Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns

2024 01 26

Anställda på Klarna varnar för att kunder felaktigt betalar för varor som inte levereras.

Konsumenter som använder sig av betaltjänsten tvingas betala fakturor för varor som är trasiga –  och i vissa fall finns inte ens varorna.

Flera kunder som på det viset har förlorat tusentals kronor har slagit larm om problemet, rapporterar P3 Nyheter.

Enligt radiokanalen beror detta på att artificiell intelligens kontrollerar kundtjänsten – och medarbetare får inte manuellt lov att ändra robotens beslut.

Återaktiverar fakturor

Det som sker är att opålitliga företag meddelar Klarna att en ny produkt har skickats efter att den första varit sönder eller inte levererats – när företagen egentligen bluffar.

AI:n tror då att problemet är löst och återaktiverar fakturan. Och robotens beslut får inte lov att ändras, bekräftar anställda för P3.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, säger en medarbetare, som valt att vara anonym, till radion.

Slår tillbaka

Många som betalar via Klarna berättar att de länge tänkt att det är säkert att handla om banken finns som alternativ, men att de nu ändrat uppfattning.

Filippa Bolz, global kommunikationschef, bekräftar att man använder sig av AI men förnekar rapporterna från företagets anställda och dess kunder.

– Uppgifterna om att medarbetare inte får ändra AI:ns beslut är helt felaktiga, framhåller hon i ett mejl till P3. 

Hon uppmanar samtidigt berörda att ta kontakt för att felen ska kunna åtgärdas.

Ersätter personalen

I slutet av förra året slog Klarna på stort när man meddelade att företaget i mycket högre utsträckning kommer att börja implementera AI i verksamheten.

En följd blir bland annat att personalstyrkan minskar då fler jobb ersätts av artificiell intelligens.

– Saker som tidigare tog människor mycket tid kan göras mycket snabbare och mycket kortare, och vi behöver färre människor för att göra samma sak, sade Klarnas vd och Grundare Sebastian Siemiatkowski till The Telegraph i december.

Banken har även nyligen lanserat AI-teknik för att “höja shoppingupplevelsen”.

– Från och med nu kan nämligen prismedvetna konsumenter scanna streckkoden på varor i fysisk butik, för att få direkt tillgång till användbar produkt- och prisinformation, meddelade Klarna i ett pressutskick i oktober.

Foto: Klarna/Sophie Burgoyne

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med meddelande till alla kunder

2024 12 08

Systembolaget riktar en uppmaning inför julhandeln.

Det är mindre än en månad kvar till julafton.

Många är ute och köper julklappar och julgranar - och vissa planerar även att göra inköp från Systembolaget inför jul.

Systembolaget passar därmed på att rikta ett meddelande till alla kunder som vill få hem sin alkohol i tid.

“Tänk på detta”

Systembolaget meddelar att eftersom trycket blir högre framåt jul så är det en bra idé att vara ute i tid.

Detta i synnerhet med tanke på att det är många röda dagar mitt i veckan.

– Inför jul och nyår: I år infaller många röda dagar mitt i veckan så det blir färre leveransdagar. Tänk på att beställa i god tid om du önskar leverans innan jul, framhåller Systembolaget i ett meddelande via deras webbsida.

Så lyder öppettiderna

Av intresse kan även Systembolagets öppettider vara inför jul och nyår.

Så här lyder öppettiderna:

Fredag 20 december: Ordinarie öppettid

Lördag 21 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 22 december: Stängt

Måndag 23 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 24 december (julafton): Stängt

Onsdag 25 december (juldagen): Stängt

Torsdag 26 december (annandag jul): Stängt

Öppettider nyår

Och här är öppettiderna inför nyår:

Fredag 27 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Lördag 28 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 29 december: Stängt

Måndag 30 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 31 december (nyårsafton): Alla butiker öppet till 15:00

Onsdag 1 januari (nyårsdagen): Stängt

Produkt med Coca Cola

I dagarna har Coca Cola släppt en produkt hos Systembolaget.

Det rör sig om klassikern Jack Daniel´s och Coca Cola som nu går att köpa direkt på Systembolaget. 

Systembolaget beskriver den som “kryddig, söt smak med tydlig karaktär av cola, inslag av vanilj, kanel, smörkola och whiskey”.

Produkten som nu finns att köpa direkt i Sverige kostar 24 kronor och är femprocentig.

Den ingår i Systemets fasta sortiment och går att köpa i hela landet. 

Det kan du läsa mer om genom att klicka här

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen