SVERIGE: Ny myndighetsuppmaning till köttkonsumenter

2023 03 02

Svenska folket äter för mycket kött och för lite grönsaker.

Det är slår Livsmedelsverket fast i nya rekommendationer, där växtbaserade alternativ får mer plats på bekostnad av animaliska produkter.

– För att värna både hälsan och klimatet behöver vi äta på ett annorlunda sätt än i dag. Det är en del av de stora framtidsutmaningarna, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

Ny modell av Matcirkeln

Uppmaningen till svenska folket konkretiseras i en ny och grönare variant av den berömda Matcirkeln – ett verktyg som används för att visa hur man kan få i sig varierad kost och en mix av näringsämnen varje dag.

– Det är många som vill äta mer vegetariskt och oavsett om man äter kött ibland eller inte alls kan man nu äta från alla delar av Matcirkeln, säger Åsa Brugård Konde vidare.

Saknade flera livsmedel

Den tidigare varianten av Matcirkeln togs fram redan på 1960-talet och saknar flera livsmedel från hyllorna i butikerna med veganskt eller vegetariskt utbud.

– Den nya Matcirkeln har därför kompletterats med bland annat vego-drycker, nötter och fröer. Och baljväxterna har fått en mycket mer framträdande roll, eftersom de är livsmedel med egenskaper som gör att de passar in i fler grupper, framhåller Livsmedelsverket.

"Minska på köttportionen"

Kött finns dock kvar även på i den uppdaterade modellen, men kompletteras alltså  i större utsträckning med baljväxter.

Rekommendationen är dock inte att avstå kött helt och hållet, men om man gör det finns särskilda uppmaningar.

Om man till exempel aldrig äter kött, fisk, fågel eller ägg bör man ta kosttillskott eller äta livsmedel som är berikade med vitamin B12 och vitamin D, skriver myndigheten på sin hemsida.

Däremot kan det vara fördelaktigt att äta mindre kött både av hälso- och miljöskäl.

– Minska på köttportionen och ät mer vegetariskt. Det är bra att ersätta en del av köttet med vegetabilier oms rotfrukter, spannmål, ärter och bönor, uppmanar Livsmedelsverket.

Dömt ut svenskarnas matvanor

Livsmedelsverket har tidigare dömt ut svenska folkets matvanor, och i ett uppmärksammat inslag i Sveriges Radio öppnade myndigheten för att införa sockerskatt.

– Det är ett stort bekymmer. Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, sade Åsa Burgård Konde till SR.

Även Folkhälsomyndighet har nyligen uttalat sig i liknande termer när man slog fast att svenskarna äter allt sämre.

– För att minska skillnaderna i matrelaterad hälsa behövs både ett långsiktigt hälsofrämjande arbete som når hela befolkningen samtidigt som riktade insatser ges till de med störst behov, säger Pia Lindeskog, utredare på Folkhälsomyndigheten.

En av många modeller

Matcirkeln är ett av många verktyg som finns till för att pedagogiskt hjälpa befolkningen att äta hälsosammare. Den ska inte förväxlas med Tallriksmodellen, som snarare förklarar måltidernas balans.

Andra modeller som Livsmedelsverket rekommenderar att följa är exempelvis följande:

- Nyckelhålet

- Kostråden

- Matvanekollen

- Miljösmarta matval

LÄS MER: Skarp uppmaning gällande kött på extrapris

LÄS MER: Föräldrar rasar mot köttförändring för barn

Foto: N. Wei

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen