SVERIGE: Ny myndighetsuppmaning till köttkonsumenter

2023 03 02

Svenska folket äter för mycket kött och för lite grönsaker.

Det är slår Livsmedelsverket fast i nya rekommendationer, där växtbaserade alternativ får mer plats på bekostnad av animaliska produkter.

– För att värna både hälsan och klimatet behöver vi äta på ett annorlunda sätt än i dag. Det är en del av de stora framtidsutmaningarna, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

Ny modell av Matcirkeln

Uppmaningen till svenska folket konkretiseras i en ny och grönare variant av den berömda Matcirkeln – ett verktyg som används för att visa hur man kan få i sig varierad kost och en mix av näringsämnen varje dag.

– Det är många som vill äta mer vegetariskt och oavsett om man äter kött ibland eller inte alls kan man nu äta från alla delar av Matcirkeln, säger Åsa Brugård Konde vidare.

Saknade flera livsmedel

Den tidigare varianten av Matcirkeln togs fram redan på 1960-talet och saknar flera livsmedel från hyllorna i butikerna med veganskt eller vegetariskt utbud.

– Den nya Matcirkeln har därför kompletterats med bland annat vego-drycker, nötter och fröer. Och baljväxterna har fått en mycket mer framträdande roll, eftersom de är livsmedel med egenskaper som gör att de passar in i fler grupper, framhåller Livsmedelsverket.

"Minska på köttportionen"

Kött finns dock kvar även på i den uppdaterade modellen, men kompletteras alltså  i större utsträckning med baljväxter.

Rekommendationen är dock inte att avstå kött helt och hållet, men om man gör det finns särskilda uppmaningar.

Om man till exempel aldrig äter kött, fisk, fågel eller ägg bör man ta kosttillskott eller äta livsmedel som är berikade med vitamin B12 och vitamin D, skriver myndigheten på sin hemsida.

Däremot kan det vara fördelaktigt att äta mindre kött både av hälso- och miljöskäl.

– Minska på köttportionen och ät mer vegetariskt. Det är bra att ersätta en del av köttet med vegetabilier oms rotfrukter, spannmål, ärter och bönor, uppmanar Livsmedelsverket.

Dömt ut svenskarnas matvanor

Livsmedelsverket har tidigare dömt ut svenska folkets matvanor, och i ett uppmärksammat inslag i Sveriges Radio öppnade myndigheten för att införa sockerskatt.

– Det är ett stort bekymmer. Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, sade Åsa Burgård Konde till SR.

Även Folkhälsomyndighet har nyligen uttalat sig i liknande termer när man slog fast att svenskarna äter allt sämre.

– För att minska skillnaderna i matrelaterad hälsa behövs både ett långsiktigt hälsofrämjande arbete som når hela befolkningen samtidigt som riktade insatser ges till de med störst behov, säger Pia Lindeskog, utredare på Folkhälsomyndigheten.

En av många modeller

Matcirkeln är ett av många verktyg som finns till för att pedagogiskt hjälpa befolkningen att äta hälsosammare. Den ska inte förväxlas med Tallriksmodellen, som snarare förklarar måltidernas balans.

Andra modeller som Livsmedelsverket rekommenderar att följa är exempelvis följande:

- Nyckelhålet

- Kostråden

- Matvanekollen

- Miljösmarta matval

LÄS MER: Skarp uppmaning gällande kött på extrapris

LÄS MER: Föräldrar rasar mot köttförändring för barn

Foto: N. Wei

Text: Redaktionen


Bank-ID stoppas i matbutiker

2024 10 06

Kunder stoppas från att legitimera sig med bank-ID i matbutiker.

E-legitimationer som Bank-ID och Freja används allt mer i dagens samhälle.

Digitala legitimationer kan inte bara användas när man handlar på nätet, man kan också använda det i exempelvis butiker för att legitimera sig.

Men nu har flera matbutiker valt att säga nej till Bank-ID, rapporterar SR.

Skapar problem

Det handlar bland annat om ICA Ekershallen i Örebro.

Där har man beslutat att kunder inte längre ska få använda Bank-ID för att legitimera sig i samband med ålderskontroll när de köper till exempel snus, cigaretter eller energidryck.

Anledningen är att många falska appar används.

– Det figurerar jättebra gjorda – alltså bra i den bemärkelsen att de är skickligt gjorda – falska appar, helt enkelt. De är praktiskt taget omöjliga att skilja från de äkta, säger ICA-handlaren Tony Oskarsson till radiokanalen.

En del kunder har förvånats över butikens nya policy, rapporterar Nerikes Allehanda.

Butiken kommer dock fortfarande att acceptera e-legitimation när man hämtar ut paket, men inte vid försäljning av tobak och energidryck.

Och ICA Ekershallen är inte ensamma om att sätta stopp för digitala legitimationer i samband med ålderskontroll.

Andra butiker gör likadant

Även andra matbutiker har fattat samma beslut.

Det gäller till exempel en butik i Falun, rapporterar P4 Dalarna.

Anledningen är att unga använder fejkade e-leg för att köpa exempelvis snus och kringgå ålderskontrollen.

– Vårt mål är ju att aldrig sälja till minderåriga, och det här utgör ju kanske en svårighet. Det är inte lika lätt som att ta ett ID och titta på, säger Per Erik Jansson, butikschef, till radiokanalen.

Finns en lösning

På Bank-ID känner man till problemet, men menar att det är lätt att lösa. Man bör dels undersöka e-legitimationen noga.

– Och sedan rekommenderar jag, om man är osäker, att läsa av med en annan bank-ID-app, och det går lätt. Du blippar och läser av, sedan är det klart, säger Bank-ID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, till radiokanalen.

Som kund kan man dock inte kräva att få använda bank-ID, utan butikerna är fria att själva bestämma. Det finns inga lagar som reglerar användningsområdet för bank-ID, utan det är företaget självt som bestämmer om man vill acceptera e-legitimationen, skriver Konsumenternas på sin hemsida.

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen