Elbilsägare riskerar prischock – ny avgift i hela Sverige
2025 01 10
Från och med den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift.
Den nya prismodellen innebär att elnätskostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.
Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor.
Prischock för elbilsägare
Den nya avgiften riskerar att slå mot elbilsägare.
Effektavgiften – som många elnätsjättar redan infört – kan leda till att laddningen av elbilen blir betydligt dyrare.
Det rapporterar låneförmedlaren Lendo med hänvisning till en analys från elbolaget Tibber.
Enligt analysen riskerar elbilsägare att få elnätsavgifter som är över 500 kronor dyrare per månad.
– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på Tibber.
– Laddar man i stället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor.
Ny metod ska rädda elbilsägare
Med anledning av den nya effektavgiften arbetar många företag med att utveckla tjänster för så kallad ”smart laddning”.
Metoden innebär i korthet att kunder kan utnyttja svängningarna i elpriset för att ladda sin elbil under de billigaste timmarna – helt automatiskt.
Genom att ställa in hur mycket man vill ladda och när bilen ska vara laddad, så planerar tjänsten laddningen till de billigaste timmarna.
Det statliga forskningsinstitutet Rise är en av flera aktörer som arbetar med att ta fram en datastandard för elnätstariffer.
– För dem som har elbil som de laddar hemma innebär smart laddning inte bara att man tar hänsyn till elpriset, utan även till nätets kapacitet och avgifter. Det innebär att de, om de använder smarta tjänster för sin elbilsladdning, precis som i dag kan stoppa in sladden och gå därifrån och inte ska behöva tänka på det här, säger Niklas Thidevall, senior forskare på Rise, till DN.
Foto: Stux
Text: Redaktionen