TEORIN: Därför inträffade dödsolyckan på Gröna Lund

2023 06 26

I april och juni besiktades den olycksdrabbade berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund.

Då bedömde besiktningsbolaget att vagnarna till åkattraktionen ”var utan brister”, rapporterar SvD.

Men i helgen hände det som inte får hända.

Den främre tågvagnen tappade kontakt med rälsen och olyckan var ett faktum.

Två personer föll handlöst ur vagnen.

En av dem har avlidit efter olyckan.

”Jättebekymmersamt”

Ann-Marie Pendrill är professor emeritus i fysik vid Lunds universitet och expert på berg- och dalbanor.

Hon har länge studerat åkattraktioner i sin fysik- och teknikundervisning. 

I en intervju med SvD berättar experten att hon har svårt att förstå hur olyckan kunnat inträffa, med tanke på att åkattraktionen godkänts av besiktningsbolaget.

– Det såg ut som att den främre hjulaxeln hade gått av, för jag såg en bild på några hjul som trillat ned. Förmodligen har hjulaxeln brutits. Jag kan inte förstå hur det kan bli så, efter alla kontroller. Det borde inte ha hänt. Det är jättebekymmersamt, säger hon till SvD.

Presenterar teori

Ann-Marie Pendrill har dock en teori.

Hon berättar att olyckan kan ha orsakats av så kallad ”metallutmattning”.

En utmattning som beror på små sprickor som expanderar. 

Nästan alla sprickor börjar på ytan av ett material som utsätts för hög belastning.

De små sprickorna växer sig sedan större och större. Till slut blir deformationen så stor att materialet spricker.

– Man har byggt upp ett kontrollsystem för att se till att det inte blir små sprickor som blir större. Men man vill veta hur hjulaxeln såg ut när man kontrollerade den senast, berättar Ann-Marie Pendrill för SvD.

Använder hjälpmedel

En del små sprickor kan ofta ses med blotta ögat.

Men ofta behövs det hjälpmedel för att upptäcka de första sprickorna.

Vanliga hjälpmedel är röntgen, ultraljud och ultraviolett ljus, rapporterar tidskriften Illustrerad Vetenskap.

– Man vet av erfarenhet hur stor belastning en viss komponent tål. Därför byter flygbolagen ut speciella komponenter när ett flygplan har tillbringat ett visst antal timmar i luften – även om det inte förekommer det minsta tecken på metalltrötthet, framhåller tidskriften.

Haverikommission

Under måndagen har Statens haverikommission ,SHK, meddelat att man inlett en undersökning av olycksplatsen på Gröna Lund.

Utredningen sker parallellt med polisens utredning.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Två finska flygplan har tvingats vända om – “Grannen i öst”

2024 04 28

Finska flygplan har fått problem och Ryssland pekas ut.

Planen var på väg från huvudstaden Helsingfors till Estland.

När båda planen var på väg att landa stördes dock pilotens GPS-signal, vilket ledde till att de fick vända om igen.

Det rapporterar TV4.

Fick problem

På många flygplatser går det att landa med hjälp av andra system, men just vid flygplatsen i Estlands näst största stad Tartu behövs GPS-signalen.

– Våra piloter är medvetna om GPS-störningar och flygplanets system upptäcker detta snabbt. Planen använder flera källor för att beräkna flygplanets position, säger en talesperson för Finnair till estniska ERR.

“Grannen i öst”

Piloten på ett av planen som tvingades vända såväl som Estlands tidigare president Toomas Hendrik är två som riktar blickarna mot Ryssland.

En av passagerarna ger sitt vittnesmål.

– Piloten sa att det krävdes en exakt GPS-signal för att närma sig Tartu på natten. En sådan fanns inte på grund av störningar från grannarna i öster, säger personen.

“Vill demonstrera”

Det är inte första gången som flygtrafiken i Norden upplever liknande problem.

Omfattande störningar har under den senaste tiden märks av i flera delar av Europa, någonting som överstelöjtnant Joakim Paasikivi menar är avsiktligt från ryskt håll.

– Det kan vara så enkelt att man vill demonstrera sin förmåga, alltså kommunicera att man har möjligheten att genomföra den här typen av gråzonskrig eller hybridkrig där man vill ställa till det för de övriga länderna, säger han till Svenska Yle.

Ingenting nytt

Ryssland för hybridkrig på olika håll och på olika sätt, bland annat genom att ställa till det för flygplanen.

– Det mest rimliga är att det är Ryssland, för det brukar vara det. Uppe i norr har det också förekommit mycket störningar och det är väl belagt att Ryssland legat bakom dem där, fortsätter Paasikivi.

Ryssland har tidigare varnat för att Sveriges och Finland inträde i Nato skulle få konsekvenser, vilket bedömare menar kan se ut på olika sätt.

Bland annat just på detta sätt.

Foto: J. Rosolino

Text: Redaktionen