EFTER OLYCKAN: Koncernen bakom Gröna Lund bryter tystnaden

2023 06 27

Dödsolyckan på Gröna Lund har chockat nöjesparksbranschen.

Nöjesparken i Stockholm håller fortsatt stängt. Igår inledde Statens haverikommission sin utredning om vad som föranledde den tragiska händelsen.

Parks & Resorts är koncernen som äger Gröna Lund.

Hittills har nöjesgiganten tagit sparsamt utrymme i medierna, men nu bryter man tystnaden.

Inte brustit

Enligt Parks & Resorts vd Christer Fogelmarck fokuserar man främst på två saker: stötta anhöriga och medarbetare.

Han menar också att det inte finns någonting som tyder på att Gröna Lund inte följt sina säkerhetsrutiner.

– Så vitt jag kan svara nu så har vi absolut gjort det i termer av det finns lagstadgade krav att åkattraktioner ska besiktigas inför säsongen, och så har också skett av en oberoende part, säger Christer Fogelmarck till Dagens Nyheter.

Tre uppmärksammade olyckor

Parks & Resorts äger även Kolmården och Furuviksparken. 

Båda anläggningarna har drabbats av tragiska händelser de senaste tiden. År 2012 dödades en djurskötare av vargar på den förstnämnda och i vintras sköts fyra schimpanser till döds efter en uppmärksammad rymning på Furuviksparken.

Christer Fogelmarck är noga med att betona att det är vitt skilda incidenter, men att företagskulturen präglas av säkerhet.

I nuläget kan han inte svara på om man måste förändra säkerhetsrutinerna – men utesluter inte heller ett sådant scenario.

Det är självklart så att om de utredningar som görs kommer till nya klara slutsatser så kommer vi också utveckla våra rutiner, säger han till DN.

Stänger flera attraktioner

Såväl Kolmården som Furuviksparken har valt att stänga berg- och dalbanor av samma tillverkare som Jetline, den attraktion på Gröna Lund där dödsolyckan ägde rum.

– Även om ingenting pekar på att något skulle vara fel, kommer vi av säkerhetsskäl att stänga denna tills vidare, framhöll Furuviksparken i ett pressmeddelande igår.

Hittat avvikelse

Redan efter första dagen av haverikommissionens arbete kunde man igår meddela att man hittat en avvikelse.

– De två främsta hjulen har av någon anledning lossnat, sade John Ahlberk, som är generaldirektör på Haverikommissionen, i SVT:s Aktuellt.

– Man ser att det är fyra hjul-set, eller boggier, under varje vagn men på den som har spårat ur har två av de främsta av någon anledning lossnat från sina infästningar i den bärarm som håller upp dem.

LÄS MER: Haverikommissionen har hittat avvikelse

LÄS MER: Teorin: Därför inträffade olyckan på Gröna Lund

LÄS MER: Liseberg pressas – stänger inte åkattraktion

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen