Klarna bekräftar: går fram med kritiserad förändring för kunderna

2024 02 28

Betaljätten Klarna går nu fram med stora förändringar för sina konsumenter.

Företaget själva beskriver det som ett “stort steg framåt” och en “enorm förbättring” i bland annat kommunikationen med kunderna.

– Lanseringen ska spara tid, bekymmer och pengar för konsumenter, framhåller Klarna i ett pressutskick till allmänheten.

Det handlar om en bekräftelse på vad som redan börjat implementeras den senaste tiden: en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska effektivisera kundservicen – rejält.

Motsvarar 700 heltidstjänster

Enligt Klarna motsvarar den nya tekniken ett arbete som annars skulle kräver 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

Bolaget pekar på att kundärenden löses både  snabbare och effektivare och kommer att generera en vinstförbättring på 40 miljoner dollar under 2024.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna.

Har kritiserats

Klarna menar att kundnöjdheten för AI-assistenten är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetare.

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter vid tillfället.

"Strikta riktlinjer"

Klarna förnekade rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Och enligt Martin Elwin, som leder AI-arbetet på bolaget, är man medvetna om riskerna att förlita sig för mycket på tekniken.

– Vi har ganska strikta riktlinjer för vad som är okej att använda AI för, och vad som inte är okej. Ett bra sätt är till exempel att samla in information som kan hjälpa en anställd att fatta beslut, säger han till SvD.

Enligt Klarna ska möjligheten att chatta med en människa istället för en AI-bot finnas kvar för den som vill.

LÄS MER: Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns

Foto: Sophie Burgoyne Klarna

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Många appar försvinner från mobiltelefoner – nya regler

2024 07 21

Appar kommer nu att försvinna från Googles Play Butik.

På Googles Play Butik finns miljontals appar som har med allt från spel till sociala medier, mode och underhållning att göra.

Nu kommer dock många appar att raderas på grund av nya regler som Google har satt upp.

Reglerna träder i kraft den 31 augusti och syftet är att höja säkerheten och få bort skräpappar med låg kvalitet.

Det rapporterar sajten Mobil.se.

Ska vara bättre kvalitet

Google vill att de appar som blir kvar ska vara av högre kvalitet för att ge ett bättre intryck.

Appar som exempelvis hänger sig och kraschar vid start kommer att tas bort, och detsamma gäller sådana appar som inte fungerar korrekt eller bara består av enstaka bilder.

Har tagit bort många

Google har redan börjat ta bort många appar.

Bara i år har man raderat närmare 700 000 appar från butiken, och sedan 2021 har man städat fler än 1,3 miljoner appar.

Just nu finns ungefär 1,7 miljoner appar i Play Butiken, och det är oklart exakt hur många som kommer att försvinna framöver.

Höjer standarden

Även sajten The Verge har rapporterat om att Google vill höja standarden på Play Butiken.

– Google höjer sina minimikrav på kvalitet för Android-appar och kommer snart att ta bort de som inte uppfyller förväntningarna från Play Store, framhåller sajten.

– Enligt företagets senaste uppdatering av skräppostpolicyn kommer appar som uppvisar ”begränsad funktionalitet och innehåll”.

Nya kraven

Enligt Google så finns det ett tydligt syfte med de nya reglerna som införs, att det ska gynna användaren, skriver The Verge om saken.

– Dessa går utöver befintliga begränsningar som hindrar trasiga appar som inte svarar, inte installeras, kraschar eller på annat sätt fungerar onormalt. 

– Google säger att de har lagt till de ytterligare kraven för att ”säkerställa att appar kan uppfylla de upphöjda standarderna för Play-katalogen och engagera användare genom kvalitetsfunktionalitet”.

Foto: O. Binay

Text: Redaktionen