SVERIGE: Nya regler på Systembolaget

2023 03 10

I år kommer en ny syn möta alla kunder som planerar att köpa vin på Systembolaget.

Ett nytt krav som beslutats av EU träder nämligen i kraft, rapporterar Sveriges Radio.

Det handlar om att allt vin som finns till försäljning i Systembolagets hyllor måste märkas med en särskild innehållsförteckning för att det ska bli tydligt exakt vad som finns i produkterna, vilket inte finns idag.

Oro i branschen

Flera vinproducenter har oroats över förändringen. Man misstänker att kravet kommer att få kunder att välja bort deras viner till förmån för andra produkter.

En bild som dock Peter Ahlström, jurist på Systembolaget, inte delar.

– Tvärtom tror jag att det kommer tas emot positivt. På det stora hela tror jag att både kunder och branschen överlag är väldigt positivt inställda, säger han till SR.

Två alternativ

Det är först i december som förändringen träder i kraft i praktiken.

Redan idag har dock Systembolaget gått ut med information till såväl anställda som leverantörer om de stundande förändringarna. 

– Det som blir extra nytt är att man får välja om man antingen vill märka det fysiskt med etiketten på förpackningen eller tillhandahålla informationen elektroniskt, till exempel med en QR-kod på etiketten, säger Peter Ahlström.

De viner som tillverkas innan december kommer att få lov att säljas till dess att lagret är slut.

Chockhöjda priser

Systembolagets viner uppmärksammades nyligen av en helt annan anledning än den förändring som nu stundar alkoholprodukten i Sverige.

Det handlade då om höjda priser på Systembolaget – där flera vinsorter chockhöjdes 1 mars.

I vissa fall handlar det om ökningar med så mycket som 25 procent, enligt en granskning av Dagens Nyheter.

– Ofta beror inte prishöjningen på att själva varan blir dyrare, utan det är allting runt omkring, säger sortimentschefen Ulf Sjödin till tidningen.

Högst förtroende.

Förtroendet för Systembolaget är dock i topp hos svenska folket, trots de höjda priserna på alkohol. 

I veckan konstaterades att bolaget toppar listan över de mest förtroendefulla företagen i Sverige – med god marginal.

Hela 71 procent angav i en stor mätning av Medieakademins förtroendebarometer att man har mycket eller ganska stort förtroende för bolaget – tolv procentenheter mer än tvåan Ikea.

LÄS MER: Braksuccé för Systembolaget

LÄS MER: Upprörande läsning för dig som gillar vin

LÄS MER: Systembolaget pekar ut växande kundproblem – vidtar åtgärder

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen