PRISKRIGET: Nya uppgifter om framtida prisökningar

2023 03 29

Flera stora matkedjor har valt att sänka priset på ett antal varor.

Efter att Lidl meddelat att de skulle sänka och frysa priserna på över 100 varor valde matjättarna Ica som Coop att agera.

Även Willys, som tillhör den tredje matjätten Axfood, har konstaterat att man sänkt priserna på utvalda varor.

”Priskriget” sätter press på butikerna.

Konsumenter som oroar sig över ytterligare prisökningar kan därmed vara lugna.

Det betonar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Hon menar att det vore ohållbart för butikerna att genomföra ytterligare prishöjningar. 

– Just nu kämpar alla för att konkurrera om konsumenternas minskade köpkraft, säger hon till SVT Nyheter.

Ökade producentpriser

Matpriserna har stigit mer för butikerna än för konsumenterna.

Det visar färska siffror från Statistikmyndigheten, SCB.

Livsmedel blev 22,1 procent dyrare i butikerna mellan februari i fjol och februari i år.

För butikerna ökade inköpspriset med 22,3 procent under samma period.

Sedan 2020 har priserna på livsmedel i butik ökat med 25,5 procent.

– Under samma tid har priserna för livsmedel stigit med 36 procent för butiker och grossister, säger Kristoffer Olsson, prisstatistiker på SCB.

”Visar att det inte stämmer”

Karin Brynell anser att SCB:s nya siffror visar att matbutikerna inte smyghöjt priserna i butik.

–  Det har ibland antytts att man har höjt priserna mer än vad som kan motiveras, det här visar att det inte stämmer. Handeln har inte fört över kostnaden på konsumenterna, säger hon till SVT Nyheter.

Om undersökningen

SCB har mätt  ITPI, prisindex för inhemsk tillgång, som visar vad svenska butiker och företag betalar när de köper in produkter från producenterna.

Detta till skillnad mot  KPI, konsumentprisindex, som mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.

– Vi vet inte hur de nya siffrorna kommer att slå men generellt brukar KPI följa efter ITPI med någon månads fördröjning, säger Kristoffer Olsson till SVT.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


Varning utfärdas – för att resa till Sverige

2024 03 29

Nu går man ut med en varning till vissa personer som planerar att bege sig till Sverige.

Den som planerar att resa till Sverige bör vara försiktig och inte skylta med sin identitet.

Det budskapet riktar nu Israels säkerhetsråd till israeliska medborgare.

Det handlar framför allt om Israeler som planerar att åka till Eurovision i Malmö.

– Stoltsera inte med er sionism, uppmanar rådet, enligt tidningen Haaretz.

Manas till försiktighet

Maningen till försiktighet handlar inte bara om Sverige och Eurovision.

I första hand uppmanas israeler att undvika att resa till Turkiet, Marocko, Egypten och Jordanien.

Men sedan kommer ett tillägg:

– Israeler som planerar att åka till Eurovision i Sverige eller OS i Frankrike, bör avstå ifrån att uppvisa ”israeliska” karaktärsdrag, anser säkerhetsråden, rapporterar tidningen.

”Gå inte omkring med flaggor”

Resevarningen utfärdades under torsdagen.

– Vi säger inte att man inte ska åka dit, men de som reser bör inte visa upp sin sionism, säger en representant för rådet, rapporterar Times of Israel.

Israeler uppmanas att dölja sin identitet, enligt tidningen.

– De bör inte gå omkring med små israeliska flaggor, menar representanten för rådet.

– Ni kan prata hebreiska med varandra, men ni behöver inte ropa till familj och vänner på andra sidan gatan, tillägger representanten.

Malmö ”ovänligt”

Vidare säger representanten för det israeliska säkerhetsrådet att själva Eurovision-området förvisso är säkert.

Men Malmö som stad beskrivs som en mindre trygg plats.

– Det är ett ovänligt område för israeler.

Väckt protester

Eurovision äger rum I Malmö mellan tisdagen den 7 och lördagen den 11 maj.

Israel representeras av sångaren Eden Golan.

Israels deltagande i Eurovision har väckt stora protester bland människor som är kritiska till landets krig i Gaza.

Foto: Y Orlov

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen