Systembolaget pekar ut växande kundproblem – vidtar åtgärder

2023 02 10

Under fjolårets sista månader minskade försäljningen av alkohol på Systembolaget.

Försäljningsvolymen uppgick till 136,5 miljoner liter under sista kvartalet 2022, jämfört med 140,1 miljoner liter samma kvartal året dessförinnan.

Det framgår när Systembolaget nu presenterar sitt senaste bokslut för förra året, vilket bland annat uppmärksammats av Affärsvärlden.

Effekt efter pandemin

Översatt i procent kan man alltså konstatera att Systembolagets kunder köpte 1,6 procent mindre alkohol jämfört med samma period året tidigare.

Som en konsekvens sjunker även rörelseresultatet.

Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer tror sig ha förklaringen.

– Vi ser en avtagande effekt för avskaffande pandemirestriktioner men numera också ett lägre snittköp, framhåller hon i en kommentar i Systembolagets officiella kommuniké.

– Det lägre rörelseresultatet beror på en lägre försäljningsvolym främst då restriktioner efter covid har hävts och svenskarna har börjat besöka restauranger och resa mer.

Växande problem i specifik grupp

Systembolaget är med sitt alkoholmonopol en speciell aktör med ett uppdrag i samhället som inte liknar vanliga butiker.

Bland annat ska man stötta och sprida forskning om alkoholens skadeverkningar.

Den senaste tiden har man emellertid noterat ett växande problem: äldre människor tycks köpa mer alkohol än förut.

– En grupp som är extra känslig för alkohol är äldre, ändå ser vi ett ökat konsumtionsmönster bland just dessa, kommenterar Ann Carlsson Meyer.

Vidtar åtgärder för att förändra sig

Nu vill Systembolaget förändras och flytta fram positionerna för att skapa större utrymme för bland annat hållbarhet och folkhälsa, inte minst organisatoriskt.

Resurser omfördelas och huvudkontoret i Stockholm omorganiseras.

Man har redan exempelvis haft en stor konferens inom primärvården  i Jönköping som syftade till att öka medvetenheten om det växande problemet med att äldre köper mer alkohol.

– Nu tar vi ett stort steg för att skapa ett modernare och bättre Systembolag för folkhälsan och framtiden, framhäver Ann Carlsson Meyer.

Minskad opinion för monopol

I Systembolagets delårsrapport framgår även att kunderna till stor del är mycket tillfreds med bolagets arbete. Nöjd Kund Index uppgick till 80,7 och opinionsmätningar har visat att 72,9 procent av medborgarna vill behålla Systembolagets ensamrätt på alkohol.

Det senare är dock en minskning från förra årets siffra på 75,2 procent.

På sociala medier har det under dagen även uppmärksammats och diskuterats att Systembolaget meddelat att man från och med 1 mars höjer sina priser med ett snitt på 2,6 procent – långt under inflationssiffran som i början av 2023 legat på tolv procent.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Jättebesked från City Gross – “Gäller alla kunder”

2024 04 24

City Gross genomför nu omfattande prissänkningar.

Det har som bekant varit ett par tuffa år för hushållen, som har drabbats av ordentliga prisökningar på matvaror.

Situationen har dock stabiliserats något, och inflationstakten närmar sig riksbankens mål.

Mot bakgrund av de tuffa tiderna som har varit så går City Gross på tisdagen ut med ett mycket positivt besked till kunderna.

150 vardagsvaror

Matkedjan går ut med meddelandet och riktar sig direkt till kunderna.

– För att underlätta i vardagen sänker nu City Gross priset på ytterligare 150 produkter, denna gång endast från kända varumärken, framhåller livsmedelsföretaget i ett pressmeddelande.

“Gäller alla kunder”

City Gross understryker att prissänkningarna gäller alla kunder, och inte bara medlemmar.

– Precis som kedjans tidigare prissänkningar sänker man även denna gång ordinarie pris, det vill säga att prissänkningen inte är begränsad till en viss period. Den gäller dessutom alla kunder, inte endast för medlemmar. 

– Prissänkningarna sker över stora delar av sortimentet med fokus på viktiga vardagsvaror som konsumenterna köper veckovis och gäller denna gång enbart kända märkesvaror som Felix köttbullar och Friggs riskakor. 

“Har varit tufft”

Vd Anders Wennerberg menar att han sympatiserar med konsumenterna.

– Våra kunder har under en längre period befunnit sig i en tuff situation rent ekonomiskt, säger han.

– Även om prognoserna framåt ser ljusare ut finns det fortfarande ett stort behov av att kunna handla mat till billigare pris. Under 2023 investerade vi i flertalet prissänkningar och det arbetet fortsätter under 2024.

Det gäller

City Gross förklarar vidare vad som gäller framöver.

– Sänkningarna gäller i samtliga City Gross-butiker och på citygross.se från och med den 22/4 och sker i tre omgångar med start v. 17. Ytterligare prissänkningar sker vecka 19 & 21 med 50 produkter från kända varumärken per omgång. 

– Vi har genom varumärken som Garant, Eldorado och Fixa ett starkt erbjudande på EMV. Nu blir vi ännu mer prisvärda även på kända varumärken som vi vet att många av våra kunder uppskattar och handlar på veckobasis, säger Anders Wennerberg. 

Foto: City Gross

Text: Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen