Ica förklarar sig – därför dröjer prissänkningen

2023 03 29

Ica har aviserat matprissänkningar på 300 varor.

Men det är först 11 april, dagen efter annandag påsk, som förändringen slår igenom.

Det vill säga efter en högtid som mängder med hushåll firar med stora middagar och ännu mer godis.

Nu går Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, ut och förklarar varför sänkningarna dröjer.

– Prissänkningen är resultatet av förhandlingar med våra leverantörer och sådana förhandlingar tar tid. Dessutom behöver butikerna tid att förbereda sig, det är ju där prissänkningarna sker, framhåller Ica-chefen i ett mejl till Dagens Nyheter.

Varierar kampanjer unde rpåsken

En annan förklaring är att Ica-butikerna varierar sina erbjudande under påskhelgen.

I år är inget undantag, menar Eric Lundberg.

– Högtider är kampanjintensiva perioder och jag är övertygad att landets alla Ica-butiker även satsar på bra och prisvärda erbjudanden för just sina kunder inför påsken, uttrycker han.

Dramatisk vecka

Det har varit en dramatisk vecka för landets stora livsmedelsbutiker.

Först ut med att sänka priserna var Lidl, vars förändringar trädde i kraft i måndags.

Även Coop sänker sina priser med start imorgon, torsdag. Samtliga före den stora påskhelgen.

– Med sänkningen vill Coop stötta sina medlemmar, som fått allt högre kostnader under den senaste tiden, framhöll matkedjan i ett pressmeddelande.

För tidigt att ropa hej

Samtidigt har det gått ut en varning gällande alla varor som nu påstås gå ned i pris.

Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, manar till fortsatt vaksamhet. Det återstår att se hur mycket billigare matkassen verkligen blir.

– Med Coop är det svårt att säga vad resultatet blir, eftersom priserna på frukt och grönt ändras två gånger i veckan. Icas prissänkning blir intressant att följa. Vi får se hur det blir när det genomförs ute i butikerna, jag hoppas de skyltar upp sänkningarna ordentligt, sade han till Aftonbladet i veckan.

Liknar en PR-kupp

Emma Hernell, vd för konsultföretaget HUI som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, har uppmärksammat att matjättarnas prissänkningar liknar en PR-kupp.

– Hundra matvaror i en butik med kanske 10 000 artiklar är inte jättemycket. Det är kampanjmässigt och kanske inte ger en reell effekt, säger hon till Svenska Dagbladet.

Hon förklarar att det är viktigt att följa vilka varor som får sänkt pris. Om priset sänks på varor som många köper, så kommer det i slutändan att få stor betydelse för slutkonsumenten.

– Det finns sådana varor inom många kategorier, säger Emma Hernell.

LÄS MER: Priskriget – nya uppgifter om framtida prisökningar

LÄS MER: Nu kommer besked från Willys om matpriserna

Foto: ICA Reklam

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

2024 05 02

Kedjan har redan stängt sin butik i Sveriges största köpcentrum Mall of Scandinavia.

Det var den butiken som skulle bli kronan på verket på svensk mark för en snabbt växande brittisk klädkedja.

Men så blir det inte.

Efter flera år av problem meddelar nu “Superdry” att man stänger sin sista butik i Sverige, som ligger på Fredsgatan i Göteborg.

Det rapporterar Fastighetsvärlden.    

Enligt sajten Market slår portarna igen för gott redan nu i veckan.   

Stöttades av Beckham   

Superdry från Storbritannien gjorde inledningsvis succé och marknadsfördes bland annat av den före detta fotbollsstjärnan David Beckham.

År 2015 lanserade företaget en storsatsning på Sverige.   

Tre butiker öppnades i Stockholm. En i Täby Centrum och en i Gallerian, men framför allt var det butiken i det stora köpcentret Mall of Scandinavia som var kedjans riktiga flaggskepp.     

Succén uteblev dock.

Butikerna i Stockholm stängde under pandemin och därefter även den som fanns på Arlanda.

Totalt hade man som mest fem butiker i Sverige.

"Inte längre coolt"

På sin svenska hemsida beskriver kedjan att man har “en betydande och växande närvaro runt om i världen med 515 Superdry-länkade platser i 46 länder”.

Superdrys förre vd Peter Williams har dock tidigare sagt att varumärket “förmodligen inte är så coolt som det brukade vara”.

– Det är problemet, eftersom tonåringar inte nödvändigtvis vill handla där deras föräldrar brukade shoppa och det är en naturlig likvidering av modemärken som pågår, sade han till BBC i april.

1 400 kvadratmeter

Julian Dunkerton, grundare av Superdry, har slagit tillbaka mot anklagelserna om att kedjan tappat sin status.

Bolaget genomgår just nu en omstrukturering.

– Verkligheten är att varumärket tilltalar alla människor, säger Julian Dunkerton till The Business Desk.

Butiken i Göteborg där Superdry huserat ägs av Vasakronan och är 1 400 kvadratmeter stor.

Foto: K. Pilger

Text: Redaktionen