EFTER OLYCKAN: Koncernen bakom Gröna Lund bryter tystnaden

2023 06 27

Dödsolyckan på Gröna Lund har chockat nöjesparksbranschen.

Nöjesparken i Stockholm håller fortsatt stängt. Igår inledde Statens haverikommission sin utredning om vad som föranledde den tragiska händelsen.

Parks & Resorts är koncernen som äger Gröna Lund.

Hittills har nöjesgiganten tagit sparsamt utrymme i medierna, men nu bryter man tystnaden.

Inte brustit

Enligt Parks & Resorts vd Christer Fogelmarck fokuserar man främst på två saker: stötta anhöriga och medarbetare.

Han menar också att det inte finns någonting som tyder på att Gröna Lund inte följt sina säkerhetsrutiner.

– Så vitt jag kan svara nu så har vi absolut gjort det i termer av det finns lagstadgade krav att åkattraktioner ska besiktigas inför säsongen, och så har också skett av en oberoende part, säger Christer Fogelmarck till Dagens Nyheter.

Tre uppmärksammade olyckor

Parks & Resorts äger även Kolmården och Furuviksparken. 

Båda anläggningarna har drabbats av tragiska händelser de senaste tiden. År 2012 dödades en djurskötare av vargar på den förstnämnda och i vintras sköts fyra schimpanser till döds efter en uppmärksammad rymning på Furuviksparken.

Christer Fogelmarck är noga med att betona att det är vitt skilda incidenter, men att företagskulturen präglas av säkerhet.

I nuläget kan han inte svara på om man måste förändra säkerhetsrutinerna – men utesluter inte heller ett sådant scenario.

Det är självklart så att om de utredningar som görs kommer till nya klara slutsatser så kommer vi också utveckla våra rutiner, säger han till DN.

Stänger flera attraktioner

Såväl Kolmården som Furuviksparken har valt att stänga berg- och dalbanor av samma tillverkare som Jetline, den attraktion på Gröna Lund där dödsolyckan ägde rum.

– Även om ingenting pekar på att något skulle vara fel, kommer vi av säkerhetsskäl att stänga denna tills vidare, framhöll Furuviksparken i ett pressmeddelande igår.

Hittat avvikelse

Redan efter första dagen av haverikommissionens arbete kunde man igår meddela att man hittat en avvikelse.

– De två främsta hjulen har av någon anledning lossnat, sade John Ahlberk, som är generaldirektör på Haverikommissionen, i SVT:s Aktuellt.

– Man ser att det är fyra hjul-set, eller boggier, under varje vagn men på den som har spårat ur har två av de främsta av någon anledning lossnat från sina infästningar i den bärarm som håller upp dem.

LÄS MER: Haverikommissionen har hittat avvikelse

LÄS MER: Teorin: Därför inträffade olyckan på Gröna Lund

LÄS MER: Liseberg pressas – stänger inte åkattraktion

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Två finska flygplan har tvingats vända om – “Grannen i öst”

2024 04 28

Finska flygplan har fått problem och Ryssland pekas ut.

Planen var på väg från huvudstaden Helsingfors till Estland.

När båda planen var på väg att landa stördes dock pilotens GPS-signal, vilket ledde till att de fick vända om igen.

Det rapporterar TV4.

Fick problem

På många flygplatser går det att landa med hjälp av andra system, men just vid flygplatsen i Estlands näst största stad Tartu behövs GPS-signalen.

– Våra piloter är medvetna om GPS-störningar och flygplanets system upptäcker detta snabbt. Planen använder flera källor för att beräkna flygplanets position, säger en talesperson för Finnair till estniska ERR.

“Grannen i öst”

Piloten på ett av planen som tvingades vända såväl som Estlands tidigare president Toomas Hendrik är två som riktar blickarna mot Ryssland.

En av passagerarna ger sitt vittnesmål.

– Piloten sa att det krävdes en exakt GPS-signal för att närma sig Tartu på natten. En sådan fanns inte på grund av störningar från grannarna i öster, säger personen.

“Vill demonstrera”

Det är inte första gången som flygtrafiken i Norden upplever liknande problem.

Omfattande störningar har under den senaste tiden märks av i flera delar av Europa, någonting som överstelöjtnant Joakim Paasikivi menar är avsiktligt från ryskt håll.

– Det kan vara så enkelt att man vill demonstrera sin förmåga, alltså kommunicera att man har möjligheten att genomföra den här typen av gråzonskrig eller hybridkrig där man vill ställa till det för de övriga länderna, säger han till Svenska Yle.

Ingenting nytt

Ryssland för hybridkrig på olika håll och på olika sätt, bland annat genom att ställa till det för flygplanen.

– Det mest rimliga är att det är Ryssland, för det brukar vara det. Uppe i norr har det också förekommit mycket störningar och det är väl belagt att Ryssland legat bakom dem där, fortsätter Paasikivi.

Ryssland har tidigare varnat för att Sveriges och Finland inträde i Nato skulle få konsekvenser, vilket bedömare menar kan se ut på olika sätt.

Bland annat just på detta sätt.

Foto: J. Rosolino

Text: Redaktionen