Ica-chefen slår tillbaka

2023 03 23

De största livsmedelsaktörerna har skällts ut och kallats till regeringen.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har konstaterat att prisökningarna “inte är acceptabla” och uppmanat matjättarna att följa Lidls exempel, som igår sänkte priset på hundratals varor.

– Det finns mer att göra för att pressa priserna, röt finansministern häromdagen.

Slår tillbaka

Men efter den benhårda kritiken slår nu Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, tillbaka.

Han menar att det handlar om en kris i marknaden och pekar ut vem det egentligen är som har makten över priserna i livsmedelsbutikerna.

– I slutändan ska jag säga konsumenten, för det är konsumenten som väljer vad man vill köpa, säger Eric Lundberg i en lång intervju med Svenska Dagbladet.

I linje med Riksbanken

Uttalandet går i linje med den uppmaning som riksbankschefen Erik Thedéen riktade till hushållen för ett par veckor.

– Att de inte accepterar de högsta priserna utan går till dem som erbjuder lägre priser. Då får vi ju en process i till exempel livsmedelshandeln som kommer dämpa de där smör- eller semmelpriserna, sade Erik Thedéen.

Förnekar prisuppdrivning

Ica-chefen betonar att inga handlare försöker sko sig på marknaden genom att medvetet driva upp priserna eller utnyttja inflationen.

Han menar också att det  pågår intensiva förhandlingar med leverantörer för att få ned priserna även på Ica.

– Vi har tuffa diskussioner med dem. Vi jobbar med att skapa bra erbjudanden för konsumenter. Vi har våra egna varumärken där vi har sänkt priser på mat som konsumenterna handlar ofta, säger Eric Lundberg till tidningen.

Matjättarnas besked

I samband med Lidls besked under gårdagskvällen ökade också pressen på giganterna Ica och Coop.

–  I och med att vetepriserna och mejeripriserna går ner så tror jag att det i början på kvartal 2 borde vända nedåt, sade Ica Gruppens vd Nina Jönsson till SVT utan att våga ge några löften.

Även Coop vill försiktigt ge besked om en prissänkning inom kort.

– Vi justerar våra priser när vi får justeringar från leverantörerna. Vi ser flera råvaror som är på väg ner och förväntar oss prissänkningar från leverantörerna. Vår bedömning är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver, säger Marcus Björling, pressekreterare på Coop, till samma tv-kanal.

Flera dödshot

Ica är den största mataktören på marknaden. Tillsammans med den andra giganten, Coop, har man stått i blickfånget för en massiv kritikstorm den senaste tiden kopplat till de ökade matpriserna.

Vid flera tillfällen har kritiken även gått långt över gränsen. Flera Ica-handlare har larmat om dödshot och varnat personal i hela landet för attacker mot affärerna.

– Detta medför en bedömt en risk för angrepp, mot butik, person eller privat egendom kopplat till detta förmedlade budskap, uppgav SVT i sin rapportering.

LÄS MER: Matjätten Coop pekas ut – drivande i prishöjningar

Foto: ICA Reklam

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen