Jättebesked från Willyskoncernen

2024 02 02

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, presenterar ett rejält styrkebesked på torsdagen.

Under förra årets fjärde kvartal fortsatte matjätten att locka till sig fler kunder.

Både kundomsättningen och försäljningen ökade markant.

– Axfood avslutar året med en detaljhandelsomsättning som ökade med närmare 9 procent jämfört med 6 procent för marknaden, trots väsentligt högre jämförelsetal, säger vd:n och koncernchefen Klas Balkow i ett uttalande.

Balkow uppger att de gröna siffrorna innebär att livsmedelsjätten har nått en ny milstolpe.

– Med tillväxten under det fjärde kvartalet, och den genomgående höga tillväxten under året som helhet, passerade vi som koncern för första gången 80 miljarder kronor i nettoomsättning.

Willys och Hemköp

Fjärde kvartalets resultat innebär att Axfood ökade sin omsättning under årets samtliga kvartal.

Ett jättebesked från koncernen.

På årsbasis växte Axfood  dubbelt så mycket som marknaden.

Två stora anledningar till succén är koncernens guldkorn: Willys och Hemköp.

Willys fortsatte att växa under årets sista månader.

– Under det fjärde kvartalet fortsatte kedjan att ta andelar genom god volymtillväxt och lojaliteten hos befintliga kunder är fortsatt stark, framhåller Axfood.

Även Hemköp gick starkt framåt.

– Hemköp fortsätter stärka positionen inom segmentet traditionell livs och lyckas dessutom än en gång överträffa tillväxten på marknaden. 

Ökad utdelning

Axfoods stora framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Styrelsen föreslår en ökad utdelning om 8,50 kronor per aktie (8,15). Utdelningen fördelas på två utbetalningar, 4,25 kronor per aktie i mars 2024 och 4,25 kronor per aktie i september 2024, framhåller Axfood.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2023

- Nettoomsättningen uppgick till 81 111 miljoner kronor en ökning med 10,4 procent.

- Detaljhandelsomsättningen uppgick till 63 703 miljoner kronor en ökning med 14,3 procent.

- Rörelseresultatet uppgick till 3 353 miljoner kronor inklusive jämförelsestörande poster om -249 Mkr (-129). Rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,2).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 602 miljoner kronor (3 229), en ökning med 11,5 procent. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,4 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 373 miljoner kronor och resultatet per aktie före utspädning till 10,92 kr (11,04).

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen