Förbud kan införas hos Klarna – drastisk åtgärd

2024 04 24

Stormen fortsätter kring betaltjänsten Klarna.

De senaste månaderna har anmälningarna strömmat in mot bolaget.

I januari uppgav anställda på Klarna att konsumenter betalar för varor som inte finns på grund av att bluffsajter anslutit sig till företaget. Samma månad anmäldes 88 fall till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Totalt handlar det om hundratals anmälningar och nu överväger Konsumentverket, KO, rättsliga åtgärder mot Klarna, rapporterar Dagens industri.

– Det är oerhört allvarligt när en stor kreditgivare som Klarna inte iakttar invändningsrätten, säger myndighetens enhetschef Gabriella Fenger-Krok till tidningen.

Arn: Klarna bryter mot lagen

“Invändningsrätten” handlar om att kunden i vissa situationer har rätt att kräva åtgärder för ett köp som inte levererat enligt förväntningarna.

– En sådan invändning kan till exempel vara att det är fel på varan eller att säljaren är i dröjsmål med leverans av varan, förklarar Konsumentverket.

– Sådana åtgärder kan till exempel vara reparation vid fel på vara eller innehållande av betalning vid utebliven leverans.

Men här bryter Klarna mot lagen enligt Arn, eftersom bolaget enligt flera kunder kräver ett ärendenummer hos Arn för att Klarna ska ta sig an ärendet – vilket inte stämmer.

Kan förbjudas

Enligt Konsumentverket finns det tydliga brister i Klarnas kundtjänst, som till övervägande del numera styrs av AI.

Nu kan myndigheten vidta en drastisk åtgärd och dra Klarna inför rätta och stämma betaljätten för vilseledande och otillbörlig marknadsföring. 

Det resulterar sannolikt i ett föreläggande.

– Att KO förbjuder Klarna att vilseleda om invändningsrätten och andra konsumenträttigheter. Överträds förbudet kan KO gå vidare till domstol för att få vite utdömt, säger Gabriella Fenger-Krog att ett sådant föreläggande innebär.

Klarna beklagar

Klarna har svarat på kritiken.

Bolaget beklagar att man inte levt upp till standarden och understryker att invändningsrätten gäller, understryker Klarnas pressansvarig Joel Hedin i ett uttalande till Di.

Tidigare har även Klarnas globala kommunikationschef Filippa Bolz förnekat anklagelser om att medarbetare inte får lov att ändra beslut i kundärenden som fattats av AI.

– Uppgifterna om att medarbetare inte får ändra AI:ns beslut är helt felaktiga, framhöll hon till P3 Nyheter i januari.

LÄS MER: Klarna bekräftar kritiserad förändring för kunderna

LÄS MER: Klarna ändrar kundregel – "det är förbjudet"

Foto: Klarna

Text: Redaktionen 


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen