Upprördhet hos Willys – falskt påstående sprids om matkedjan

2024 09 18

Efter invasionen av Ukraina och den efterföljande krisen höjdes matpriserna successivt ganska kraftigt i Sverige.

Prishöjningarna mötte stor upprördhet, först från konsumenter och därefter från politiskt håll.

Bland annat kallade finansminister Elisabeth Svantesson (M) upp Ica, Coop och Axfood (Willys- och Hemköp-koncernen) till regeringen och kallade det “oacceptabelt” om aktörer höjt priset i onödan.

Enligt oberoende Matpriskollen hamnade Willys, som marknadsför sig som Sveriges billigaste matkasse, oväntat i centrum i så sent som i våras när sajten kunde peka på att Axfood höjt priserna mest av alla under årets första månader – 1,4 procent jämfört med Icas 0,9 respektive Coops 0,4.

"Det är faktalöst"

Klagomålen har inte gått obemärkt förbi hos Willys.

Men enligt kedjans nya vd Nicholas Pettersson har man inte tagit ut de prishöjningar man fått från leverantör till kund.

Dessutom menar han att ett falskt rykte om Willys och de andra matbutikerna varit i omlopp i samband med prisdiskussionen.

– Sedan kan jag tycka att det har varit en debatt, oavsett vem som har rätt eller fel, som har varit ganska faktalös. Det har varit många påståenden om att en “matkasse är billigare i Norge än i Sverige”, men den är 40 procent dyrare i Norge och det är den fortfarande, säger Nicholas Pettersson till GP.

Åkte över gränsen

Det var bland annat under våren 2023 som det rapporterades att fler svenskar korsade gränsen till Norge för att köpa billigare mat.

– Det är kanske på tiden att svenskarna börjar få upp ögonen för Norge och vad vi gör här. Och så är det väl så att priserna här kanske är lägre än i Sverige, och det ligger naturligtvis som grund till att svenskarna kommer hit, sade till exempel den norska butikschefen Anders Fjellstad till P4 Värmland vid tillfället.

"Kan inte be om ursäkt"

Kritiken mot de enskilda butikerna är delvis orättvis, menar Nicholas Petterson.

Han syftar till exempel på priserna på frukt- och grönt som påverkas mer av klimatförändringar än av inflationen.

Willys-vd:n säger också att han inte ser någon motsättning i att Willys, med sitt lågpriskoncept, expanderar och går med stora vinster samtidigt som barnfamiljer har svårt att få ekonomin att gå ihop.

– Det blir lite svårt att be om ursäkt för att vi får en halv miljon kunder och vi måste få tjäna pengar. Jag tycker att vi verkligen står för att vi ska ha det lägsta priset och det är ju vårt löfte, säger Nicholas Pettersson till GP.

LÄS MER: Jättebesked från Willyskoncernen

Foto: Axfood Willys

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen