Utbrytarregion ber Ryssland att ”vidta åtgärder”

2024 02 28

Styret i Transnistrien, en utbrytarregion i östra Moldavien som får ekonomiskt och militärt bistånd från Ryssland, har under onsdagen kallat till kongress.

På kongressen går ledningen i Transnistrien ut med ett direkt besked till den ryska diktaturen.  

Styret i utbrytarregionen ber Ryssland om ”skydd” och vädjar om att regimen i Moskva ska ”vidta åtgärder” för att skydda Transnistrien från ett ”ökat tryck från Moldavien”.

Det rapporterar AFP med hänvisning till en resolution som antogs på onsdagen.

Det finns stora likheter med hur kriget i Ukraina inleddes. Putinvänliga och proryska element i de båda ukrainska utbrytarregionerna Luhansk och Donetsk begärde stöd från Ryssland.

Därefter eskalerade situationen med våld och ryska soldater korsade gränsen och inledde det fortsatt pågående kriget mot Ukraina.

Oron i Väst är nu stor för att samma sak kan ske i Moldavien.

Putin håller tal på torsdag

Ryssland väntas svara på Transnistrien vädjan i morgon, torsdag.

Landets diktator Vladimir Putin ska hålla tal inför den ryska federationens federala församling.

Det återstår att se hur Ryssland kommer att svara och tolka dagens besked.

Utrikespolitiska institutets analytiker Jacob Hedenskog har varnat för att Ryssland är redo att ingripa militärt om Transnistrien ger sken av att vilja bli en del av den Ryska federationen.

Ett ryskt militärt ingripande skulle kunna leda till att kriget i Ukraina eskalerar, till exempel skulle Moldavien och Natolandet Rumänien riskera att dras in i kriget, enligt experten.

– Det är ett extremt allvarligt läge för en spridning av kriget, sa Jacob Hedenskog till SvD för drygt en vecka sedan.

Ryska soldater

Trots pågående krig i Ukraina har Ryssland fortfarande ett stort militärt inflytande i Transnistrien. Mellan 1 500 och 2 000 ryska soldater är enligt uppgift stationerade i regionen. Dessutom kan det finnas upp till 10 000 paramilitära trupper i området, rapporterar Romania Journal.

Ryssland har tidigare klargjort att Transnistrien ligger i landets intressesfär.

I början av maj sa den ryske generalmajoren Rustam Minnekaev att Ryssland vill etablera en landkorridor som förbinder ockuperade områden i södra Ukraina med Transnistrien i östra Moldavien.

– Kontroll över södra Ukraina är en annan väg ut till Transnistrien, där det också finns fakta om förtryck av den rysktalande befolkningen, sa han i ett uttalande.

Ukrainas president Volodymyr Zelensky har även varnat för att  Ryssland försöker straffa Moldavien för att de stödjer Ukraina. Enligt Zelensky planerar Putinregimen att göra landet till en rysk lydstat.

Moldaviens premiärminister Natalia Gavrilita har konstaterat att det finns en utbredd oro för en rysk invasion hos den moldaviska befolkningen.

– Vi är förstås oroade.  Det är ett hypotetiskt scenario just nu. Men om militären rör sig ännu längre in i sydvästra Ukraina och mot Odesa då blir vi förstås mycket oroade, sa hon i en intervju med CNN.

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen