Dåliga nyheter för “Ica-Stig”

2023 05 18

Ica har blivit ett av de mest utskällda företagen det senaste året.

Kritiken har haglat mot matjätten i samband med de skenande matpriserna.

Liknande aktörer som exempelvis Coop har inte heller kommit undan, och har bland annat blivit tillsagda på skarpen av finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Men det är mot Ica som den största ilskan riktar sig, vilket framgår i en ny undersökning där matjätten fullkomligt rasar i förtroende.

– Ica står för det största tappet av alla företag under alla de elva år vi har mätt, säger Erik Lundbom till Svenska Dagbladet.

Han är senior analytiker på Kantar Public som precis har släppt en mätning som visar svenska folkets förtroende för olika företag.

"Girig-Stig"

Lidl, som var först ut med att avisera prissänkningar, har stärkt sina aktier.

Att Ica var så sena på bollen har däremot bidragit till en negativ bild av matjätten, menar Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs universitet.

Och det är en folkkär karaktär som får klä slott för det raserade förtroendet.

– Den positiva bilden av den goda Ica-Stig har fått sig en törn. Han har blivit girig-Stig i folks ögon, och inte så lyhörd, säger Eva Ossiansson till SvD.

Skriverier i medierna

Andra orsaker än enbart höga matpriser har också bidragit till en förändrad bild av Ica.

Bland annat anses miljonbonusar, provocerande uttalanden om att det är kunderna som har makten över priserna i butikerna och åtal mot Ica-handlare ha spelat sin beskärda roll.

–  Brottsmisstankarna kan kopplas till handel i Ica-aktien innan Ica köptes ut från börsen under hösten 2021, framhöll Ekobrottsmyndigheten i ett pressmeddelande igår angående att man väcker åtal mot 18 person för insiderbrott.

Röt ifrån

Ica själva har dock ansett att man fått oförtjänt mycket släng av sleven, i synnerhet när det gäller matpriserna.

– Sluta skyll den höga matinflationen på livsmedelsbutikerna, framhävde Ica:s vd Göran Blomberg i Dagens industri tidigare under våren.

Han riktade sig framför allt till politikerna. 

– Redan i slutet av 2021 såg vi inflationen komma som en följd av överstimulanser från centralbanker världen över, följt av brister i leveranskedjorna efter pandemin, betonade Ica-chefen.

Systembolaget etta

Högst på listan, och bolaget med störst förtroende hos svenska folket, är Systembolaget.

Företaget placerar sig före bland annat AB Volvo och Ikea som kommer tvåa respektive trea.

Succén är en repris på en liknande mätning som gjordes av Medieakademin i mars.

På den listan kom Ikea tvåa – men Systembolaget med 71 procentenheter som angav att man hade mycket eller ganska stort förtroende för företaget var svårslaget.

Anmärkningsvärt var att Ica kom trea i samma mätning.

Foto: Ica-gruppen resp Peter Gehrke

Text: Redaktionen


25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen