Systembolaget pekar ut växande kundproblem – vidtar åtgärder

2023 02 10

Under fjolårets sista månader minskade försäljningen av alkohol på Systembolaget.

Försäljningsvolymen uppgick till 136,5 miljoner liter under sista kvartalet 2022, jämfört med 140,1 miljoner liter samma kvartal året dessförinnan.

Det framgår när Systembolaget nu presenterar sitt senaste bokslut för förra året, vilket bland annat uppmärksammats av Affärsvärlden.

Effekt efter pandemin

Översatt i procent kan man alltså konstatera att Systembolagets kunder köpte 1,6 procent mindre alkohol jämfört med samma period året tidigare.

Som en konsekvens sjunker även rörelseresultatet.

Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer tror sig ha förklaringen.

– Vi ser en avtagande effekt för avskaffande pandemirestriktioner men numera också ett lägre snittköp, framhåller hon i en kommentar i Systembolagets officiella kommuniké.

– Det lägre rörelseresultatet beror på en lägre försäljningsvolym främst då restriktioner efter covid har hävts och svenskarna har börjat besöka restauranger och resa mer.

Växande problem i specifik grupp

Systembolaget är med sitt alkoholmonopol en speciell aktör med ett uppdrag i samhället som inte liknar vanliga butiker.

Bland annat ska man stötta och sprida forskning om alkoholens skadeverkningar.

Den senaste tiden har man emellertid noterat ett växande problem: äldre människor tycks köpa mer alkohol än förut.

– En grupp som är extra känslig för alkohol är äldre, ändå ser vi ett ökat konsumtionsmönster bland just dessa, kommenterar Ann Carlsson Meyer.

Vidtar åtgärder för att förändra sig

Nu vill Systembolaget förändras och flytta fram positionerna för att skapa större utrymme för bland annat hållbarhet och folkhälsa, inte minst organisatoriskt.

Resurser omfördelas och huvudkontoret i Stockholm omorganiseras.

Man har redan exempelvis haft en stor konferens inom primärvården  i Jönköping som syftade till att öka medvetenheten om det växande problemet med att äldre köper mer alkohol.

– Nu tar vi ett stort steg för att skapa ett modernare och bättre Systembolag för folkhälsan och framtiden, framhäver Ann Carlsson Meyer.

Minskad opinion för monopol

I Systembolagets delårsrapport framgår även att kunderna till stor del är mycket tillfreds med bolagets arbete. Nöjd Kund Index uppgick till 80,7 och opinionsmätningar har visat att 72,9 procent av medborgarna vill behålla Systembolagets ensamrätt på alkohol.

Det senare är dock en minskning från förra årets siffra på 75,2 procent.

På sociala medier har det under dagen även uppmärksammats och diskuterats att Systembolaget meddelat att man från och med 1 mars höjer sina priser med ett snitt på 2,6 procent – långt under inflationssiffran som i början av 2023 legat på tolv procent.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 16

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Lidl drar ner på vanligt livsmedel – ”ska minska med 20 procent”

2025 01 16

Svenska folket äter fortfarande för mycket salt.

Det visar färsk statistik från Livsmedelsverkets senaste matkorgsundersökning.

Samtidigt konstaterar myndigheten att salthalten i maten minskar, och att livsmedelsföretagens arbete för att bidra till detta gett effekt.

– En stor del av saltet vi får i oss kommer från maten vi köper hem och inte från det salt vi strör på maten. Här visar matkorgsundersökningen att salthalterna i maten minskar och att livsmedelsföretagens arbete för att minska saltmängden i maten gett effekt, säger Helena Bjermo, risk- och nyttovärderare vid Livsmedelsverket.

Lidl agerar

Ett av livsmedelsföretagen som minskat saltmängden i maten är Lidl.

Lågpriskedjan arbetar för att minska den genomsnittliga halten av salt i de produkter som säljer mest – det vill säga Lidl:s egna märkesvaror.

– Vi vill inspirera de svenska hushållen att leva hälsosamt och äta nyttigt. Eftersom vi vet att det kan vara svårt att hålla koll på alla detaljer i vardagen vill vi göra det enkelt för våra kunder att välja god och nyttig mat när de handlar på Lidl, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

20 procent

Utöver salthalten arbetar också Lidl för att minska andelen socker i sina produkter.

Målet är att socker- och salthalterna ska minska med 20 procent.

I dag har Lidl nått halvvägs till målet och under 2025 räknar lågpriskedjan med att målet uppfylls.

– Nu ser vi fram emot att ytterligare utöka sortimentet av mer hälsosamma varor. För Lidl är det viktigt att alla ska ha råd med näringsrik och hälsosam mat, därför vill vi också ta ansvar för att våra egna märkesvaror håller hög kvalitet när det gäller både smak och hälsa, säger Robert Stekovic.

Fakta: Salt och hälsan

- I salt finns natrium som är viktigt för olika funktioner i kroppen. Men mycket natrium kan höja blodtrycket, och det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.

- I dag uppskattas var fjärde vuxen i Sverige ha högt blodtryck, och närmare hälften av alla över 65 år.

- För hälsan bör man inte få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag. I genomsnitt får vi i oss ungefär dubbelt så mycket salt som rekommenderas. 

Källa: Livsmedelsverket

Foto: Lidl

Text: Redaktionen