Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns

2024 01 26

Anställda på Klarna varnar för att kunder felaktigt betalar för varor som inte levereras.

Konsumenter som använder sig av betaltjänsten tvingas betala fakturor för varor som är trasiga –  och i vissa fall finns inte ens varorna.

Flera kunder som på det viset har förlorat tusentals kronor har slagit larm om problemet, rapporterar P3 Nyheter.

Enligt radiokanalen beror detta på att artificiell intelligens kontrollerar kundtjänsten – och medarbetare får inte manuellt lov att ändra robotens beslut.

Återaktiverar fakturor

Det som sker är att opålitliga företag meddelar Klarna att en ny produkt har skickats efter att den första varit sönder eller inte levererats – när företagen egentligen bluffar.

AI:n tror då att problemet är löst och återaktiverar fakturan. Och robotens beslut får inte lov att ändras, bekräftar anställda för P3.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, säger en medarbetare, som valt att vara anonym, till radion.

Slår tillbaka

Många som betalar via Klarna berättar att de länge tänkt att det är säkert att handla om banken finns som alternativ, men att de nu ändrat uppfattning.

Filippa Bolz, global kommunikationschef, bekräftar att man använder sig av AI men förnekar rapporterna från företagets anställda och dess kunder.

– Uppgifterna om att medarbetare inte får ändra AI:ns beslut är helt felaktiga, framhåller hon i ett mejl till P3. 

Hon uppmanar samtidigt berörda att ta kontakt för att felen ska kunna åtgärdas.

Ersätter personalen

I slutet av förra året slog Klarna på stort när man meddelade att företaget i mycket högre utsträckning kommer att börja implementera AI i verksamheten.

En följd blir bland annat att personalstyrkan minskar då fler jobb ersätts av artificiell intelligens.

– Saker som tidigare tog människor mycket tid kan göras mycket snabbare och mycket kortare, och vi behöver färre människor för att göra samma sak, sade Klarnas vd och Grundare Sebastian Siemiatkowski till The Telegraph i december.

Banken har även nyligen lanserat AI-teknik för att “höja shoppingupplevelsen”.

– Från och med nu kan nämligen prismedvetna konsumenter scanna streckkoden på varor i fysisk butik, för att få direkt tillgång till användbar produkt- och prisinformation, meddelade Klarna i ett pressutskick i oktober.

Foto: Klarna/Sophie Burgoyne

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen