Systembolaget pekar ut växande kundproblem – vidtar åtgärder

2023 02 10

Under fjolårets sista månader minskade försäljningen av alkohol på Systembolaget.

Försäljningsvolymen uppgick till 136,5 miljoner liter under sista kvartalet 2022, jämfört med 140,1 miljoner liter samma kvartal året dessförinnan.

Det framgår när Systembolaget nu presenterar sitt senaste bokslut för förra året, vilket bland annat uppmärksammats av Affärsvärlden.

Effekt efter pandemin

Översatt i procent kan man alltså konstatera att Systembolagets kunder köpte 1,6 procent mindre alkohol jämfört med samma period året tidigare.

Som en konsekvens sjunker även rörelseresultatet.

Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer tror sig ha förklaringen.

– Vi ser en avtagande effekt för avskaffande pandemirestriktioner men numera också ett lägre snittköp, framhåller hon i en kommentar i Systembolagets officiella kommuniké.

– Det lägre rörelseresultatet beror på en lägre försäljningsvolym främst då restriktioner efter covid har hävts och svenskarna har börjat besöka restauranger och resa mer.

Växande problem i specifik grupp

Systembolaget är med sitt alkoholmonopol en speciell aktör med ett uppdrag i samhället som inte liknar vanliga butiker.

Bland annat ska man stötta och sprida forskning om alkoholens skadeverkningar.

Den senaste tiden har man emellertid noterat ett växande problem: äldre människor tycks köpa mer alkohol än förut.

– En grupp som är extra känslig för alkohol är äldre, ändå ser vi ett ökat konsumtionsmönster bland just dessa, kommenterar Ann Carlsson Meyer.

Vidtar åtgärder för att förändra sig

Nu vill Systembolaget förändras och flytta fram positionerna för att skapa större utrymme för bland annat hållbarhet och folkhälsa, inte minst organisatoriskt.

Resurser omfördelas och huvudkontoret i Stockholm omorganiseras.

Man har redan exempelvis haft en stor konferens inom primärvården  i Jönköping som syftade till att öka medvetenheten om det växande problemet med att äldre köper mer alkohol.

– Nu tar vi ett stort steg för att skapa ett modernare och bättre Systembolag för folkhälsan och framtiden, framhäver Ann Carlsson Meyer.

Minskad opinion för monopol

I Systembolagets delårsrapport framgår även att kunderna till stor del är mycket tillfreds med bolagets arbete. Nöjd Kund Index uppgick till 80,7 och opinionsmätningar har visat att 72,9 procent av medborgarna vill behålla Systembolagets ensamrätt på alkohol.

Det senare är dock en minskning från förra årets siffra på 75,2 procent.

På sociala medier har det under dagen även uppmärksammats och diskuterats att Systembolaget meddelat att man från och med 1 mars höjer sina priser med ett snitt på 2,6 procent – långt under inflationssiffran som i början av 2023 legat på tolv procent.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – ”köper allt”

2024 04 13

Den svenska kronan har försvagats ytterligare.

I onsdags åkte den svenska valutan på ett nytt bakslag.

Nya inflationssiffror från USA ledde till att kronan tappade rejält mot både dollarn och euron.

Den svaga kronan gör att det blir extra dyrt att semestra utomlands för svenska resenärer. Det omvända gäller för många utländska turister som åker till Sverige. Med en starkare utländsk valuta blir det betydligt billigare att semestra och shoppa i Sverige.

Det är något som inte minst den danska befolkningen har uppmärksammat.

Flera svenska städer uppger att danska turister fortsätter att strömma in i landet – till exempel har antalet skidsemestrande danskar ökat med 82 procent sedan coronapandemin, rapporterar P4 Kalmar.

– De känner att de har mer pengar i plånboken när de kommer till oss, säger Louise Söderlund, ansvarig på skidanläggningen Isaberg i nordvästra Småland, till radiokanalen.

Hon uppger att tre av fyra skidåkare som kommer till Isaberg är från Danmark och att skidanläggningen har sålt rekordmånga skidpassdagar i år.

– De köper allt man behöver ha. De går på restauranger och köper alkohol, säger Louise Söderlund om de danska turisterna.

Störst ökning i tre områden

I Skåne, västra Götaland  och Kalmar län ökar antalet besök av danska turister mest i landet.

I Kalmar län nyttjades nästan 90 000 gästnätter av turister från grannlandet – en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län, i ett uttalande.

Kalmar län har anpassat turistnäringen efter den stora anstormningen från Danmark. Numera går det till exempel att få guidade turer på danska vid besök på det medeltida Kalmar Slott.

LÄS MER HÄR:

Kraftig förändring för svenska kronan

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen


Willys stoppar populära chips – allt försvinner från hyllorna

2024 04 12

Ett omfattande prisbråk utspelar sig i svensk dagligvaruhandel.

Nu försvinner de populära chipsen Pringles från Hemköps, Willys och City Gross sortiment.

Anledningen till beslutet är att supportbolaget Dagab, som ansvarar för inköp till butikerna, inte lyckats nå en överenskommelse med Pringles-ägaren Kellogg's.

Dagab anser att Kellogg's höjt priserna för mycket på de populära chipsen.

–  Vi som dagligvaruaktör lägger stor vikt vid att både värna konsumentens intressen av prisvärda produkter och att producenter och leverantörer ska få skäligt och rimligt betalt.

Det säger Marie Svaton, kommunikationschef på Dagab, till sajten Ehandel.

Vidare konstaterar Svaton att butikerna endast kommer att stoppa produkter av märket Pringles. Andra varor från Kellogg's kommer fortfarande vara en del av sortimentet.

– Det här är inget nytt. Vi fattar alltid sortimensbeslut på kommersiella grunder och det händer därmed att sortimentet revideras. I detta fall utgick Pringles ur sortimentet redan i vecka 3, säger Marie Svaton till sajten.

Stoppat kaffe

Det är inte första gången som Willys, Hemköp och City Gross stoppar en populär produkt.

I slutet av mars meddelade butikerna att produkter från kaffejätten Zoégas försvinner från butikshyllorna – eftersom Dagab inte kommer överens om prissättningen med Nestlé som äger Zoégas.

Dagabs Marie Svaton framhöll att Nestlé höjt priserna på Zoégas-produkter ”orimligt mycket”.

–  När vi får aviseringar om prisjusteringar så är det viktigt att det är rimliga och väl underbyggda. När vi inte anser det så kan det hända att vi inte kommer överens, men det här är som sagt dialoger som vi har löpande, sa hon till Dagligvarunytt. 

Tillhör Axfood

Willys, Hemköp och City Gross tillhör Axfood-koncernen.

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige med 13 000 årsanställda och en nettoomsättning om drygt 80 miljarder kronor.

Här är koncernens nyckeltal för 2023:

Nettomomsättning:

81 111 Mkr (73 474)

Rörelseresultat:

3 353 Mkr (3 101)

Rörelsemarginal:

4,1 % (4,2)

Medelantalet anställda:

13 185

Egenägda butiker/handlarägda butiker

337/266

Försäljningsandel hållbarhetsmärkta varor

26,6 %

Källa: Axfood  

Foto: Willys Axfood 

Text: Redaktionen