Ica förklarar sig – därför dröjer prissänkningen
2023 03 29
Ica har aviserat matprissänkningar på 300 varor.
Men det är först 11 april, dagen efter annandag påsk, som förändringen slår igenom.
Det vill säga efter en högtid som mängder med hushåll firar med stora middagar och ännu mer godis.
Nu går Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, ut och förklarar varför sänkningarna dröjer.
– Prissänkningen är resultatet av förhandlingar med våra leverantörer och sådana förhandlingar tar tid. Dessutom behöver butikerna tid att förbereda sig, det är ju där prissänkningarna sker, framhåller Ica-chefen i ett mejl till Dagens Nyheter.
Varierar kampanjer unde rpåsken
En annan förklaring är att Ica-butikerna varierar sina erbjudande under påskhelgen.
I år är inget undantag, menar Eric Lundberg.
– Högtider är kampanjintensiva perioder och jag är övertygad att landets alla Ica-butiker även satsar på bra och prisvärda erbjudanden för just sina kunder inför påsken, uttrycker han.
Dramatisk vecka
Det har varit en dramatisk vecka för landets stora livsmedelsbutiker.
Först ut med att sänka priserna var Lidl, vars förändringar trädde i kraft i måndags.
Även Coop sänker sina priser med start imorgon, torsdag. Samtliga före den stora påskhelgen.
– Med sänkningen vill Coop stötta sina medlemmar, som fått allt högre kostnader under den senaste tiden, framhöll matkedjan i ett pressmeddelande.
För tidigt att ropa hej
Samtidigt har det gått ut en varning gällande alla varor som nu påstås gå ned i pris.
Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, manar till fortsatt vaksamhet. Det återstår att se hur mycket billigare matkassen verkligen blir.
– Med Coop är det svårt att säga vad resultatet blir, eftersom priserna på frukt och grönt ändras två gånger i veckan. Icas prissänkning blir intressant att följa. Vi får se hur det blir när det genomförs ute i butikerna, jag hoppas de skyltar upp sänkningarna ordentligt, sade han till Aftonbladet i veckan.
Liknar en PR-kupp
Emma Hernell, vd för konsultföretaget HUI som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, har uppmärksammat att matjättarnas prissänkningar liknar en PR-kupp.
– Hundra matvaror i en butik med kanske 10 000 artiklar är inte jättemycket. Det är kampanjmässigt och kanske inte ger en reell effekt, säger hon till Svenska Dagbladet.
Hon förklarar att det är viktigt att följa vilka varor som får sänkt pris. Om priset sänks på varor som många köper, så kommer det i slutändan att få stor betydelse för slutkonsumenten.
– Det finns sådana varor inom många kategorier, säger Emma Hernell.
LÄS MER: Priskriget – nya uppgifter om framtida prisökningar
LÄS MER: Nu kommer besked från Willys om matpriserna
Foto: ICA Reklam
Text: Redaktionen