SVERIGE: Nya regler på Systembolaget

2023 03 10

I år kommer en ny syn möta alla kunder som planerar att köpa vin på Systembolaget.

Ett nytt krav som beslutats av EU träder nämligen i kraft, rapporterar Sveriges Radio.

Det handlar om att allt vin som finns till försäljning i Systembolagets hyllor måste märkas med en särskild innehållsförteckning för att det ska bli tydligt exakt vad som finns i produkterna, vilket inte finns idag.

Oro i branschen

Flera vinproducenter har oroats över förändringen. Man misstänker att kravet kommer att få kunder att välja bort deras viner till förmån för andra produkter.

En bild som dock Peter Ahlström, jurist på Systembolaget, inte delar.

– Tvärtom tror jag att det kommer tas emot positivt. På det stora hela tror jag att både kunder och branschen överlag är väldigt positivt inställda, säger han till SR.

Två alternativ

Det är först i december som förändringen träder i kraft i praktiken.

Redan idag har dock Systembolaget gått ut med information till såväl anställda som leverantörer om de stundande förändringarna. 

– Det som blir extra nytt är att man får välja om man antingen vill märka det fysiskt med etiketten på förpackningen eller tillhandahålla informationen elektroniskt, till exempel med en QR-kod på etiketten, säger Peter Ahlström.

De viner som tillverkas innan december kommer att få lov att säljas till dess att lagret är slut.

Chockhöjda priser

Systembolagets viner uppmärksammades nyligen av en helt annan anledning än den förändring som nu stundar alkoholprodukten i Sverige.

Det handlade då om höjda priser på Systembolaget – där flera vinsorter chockhöjdes 1 mars.

I vissa fall handlar det om ökningar med så mycket som 25 procent, enligt en granskning av Dagens Nyheter.

– Ofta beror inte prishöjningen på att själva varan blir dyrare, utan det är allting runt omkring, säger sortimentschefen Ulf Sjödin till tidningen.

Högst förtroende.

Förtroendet för Systembolaget är dock i topp hos svenska folket, trots de höjda priserna på alkohol. 

I veckan konstaterades att bolaget toppar listan över de mest förtroendefulla företagen i Sverige – med god marginal.

Hela 71 procent angav i en stor mätning av Medieakademins förtroendebarometer att man har mycket eller ganska stort förtroende för bolaget – tolv procentenheter mer än tvåan Ikea.

LÄS MER: Braksuccé för Systembolaget

LÄS MER: Upprörande läsning för dig som gillar vin

LÄS MER: Systembolaget pekar ut växande kundproblem – vidtar åtgärder

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


Nasa tar emot signaler – 24 miljarder kilometer från jorden

2024 04 23

Nasa kan äntligen andas ut.

Efter flera månader av obegriplig kommunikation tar rymdorganisationen nu emot klara signaler från sonden Voyager 1 igen.

– Idag är en fantastisk dag för Voyager 1, säger Linda Spiker, projektforskare vid Nasas Jet Propulsion Laboratory, JPL, till CNN.

– Vi är tillbaka och kommunicerar med rymdfarkosten. Och vi ser fram emot att få vetenskapliga data tillbaka.

Mest avlägsna farkosten

Voyager 1 är mänsklighetens mest avlägsna rymdfarkost och befinner sig 24 miljarder kilometer bort från jorden.

Sonden är 46 år gammal och har den senaste tiden visat flera tecken på slitage och åldrande. Det senaste problemet dök i november 2023 när ett otydligt och upprepande kodmönster började skickas till Nasa.

Det visade sig då att Voyagers flygdatasystem hade fastnat i en loop och gav inga användbara data överhuvudtaget.

Fel på chipet

Men efter ett genombrott i omprogrammeringen skickar nu sonden begripliga signaler igen.

Problemet var ett felaktigt datachip, som bland annat ansvarar för att lagra en del av systemets minne.

Enligt forskarna bör man nu kunna få in vetenskaplig data från Voyager 1 inom de närmsta veckorna.

– Vi vet aldrig säkert vad som kommer att hända med Voyagers, men det förvånar mig hela tiden när den bara fortsätter, säger Voyager Project Manager Suzanne Dodd i ett uttalande. 

– Vi har haft många avvikelser, och de blir svårare. Men vi har haft turen hittills att återhämta oss från dem. Och uppdraget fortsätter. Och yngre ingenjörer kommer till Voyager-teamet och bidrar med sin kunskap för att fortsätta uppdraget.

LÄS MER: USA bekräftar upptäckt om ufo

Foto: G. Ferla

Text: Redaktionen