarsmakten.

– Det här är ett tufft besked att ge, men ett givet besked som visar att vi tar försvaret av Sverige på allra största allvar, sade närings- och energiminister säger Ebba Busch (KD) på en pressträff vid tillfället.

LÄS MER: Enorm vindkraftspark stoppas

Foto: T. Reuabourg

Text: Redaktionen