Klarna bekräftar: går fram med kritiserad förändring för kunderna

2024 02 28

Betaljätten Klarna går nu fram med stora förändringar för sina konsumenter.

Företaget själva beskriver det som ett “stort steg framåt” och en “enorm förbättring” i bland annat kommunikationen med kunderna.

– Lanseringen ska spara tid, bekymmer och pengar för konsumenter, framhåller Klarna i ett pressutskick till allmänheten.

Det handlar om en bekräftelse på vad som redan börjat implementeras den senaste tiden: en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska effektivisera kundservicen – rejält.

Motsvarar 700 heltidstjänster

Enligt Klarna motsvarar den nya tekniken ett arbete som annars skulle kräver 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

Bolaget pekar på att kundärenden löses både  snabbare och effektivare och kommer att generera en vinstförbättring på 40 miljoner dollar under 2024.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna.

Har kritiserats

Klarna menar att kundnöjdheten för AI-assistenten är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetare.

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter vid tillfället.

"Strikta riktlinjer"

Klarna förnekade rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Och enligt Martin Elwin, som leder AI-arbetet på bolaget, är man medvetna om riskerna att förlita sig för mycket på tekniken.

– Vi har ganska strikta riktlinjer för vad som är okej att använda AI för, och vad som inte är okej. Ett bra sätt är till exempel att samla in information som kan hjälpa en anställd att fatta beslut, säger han till SvD.

Enligt Klarna ska möjligheten att chatta med en människa istället för en AI-bot finnas kvar för den som vill.

LÄS MER: Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns

Foto: Sophie Burgoyne Klarna

Text: Redaktionen


Luftattacker planeras mot mål i Sverige

2025 06 27

Iran pressar det kriminella gänget Foxtrot att utföra attentat mot israeliska och amerikanska intressen.

Förra veckan kom uppgifter om nya attentatsplaner.

Iran har uppmanat det kriminella nätverket att attackera mål i Sverige, Danmark och Tyskland, rapporterade SVT:s Uppdrag granskning.

Planerar luftangrepp

Attentaten kan ske från luften, erfar Expressen.

Enligt tidningens uppgifter planerar nätverkskriminella att gå till attack med drönare.

”Måste ta höjd för drönare”

Attackerna kan riktas mot israeliska och judiska byggnader på svensk mark.

Aron Verständig, ordförande för judiska centralrådet, bekräftar uppgifterna om potentiella drönarattacker.

– Jag har hört om dessa uppgifter, men känner inte till mer än så. Generellt sätt jobbar vi brett i vårt säkerhetsarbete och numera måste vi också ta höjd för drönare, säger han till tidningen.

I diktaturens grepp

Den israeliska underrättelsetjänsten Mossad har tidigare avslöjat att Rawa Majid rekryterats av Iran i samband med att han greps i landet i oktober 2023.

Enligt uppgift tvingas gängledaren välja mellan att arbeta för Iran eller att åka i fängelse. 

Foto:

Text: Redaktionen


Bekräftat – här är Sveriges dyraste matbutik

2025 06 27

Jämförelsesajten Matpriskollen har granskat priserna i matbutikerna.

I en färsk undersökning, som DN tagit del av, har Matpriskollen undersökt vad det kostar att handla under en månad vid de stora kedjorna.

Sajten har undersökt kostnaderna för inköp av populära varukategorier som kött, fisk och chark, grönsaker och drycker hos butikskedjorna City Gross, Ica Kvantum, Ica Maxi, Stora Coop och Willys.

Resultatet visar att Stora Coop har den dyraste matkassen. Kedjan är dyrast i 33 av de 36 undersökta kategorierna, rapporterar DN.

”Inte riktigt hängt med”

Månadskostnaden för matinköp på Stora Coop för en familj på två vuxna och två småbarn landar på 13 267 kronor i månaden.  Motsvarande siffra för Willys är 12 544 kronor.

– Coop har inte riktigt hängt med i sista årens prisfokus där vi ser att flera kedjor och butiker inte vill ha för stort avstånd till de ordinarie priserna hos Willys, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur till tidningen.

Samtidigt konstaterar Mazur att Coops medlemmar kan få ner priserna, eftersom de kan utnyttja rabattkuponger och liknande erbjudanden.

– Stora Coop har ett brett sortiment som är en fördel mot lågprisbutikerna och med smart utnyttjande av bonuscheckarna blir skillnaden liten, men de blir nog inte billigaste ändå.

LÄS MER: Populärt livsmedel kan bli bristvara

Har bromsat in

Matpriserna har fortsatt att stiga under årets två första månader.

Men i mars, april och maj har det skett ett trendbrott, uppger Matpriskollen.

Efter inledningen på året med prisökningar på över 2 procent till februari, bromsade ökningarna i landets livsmedelsbutiker upp.

– Vi ser också att två kedjor, med Ica i spetsen, inte har tagit ut prisökningar i samma takt som konkurrenterna under årets fem första månader. Det sker en kamp om att vinna de pressade kunderna just nu, säger Ulf Mazur i ett uttalande.

LÄS MER: Oroväckande uppgifter för Ica

Arkivoto: Snabbgross

Text: Redaktionen