Ny elbil med smått sensationell egenskap – första gången i branschen

2025 03 20

Teslas stora konkurrent, den kinesiska elbilstillverkaren BYD, spänner bågen.

Enligt elbilsjätten har kineserna stått för ett aldrig tidigare skådat tekniskt genombrott.

Bolaget har nämligen tagit fram en bil med ett nytt laddningssystem som möjliggör laddning på fem minuter – nästan lika snabbt som att fylla tanken i en bensinbil.

För första gången kommer nu den här typen av laddningsnätverk att byggas över hela Kina, rapporterar The Guardian.

– Vi har eftersträvat ett mål att göra laddningstiden för elfordon lika kort som tanktiden för bensinfordon, säger Wang Chunafu, grundare av BYD, enligt tidningen.

Dubbelt så snabbt som Tesla

Bilen i fråga, BYD Han L, besitter 1 086 hästkrafter och batteriet består av ett så kallat 1 000-voltsystem. Fulladdad kan den nya BYD-modellen köra drygt 40 mil.

Men det är laddningseffekten på 1 000 kilowatt, eller en megawatt, som utmärker sig. Det är dubbelt så snabbt som den Tesla kan erbjuda.

Just snabbladdning har ofta nämnts som nyckeln för att öka användandet av elbilar.

– Det här är första gången i branschen som enheten megawatt har uppnåtts i laddningskraften, säger Wang Chuanfu.

Konkurrenten rasar

Tesla har rasat kraftigt under årets inledande månader. I tisdags sjönk aktiekursen med 5,5 procent och sedan december har bolaget totalt fallit med över 800 miljarder dollar.

Samtidigt steg BYD:s Hongkong-noterade aktier med 4,1 procent i tisdags och nådde rekordhöga nivåer.

I Kina väntas nu 4 000 “blixtladdningsstationer” installeras. Vilken tidsram eller exakt hur stor investeringen blir är dock fortfarande okänt.

Försäljningen av den nya BYD Han L har redan dragit igång i Kina och prislappen för elbilen ligger strax under motsvarande 400 000 kronor.

Se en film som visar bilen genom att klicka här (länk till Youtube).

Läs mer om elbilsbranschen här:

Investerare har fått nog – “Elon Musk måste avgå”

Tyngsta Teslafallet på fem år

Eblilsägare riskerar prischock – ny avgift i hela Sverige

Ny elbil kommer till Sverige – betydligt billigare än populära Teslan

Foto: M. Förtsch

Text: Redaktionen


JUST NU: Svenskt stridsflyg i luften vid rysk attack

2025 06 10

Under natten mot måndagen utförde Ryssland en av sina största luftattacker mot Ukraina.

Enligt det ukrainska flygvapnet avfyrades 479 drönare och 20 robotar mot Ukraina. Det största luftanfallet hittills under kriget, rapporterar Kyiv Independent.

Den massiva attacken fick Polen att skicka upp stridsflyg för att bevaka sitt luftrum.

Nu meddelar Nato att det polska flygvapnet fick hjälp av Sverige.

Enligt försvarsalliansen beordrades svenskt stridsflyg upp i luften i samband med den ryska attacken.

– Det var två Jas-Gripen hemmahörande på F 17 i Kallinge som lyfte tillsammans med flyg från det polska flygvapnet, rapporterar P4 Blekinge.

Stationerade i Polen

Sverige har sex stridsflygplan stationerade i Polen.

Den svenska styrkan deltar i Natos förstärkta luftrumsövervakning och incidentberedskap, enhanced NATO Air Policing. 

– Vi har en lång erfarenhet av att upprätthålla och säkerställa Sveriges territoriella integritet med vår incidentberedskap. Det som är nytt är att vi nu genomför samma flyguppdrag från Polen och inom ramen för Natos förstärkta luftrumsövervakning av det allierade luftrummet, säger Jörgen Axelsson, flygvapnets operationschef, i ett uttalande.

Försvarsminister Pål Jonson (M) har också uttalat sig om de svenska stridsflygplanens uppdrag.

– Det är första gången som svenska stridsflygplan deltar i luftrumsövervakningen från en annan allierads territorium. Det är också första gången som svenska stridsflyg deltar utomlands i Natos förstärkta luftrumsövervakning under Natos ledning.

LÄS MER OM SÄKERHETSLÄGET HÄR:

Brutal attack av Ryssland – “något helt utöver det vanliga"

FÖRSVARSMAKTEN: Så kan Ryssland attackera Sverige

UPPGIFTER: Massiv eskalering – ”ska krossa Ukraina”

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 10

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen