SVERIGE: Nya regler på Systembolaget

2023 03 10

I år kommer en ny syn möta alla kunder som planerar att köpa vin på Systembolaget.

Ett nytt krav som beslutats av EU träder nämligen i kraft, rapporterar Sveriges Radio.

Det handlar om att allt vin som finns till försäljning i Systembolagets hyllor måste märkas med en särskild innehållsförteckning för att det ska bli tydligt exakt vad som finns i produkterna, vilket inte finns idag.

Oro i branschen

Flera vinproducenter har oroats över förändringen. Man misstänker att kravet kommer att få kunder att välja bort deras viner till förmån för andra produkter.

En bild som dock Peter Ahlström, jurist på Systembolaget, inte delar.

– Tvärtom tror jag att det kommer tas emot positivt. På det stora hela tror jag att både kunder och branschen överlag är väldigt positivt inställda, säger han till SR.

Två alternativ

Det är först i december som förändringen träder i kraft i praktiken.

Redan idag har dock Systembolaget gått ut med information till såväl anställda som leverantörer om de stundande förändringarna. 

– Det som blir extra nytt är att man får välja om man antingen vill märka det fysiskt med etiketten på förpackningen eller tillhandahålla informationen elektroniskt, till exempel med en QR-kod på etiketten, säger Peter Ahlström.

De viner som tillverkas innan december kommer att få lov att säljas till dess att lagret är slut.

Chockhöjda priser

Systembolagets viner uppmärksammades nyligen av en helt annan anledning än den förändring som nu stundar alkoholprodukten i Sverige.

Det handlade då om höjda priser på Systembolaget – där flera vinsorter chockhöjdes 1 mars.

I vissa fall handlar det om ökningar med så mycket som 25 procent, enligt en granskning av Dagens Nyheter.

– Ofta beror inte prishöjningen på att själva varan blir dyrare, utan det är allting runt omkring, säger sortimentschefen Ulf Sjödin till tidningen.

Högst förtroende.

Förtroendet för Systembolaget är dock i topp hos svenska folket, trots de höjda priserna på alkohol. 

I veckan konstaterades att bolaget toppar listan över de mest förtroendefulla företagen i Sverige – med god marginal.

Hela 71 procent angav i en stor mätning av Medieakademins förtroendebarometer att man har mycket eller ganska stort förtroende för bolaget – tolv procentenheter mer än tvåan Ikea.

LÄS MER: Braksuccé för Systembolaget

LÄS MER: Upprörande läsning för dig som gillar vin

LÄS MER: Systembolaget pekar ut växande kundproblem – vidtar åtgärder

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen