Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar
2024 07 17
Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.
Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.
– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.
I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.
Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).
Trots allt godkända betyg
Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.
Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
– Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.
Hemköp sist på listan
Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.
– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.
SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.
Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.
– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.
– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.
LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut
LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande
Här är hela listan
Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.
Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):
- Lidl 72,9
- Willys 72,4
- ICA 71,4
- City Gross 71,3
- Branschen 70,9
- Coop 70,0
- Hemköp 65,3
Källa: Svenskt kvalitetsindex
LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna
LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA
Foto: Gemma
Text: Redaktionen