Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns

2024 01 26

Anställda på Klarna varnar för att kunder felaktigt betalar för varor som inte levereras.

Konsumenter som använder sig av betaltjänsten tvingas betala fakturor för varor som är trasiga –  och i vissa fall finns inte ens varorna.

Flera kunder som på det viset har förlorat tusentals kronor har slagit larm om problemet, rapporterar P3 Nyheter.

Enligt radiokanalen beror detta på att artificiell intelligens kontrollerar kundtjänsten – och medarbetare får inte manuellt lov att ändra robotens beslut.

Återaktiverar fakturor

Det som sker är att opålitliga företag meddelar Klarna att en ny produkt har skickats efter att den första varit sönder eller inte levererats – när företagen egentligen bluffar.

AI:n tror då att problemet är löst och återaktiverar fakturan. Och robotens beslut får inte lov att ändras, bekräftar anställda för P3.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, säger en medarbetare, som valt att vara anonym, till radion.

Slår tillbaka

Många som betalar via Klarna berättar att de länge tänkt att det är säkert att handla om banken finns som alternativ, men att de nu ändrat uppfattning.

Filippa Bolz, global kommunikationschef, bekräftar att man använder sig av AI men förnekar rapporterna från företagets anställda och dess kunder.

– Uppgifterna om att medarbetare inte får ändra AI:ns beslut är helt felaktiga, framhåller hon i ett mejl till P3. 

Hon uppmanar samtidigt berörda att ta kontakt för att felen ska kunna åtgärdas.

Ersätter personalen

I slutet av förra året slog Klarna på stort när man meddelade att företaget i mycket högre utsträckning kommer att börja implementera AI i verksamheten.

En följd blir bland annat att personalstyrkan minskar då fler jobb ersätts av artificiell intelligens.

– Saker som tidigare tog människor mycket tid kan göras mycket snabbare och mycket kortare, och vi behöver färre människor för att göra samma sak, sade Klarnas vd och Grundare Sebastian Siemiatkowski till The Telegraph i december.

Banken har även nyligen lanserat AI-teknik för att “höja shoppingupplevelsen”.

– Från och med nu kan nämligen prismedvetna konsumenter scanna streckkoden på varor i fysisk butik, för att få direkt tillgång till användbar produkt- och prisinformation, meddelade Klarna i ett pressutskick i oktober.

Foto: Klarna/Sophie Burgoyne

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Många appar försvinner från mobiltelefoner – nya regler

2024 07 21

Appar kommer nu att försvinna från Googles Play Butik.

På Googles Play Butik finns miljontals appar som har med allt från spel till sociala medier, mode och underhållning att göra.

Nu kommer dock många appar att raderas på grund av nya regler som Google har satt upp.

Reglerna träder i kraft den 31 augusti och syftet är att höja säkerheten och få bort skräpappar med låg kvalitet.

Det rapporterar sajten Mobil.se.

Ska vara bättre kvalitet

Google vill att de appar som blir kvar ska vara av högre kvalitet för att ge ett bättre intryck.

Appar som exempelvis hänger sig och kraschar vid start kommer att tas bort, och detsamma gäller sådana appar som inte fungerar korrekt eller bara består av enstaka bilder.

Har tagit bort många

Google har redan börjat ta bort många appar.

Bara i år har man raderat närmare 700 000 appar från butiken, och sedan 2021 har man städat fler än 1,3 miljoner appar.

Just nu finns ungefär 1,7 miljoner appar i Play Butiken, och det är oklart exakt hur många som kommer att försvinna framöver.

Höjer standarden

Även sajten The Verge har rapporterat om att Google vill höja standarden på Play Butiken.

– Google höjer sina minimikrav på kvalitet för Android-appar och kommer snart att ta bort de som inte uppfyller förväntningarna från Play Store, framhåller sajten.

– Enligt företagets senaste uppdatering av skräppostpolicyn kommer appar som uppvisar ”begränsad funktionalitet och innehåll”.

Nya kraven

Enligt Google så finns det ett tydligt syfte med de nya reglerna som införs, att det ska gynna användaren, skriver The Verge om saken.

– Dessa går utöver befintliga begränsningar som hindrar trasiga appar som inte svarar, inte installeras, kraschar eller på annat sätt fungerar onormalt. 

– Google säger att de har lagt till de ytterligare kraven för att ”säkerställa att appar kan uppfylla de upphöjda standarderna för Play-katalogen och engagera användare genom kvalitetsfunktionalitet”.

Foto: O. Binay

Text: Redaktionen