Förbud kan införas hos Klarna – drastisk åtgärd
2024 04 24
Stormen fortsätter kring betaltjänsten Klarna.
De senaste månaderna har anmälningarna strömmat in mot bolaget.
I januari uppgav anställda på Klarna att konsumenter betalar för varor som inte finns på grund av att bluffsajter anslutit sig till företaget. Samma månad anmäldes 88 fall till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
Totalt handlar det om hundratals anmälningar och nu överväger Konsumentverket, KO, rättsliga åtgärder mot Klarna, rapporterar Dagens industri.
– Det är oerhört allvarligt när en stor kreditgivare som Klarna inte iakttar invändningsrätten, säger myndighetens enhetschef Gabriella Fenger-Krok till tidningen.
Arn: Klarna bryter mot lagen
“Invändningsrätten” handlar om att kunden i vissa situationer har rätt att kräva åtgärder för ett köp som inte levererat enligt förväntningarna.
– En sådan invändning kan till exempel vara att det är fel på varan eller att säljaren är i dröjsmål med leverans av varan, förklarar Konsumentverket.
– Sådana åtgärder kan till exempel vara reparation vid fel på vara eller innehållande av betalning vid utebliven leverans.
Men här bryter Klarna mot lagen enligt Arn, eftersom bolaget enligt flera kunder kräver ett ärendenummer hos Arn för att Klarna ska ta sig an ärendet – vilket inte stämmer.
Kan förbjudas
Enligt Konsumentverket finns det tydliga brister i Klarnas kundtjänst, som till övervägande del numera styrs av AI.
Nu kan myndigheten vidta en drastisk åtgärd och dra Klarna inför rätta och stämma betaljätten för vilseledande och otillbörlig marknadsföring.
Det resulterar sannolikt i ett föreläggande.
– Att KO förbjuder Klarna att vilseleda om invändningsrätten och andra konsumenträttigheter. Överträds förbudet kan KO gå vidare till domstol för att få vite utdömt, säger Gabriella Fenger-Krog att ett sådant föreläggande innebär.
Klarna beklagar
Klarna har svarat på kritiken.
Bolaget beklagar att man inte levt upp till standarden och understryker att invändningsrätten gäller, understryker Klarnas pressansvarig Joel Hedin i ett uttalande till Di.
Tidigare har även Klarnas globala kommunikationschef Filippa Bolz förnekat anklagelser om att medarbetare inte får lov att ändra beslut i kundärenden som fattats av AI.
– Uppgifterna om att medarbetare inte får ändra AI:ns beslut är helt felaktiga, framhöll hon till P3 Nyheter i januari.
LÄS MER: Klarna bekräftar kritiserad förändring för kunderna
LÄS MER: Klarna ändrar kundregel – "det är förbjudet"
Foto: Klarna
Text: Redaktionen