SVERIGE: Föräldrar rasar mot köttförändring för barn

2023 01 26

Förändringen då fler skolor inför större mängd vegetarisk mat tas inte emot väl av föräldrarna.

Så är exempelvis fallet i Malmö där skolrestaurangerna tvingas förhålla sig 30 procent högre livsmedelspriser, rapporterar Sveriges Radio.

Då ryker kött från menyn i stor utsträckning, vilket nu möts med ilskna reaktioner bland elevernas föräldrar.

Istället serveras bland annat fiskburgare och mungbönsnuggets.

– Dels vet jag om att barnen inte är så glada för vegetarisk mat. Då äter de inte så mycket och då blir det många timmar utan mat, säger till exempel tvåbarnsföräldern Tony Nilsson till P4 Malmöhus.

Saknas 27 miljoner

Enligt SR saknas det 27 miljoner kronor för att ha kvar samma köttmängder på menyn som före jul.

Att Malmö kommun inte stöttade skolrestaurangerna med matpengar uppmärksammades även av SVT kring årsskiftet.

– Så mycket som vi fick veta att det faktiskt handlar om, det var vi nog inte helt förberedda på, sade Sara Wettergren (L), skolkommunalråd i Malmö, till tv-kanalen då.

Larm från hela landet

Även i andra delar av Sverige har det inkommit ett flertal larm från skolmatsalar.

Det har då främst handlat om att barnen är hungrigare för att de inte får tillräckligt med mat hemma, men också att det får direkta konsekvenser för andra viktiga skolfrågor.

– Det blir att vi tvingas skära ner på personal och böcker i skolan, säger till exempel Johan Edelsvärd, rektor på Mimerskolan i Sundsvall, till SVT.

Kyckling en dag i veckan

Helt och hållet har dock inte köttet tagits bort från skolmatsedelarna i Malmö.

– Menyn är baserad på en högre andel vegetariska rätter, säger Zorica Djordjievic, enhetschef för skolrestaurangerna i staden, till Dagens Nyheter.

– Det blir kyckling en dag i veckan och fisk en dag, säger hon, och konstaterar att kostnadsökningen är en “extrem utmaning”.

Köper godis istället

Bland skoleleverna är reaktionerna på den nya situationen blandade.

En del välkomnar förändringen med mer vegetariskt på menyn, andra väljer att avstå för att köpa sin egen mat istället.

– Det händer ganska ofta, men ibland får man hålla sig och köpa godis istället, säger eleven Albin till P4 Malmöhus.

Foto: J. Ignacio Pompe

Text: Redaktionen


Anstormning till ICA – galen rusning efter samma produkt

2024 03 28

Det råder ingen tvekan om vad som är en av svenska folkets högsta prioriteringar bland livsmedel just nu.

Skillnaden är enorm jämfört med en vanlig vecka.

Kunder fullkomligt rusar till matbutikerna för att köpa på sig stora mängder av lösgodis inför påskhelgen.

Konsumtionen är på den nivån att butikspersonal hela tiden måste vara vaksamma för att godsakerna inte ska ta slut i hyllorna.

– Det är rejäl skillnad. Vi får fylla på varje dag kontra vad vi behöver göra annars, säger exempelvis Lotta Eriksson, butikschef på Ica Maxi i Ljungby, till P4 Kronoberg.

Ökar 3 000 procent

Den plötsliga efterfrågan på godis kan inte underskattas.

Försäljningen i den aktuella ICA-butiken ökar från 150 kilo lösviktsgodis en vanlig vecka – till hisnande 4,5 ton nu under påsk.

En ökning motsvarande 3 000 procent.

Det gör att påskhelgen konkurrerar ut julen som den helg med de absolut största säljtopparna av godis under hela året, erfar radiokanalen.

– Ägg med chokladfyllning, harar… sött godis, säger Lotta Eriksson är det som lockar mest.

Sockeråtgärder på gång

Frågan om att reglera godisförsäljningen i Sverige har blivit särskilt aktuell de senaste åren.

Så sent som i februari gick Livsmedelsverket ut med att stora insatser är på gång för att minska mängden socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för myndighetens regeringsuppdrag, vid tillfället.

"Behövs en sockerskatt"

Förra året spekulerades det i att Livsmedelsverket flaggade för en ny sockerskatt, vilket senare dementerades av både myndigheten och regeringen.

Men det finns dock en opinion för åtgärden. 

– Mycket talar för att man skulle behöva sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på sockerrika livsmedel och rött kött samt begränsa marknadsföringen för att människor ska kunna konsumera på ett sätt som är bättre för den egna hälsan och klimatet, säger LIselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, till Expressen.

Foto: Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen