SVERIGE: Planer på ny kärnkraft – mitt i storstad

2023 03 06

Internetföretaget Bahnhof vill bygga en kärnkraftsreaktor mitt i centrala Stockholm.

I Hjorthagen, strax norr om Östermalm, vill Bahnhof bygga en mindre reaktor vid ett datacenter som för närvarande byggs på samma plats, rapporterar SVT.

Planerna på kärnkraft mitt i Stockholm beskrivs som “provocerande”, men enligt företagets vd Jon Karlung finns det flera fördelar. Bland annat finns det elnät i städer och möjlighet att använda spillvärme i fjärrvärmenäten, menar han.

– Det är jag absolut beredd att gå in i. Tio år framåt i tiden är det fullt möjligt, säger Jon Karlung till tv-kanalen.

"Ett helhetsperspektiv"

Flera grannar i området är skeptiska till förslaget, men Bahnhofs vd har en tydlig vision framför sig.

Hans företag växer fort och driver sju datacenter centralt i städer i Sverige. Hela branschen är på uppgång och serverhallar i Sverige förbrukar idag 3 terawattimmar (TWh) om året, skriver SVT.

Om ett par år kan den siffran ha fördubblats.

– Jag har ett helhetsperspektiv. Det vore fint att komma fram till en lösning där man återanvänder energi, producerar el med en mindre reaktor och gör det som ett helhetsekosystem för projektet, säger Jon Karlung.

Sällskap av flera bolag

Och Bahnhof är inte ensam med liknande planer. Företaget har bland annat sällskap av gasföretaget Linde och gruvföretaget Boliden, som också vill satsa pengar för att bygga ny kärnkraft.

Gemensamt är att samtliga aktörer förväntas möta ett ökat elbehov i framtiden.

Att vi ska vara en kärnkraftoperatör, det tror jag inte. Vi är ett metallföretag. Men att däremot i vissa lägen investera för att komma åt elen, det kan man nog tänka sig, säger Mikael Staffas, vd Bolide, till SVT.

Nytt kärnkraftverk utanför Nyköpong

I slutet av förra veckan meddelade regeringen och Sverigedemokraterna att man satsar stenhårt på ny kärnkraftverk.

Till skillnad från Bahnhofs planer mindre reaktorer mitt i stan handlar det här om betydligt större modeller och på större distans från befolkningen.

Mer specifikt i Studsvik utanför Nyköping, som skulle kunna stå klart 2030 som skulle drivas i Bylkallas regi.

– Studsvik är ju ett av världens mest anrika kärnkraftsbolag. De har bedrivit verksamhet i 70 år. De tillför kompetens, de har tillstånd och de har en plats som vi kan bygga på, säger Blykallas vd Jacob Stedman till Svenska Dagbladet.

Sågar idé om kärnkraftverk i Malmö

Tidigare har även Norra hamnen i Malmö pekats ut av Energimyndigheten som en lämplig plats för ny kärnkraft.

Den idén sågades dock i helgen av ett flertal skribenter på tidningarnas ledarsidor.

– Det är dumdristigt att placera kärnreaktorer mitt i en av Skandinaviens mest tätbefolkade regioner, skrev exempelvis HD/Sydsvenskans ledarsida.

LÄS MER: Flera storföretag tar ställning gällande kärnkraft

Foto: Vattenfall

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen