SVERIGE: Nytt beteende i duschen får stor uppmärksamhet

2023 03 01

Svenska folkets personliga hygien får ta en stor smäll när hushållen kämpar med stramare budgetar.

Det är inte bara i livsmedelsbutikerna som svenska hushåll har blivit mer ekonomiskt medvetna om sitt konsumentbeteende.

Samma sak sker kring den egna hygienen i allmänhet och i duschen i synnerhet, visar en ny större undersökning.

– Enligt en ny Sifo-undersökning uppger var femte svensk (17 procent) att de duschar mer sällan idag än tidigare på grund av ökad inflation och stigande priser, säger Anna Georgiadi, apotekare och farmacispecialist, i ett pressmeddelande publicerat av Apoteket Hjärtat inom ICA-gruppen.

Duschar på andra platser

Nyheten har även slagits upp i stormedia och uppmärksammats av bland annat Expressen.

– Siffran ökar betydligt bland kvinnor i åldern 65-79 år där fler än en av fyra (26 procent) uppger detta. Vi kan även se att var tionde svensk i åldern 30-49 år (11 procent) duschar på annan plats än hemma till följd av inflationen, fortsätter Anna Georgiadi.

Priortierar bort hygienen

Det är dock inte enbart i form av kortare duschar som svenskarna tummar på hygienen.

Åtta procent av kvinnorna köper hygienartiklar i mindre utsträckning, och 14 procent av samtliga i undersökningen har premiumprodukter bytts ut mot budgetprodukter.

– Såklart vill vi inte uppmana någon att nedprioritera sina hygienrutiner. Att hålla god hygien är viktigt för att exempelvis förhindra spridning av bakterier och virus, säger Anna Georgiadi och tillägger:

– Samtidigt befinner sig många i ett läge idag som kräver att vi ser över våra rutiner för att göra smartare val, för både plånbok och klimat. 

Comeback för "raggarduschen"

Apoteket Hjärtat har ett par tips för den som vill tänka såväl ekonomiskt och klimatsmart under lågkonjunkturen – och ändå kunna lukta gott.

Bland annat lyfter man fram “raggarduschen” – det vill säga att tvätta av armhålor och andra känsliga kroppsytor i handfatet.

– Om du inte har varit fysisk aktiv, svettats eller blivit smutsig kan det vara en god idé att hoppa över helkroppsduschen och bara fräscha upp utvalda delar av kroppen, framhåller man i sitt pressmeddelande.

Man rekommenderar även att våga testa att duscha kallt, kortare och använda torrschampo samt prioritera pumpflaskor och tuber snarare än burkar då dessa tenderar att hålla längre.

Stora omställningar

Att många svenska hushåll har behövt prioritera om sina beteenden som en konsekvens av stigande priser på bland annat drivmedel, livsmedel och el samt höjda räntor har knappast undgått någon den senaste tiden.

Igår kunde Konjunkturinstitutet berätta att svenskarnas konsumtion sjunker med en procent under 2023 – en avvikande siffra.

– Det är mycket ovanligt. Det är bara vid större kriser som konsumtionen brukar falla på helårsbasis, säger Emil Brodin, ekonom på Konjunkturinstitutet, till Dagens Nyheter. 

LÄS MER: Ny rekordnivå för lösviktsgodis

LÄS MER: Upprörande priser för den som gillar vin

LÄS MER: Riksbanken vädjar till landets alla hushåll

LÄS MER: Nytt beteende i livsmedelsbutikerna – för att spara pengar

Foto: H. Xu

Text: Redaktionen


Våga säg ”förbjudna ordet” – ÖB uppmanar svenska folket

2024 11 29

Sverige överbefälhavare Michael Claesson anser att allmänheten måste vänja sig vid ett ord som tidigare har väckt upprörda känslor.

Det var under konferensen Folk & försvar i Sälen som Claessons företrädare Micael Bydén fick kritik efter att ha använt ”k-ordet” på scen, det vill säga ordet krig.

– När den svenske överbefälhavaren Micael Bydén på Folk och försvar uppe i ett iskallt Sälen slår fast att svenska folket ”mentalt måste förbereda sig för krig” – då är det nog inte bara jag som hör en hemlig längtan efter att äntligen få pröva de svenska stridskrafterna, skrev bland annat den socialdemokratiska debattören Göran Greider i Dagens Nyheter.

Barn blev rädda

Barnrättsorganisationen Bris riktade också kritik.

– För barn som har lätt att känna oro eller redan är oroliga för att det ska bli krig, blev det svårt när de möttes av inlägg i sociala medier och hörde vuxna på nyheterna prata om krig. Det har varit många år nu med stora händelser som påverkat barns vardag negativt med pandemi, krig i Ukraina, ekonomisk kris, ökat våld i kriminella nätverk och kriget i Gaza, sade Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

– Många barn bär på en grundoro som blev värre av den här nyheten.

Måste våga säga ordet

Sveriges nya ÖB Michael Claesson förstår inte kritiken.

Han anser att det är Försvarsmaktens plikt att informera om risken för krig. Att våga använda och lyssna till ordet ingår i en mental upprustning av allmänheten, menar ÖB.

– Varje gång vi sätter oss på ett flygplan är det en säkerhetsgenomgång där personalen pratar om vad vi ska göra om planet störtar. Ingen blir särskilt upprörd. Jag betraktar inte omvärldsutvecklingen som en tågkrasch i slow motion, men jag gör fel i min befattning om jag inte tänker det värsta, säger han till Di och fortsätter:

– Då menar jag också att kommunicera om det. Inte för att skrämma eller för att vi ska få mer pengar, utan för att vi inte kan bortse från delar av utfallsrummet som faktiskt kan inträffa.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet 

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2024 11 29

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen