EFTER OLYCKAN: Koncernen bakom Gröna Lund bryter tystnaden

2023 06 27

Dödsolyckan på Gröna Lund har chockat nöjesparksbranschen.

Nöjesparken i Stockholm håller fortsatt stängt. Igår inledde Statens haverikommission sin utredning om vad som föranledde den tragiska händelsen.

Parks & Resorts är koncernen som äger Gröna Lund.

Hittills har nöjesgiganten tagit sparsamt utrymme i medierna, men nu bryter man tystnaden.

Inte brustit

Enligt Parks & Resorts vd Christer Fogelmarck fokuserar man främst på två saker: stötta anhöriga och medarbetare.

Han menar också att det inte finns någonting som tyder på att Gröna Lund inte följt sina säkerhetsrutiner.

– Så vitt jag kan svara nu så har vi absolut gjort det i termer av det finns lagstadgade krav att åkattraktioner ska besiktigas inför säsongen, och så har också skett av en oberoende part, säger Christer Fogelmarck till Dagens Nyheter.

Tre uppmärksammade olyckor

Parks & Resorts äger även Kolmården och Furuviksparken. 

Båda anläggningarna har drabbats av tragiska händelser de senaste tiden. År 2012 dödades en djurskötare av vargar på den förstnämnda och i vintras sköts fyra schimpanser till döds efter en uppmärksammad rymning på Furuviksparken.

Christer Fogelmarck är noga med att betona att det är vitt skilda incidenter, men att företagskulturen präglas av säkerhet.

I nuläget kan han inte svara på om man måste förändra säkerhetsrutinerna – men utesluter inte heller ett sådant scenario.

Det är självklart så att om de utredningar som görs kommer till nya klara slutsatser så kommer vi också utveckla våra rutiner, säger han till DN.

Stänger flera attraktioner

Såväl Kolmården som Furuviksparken har valt att stänga berg- och dalbanor av samma tillverkare som Jetline, den attraktion på Gröna Lund där dödsolyckan ägde rum.

– Även om ingenting pekar på att något skulle vara fel, kommer vi av säkerhetsskäl att stänga denna tills vidare, framhöll Furuviksparken i ett pressmeddelande igår.

Hittat avvikelse

Redan efter första dagen av haverikommissionens arbete kunde man igår meddela att man hittat en avvikelse.

– De två främsta hjulen har av någon anledning lossnat, sade John Ahlberk, som är generaldirektör på Haverikommissionen, i SVT:s Aktuellt.

– Man ser att det är fyra hjul-set, eller boggier, under varje vagn men på den som har spårat ur har två av de främsta av någon anledning lossnat från sina infästningar i den bärarm som håller upp dem.

LÄS MER: Haverikommissionen har hittat avvikelse

LÄS MER: Teorin: Därför inträffade olyckan på Gröna Lund

LÄS MER: Liseberg pressas – stänger inte åkattraktion

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen