Icas nya besked – går tvärsemot Coop och Lidl

2023 03 31

Att Ica kommer att sänka priset på drygt 300 varor står klart sedan tidigare i veckan.

– Med den här breda prissänkningen så skapar Ica Sverige förutsättningar för alla Ica-handlare att sänka priserna till kunderna i sina butiker, deklarerade Ica Sverige-vd:n Eric Lundberg i ett uppmärksammat pressmeddelande.

Håller hemligt

Men vilka varor det är som sänks vägrar Ica att berätta.

Det kommer att hållas hemligt, rapporterar Sveriges Radio.

Ica själva menar att det görs av konkurrensskäl.

– Det är för att vi är i en konkurrensutsatt marknad och vi lämnar då inte ut prisuppgifterna, säger Joakim Bohman, direktör för marknad och försäljning på Ica, till SR.

Tvärtom jämfört med Coop och Lidl

Prissänkningen sker centralt på 300 varor som säljs vidare till butikerna.

Först där och då, tisdagen 11 april, kommer kunderna att kunna se vilka priser det handlar om.

Det innebär att Ica gör helt annorlunda än exempelvis Lidl och Coop, som båda gått ut med exakt vilka varor prissänkningarna berör.

– Den respons vi fått är fullkomligt överväldigande och visar vilket stort behov det finns av den här typen av initiativ, uttryckte Lidls Sverigechef Jakob Josefsson i ett uttalande.

I Coops fall har man uttryckligen sänkt priset på frukt och grönt för sina medlemmar.

– Den här satsningen gör vi för att hjälpa våra medlemmar att få ner sina kostnader för frukt och grönsaker, säger Marie Nygren, vd för Coop, 

Kan inte garantera

Men Ica går alltså tvärsemot sina konkurrenter.

Joakim Bohman vågar heller inte garantera att alla prissänkningar kommer att nå ut till kunderna i samtliga butiker.

– Jag kan inte fullt ut garantera det. Det är ju alltid Ica-handlarna som sätter sina egna priser, men jag vet att det kommer att ske prissänkningar. Men både pris och sortiment varierar i Ica-butiker för att det finns olika förutsättningar sett till yta och sortiment.

Röt ifrån mot kritiken

Nyligen röt Ica ifrån på skarpen över allt skäll som matkedjan fått under de senaste månaderna. Enligt  Göran Blomberg, vd på Ica-handlarnas Förbund, uppmärksammades politikerna på stora kostnadsökningar redan i mars förra året.

Kritik har också riktats mot att matjätten sänker priserna efter påsk, någonting som Eric Lundberg svarade på tidigare i veckan.

– Prissänkningen är resultatet av förhandlingar med våra leverantörer och sådana förhandlingar tar tid. Dessutom behöver butikerna tid att förbereda sig, det är ju där prissänkningarna sker, framhöll Ica-chefen i ett mejl till Dagens Nyheter.

"Det är märkligt"

Att de sänkningar som dock är på gång inte aviseras på förhand är dock förvånande.

Det menar Mapriskollens grundare Ulf Mazur.

– Ja, det är märkligt att de samtidigt som de kommer att göra den här prissänkningen inte också berättar för oss konsumenter vad det är för något man tänker sänka på och med hur mycket, säger han till SR.

LÄS MER: ICA sänker priserna kraftigt

LÄS MER: Nu kommer Willys besked om matpriserna

LÄS MER:  Lidl avslöjar alla nya priser – se listan här

Foto: ICA-Gruppen

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen