NY MÄTNING: Chocksiffra för en partiledare

2023 02 13

Centerpartiets nya partiledare Muharrem Demirok startar minst sagt i uppförsbacke.

Åtminstone enligt en purfärsk mätning från Aftonbladet/Demoskop som har mätt samtliga partiledarnas förtroende bland väljarna.

Enbart fyra procent har ganska eller mycket stort förtroende för den nya C-ledaren.

– Den lägsta för en ny partiledare sedan Demoskop inledde sina mätningar på den här punkten för flera decennier sedan, framhåller tidningens politiska kommentator Lena Melin.

Långt efter Annie Lööf

Siffran kan jämföras med företrädaren Annie Lööf – där 37 procent uppgett att man har ganska eller mycket stort förtroende för Centerpartiets förra ledare.

Män och kvinnor är mer eller mindre lika negativa. Värst är siffrorna bland väljare under 30 år – där är motsvarande förtroendesiffra enbart två procent för Demirok.

Hyllad och kritiserad

Muharrem Demirok presenterades som ny C-ledare i början av månaden.

På partistämman både hyllades och kritiserades den nya partiledaren öppet.

– Jag hoppas att medlemmarna kommer kunna se mig för den jag är idag och min politiska gärning. Inte utifrån två misstag jag gjorde när jag var yngre, har Demirok framhållit i ett inlägg på Facebook.

Turer kring SD

Partiledarens första tid har handlat mycket kring huruvida Centerpartiet ska förändra sin position till Sverigedemokraterna.

Tidigare i månaden insinuerade Demirok att man öppnade för samarbete, vilket fick statsminister Ulf Kristersson (M) att bjuda in partiledaren till ett först möte.

– Välkommet från nya Centerledaren att sätta sakpolitik före politiskt spel. Att prata med alla partier borde vara en självklarhet. Sverige har stora problem som behöver lösas. Ju fler som sätter sakfrågorna först desto bättre blir Sverige, kommenterade även Liberalernas partiledare Johan Pehrson på Twitter.

Demirok själv uttalade sig dock kort därefter om att ett samarbete mellan C och SD är “helt uteslutet”.

Hon toppar listan

Högst förtroende i mätningen har Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson. Hon tappar visserligen något, men ligger fortfarande 19 procentenheter före Ulf Kristersson som är tvåa på listan.

Den högsta klättringen på förtroendelistan står Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar för (4 procentenheter), medan Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson noteras för största minskningen (3 procentenheter).

I en nyligen genomförd mätning från SVT/Novus landar Centerpartiet på exakt 5 procent av väljarstödet.

Hela mätningen

Nedan ser du mätningen i sin helhet. Personerna som deltagit i undersökningen har fått svara på frågan "Vilket förtroende har du för följande partiföreträdare?".

Listan avser andelen väljare i procent som har "stort eller mycket stort förtroende" för partiledaren. Inom parantes anges förändringen jämfört med för en månad sedan.

🔴Magdalena Andersson (S)      57          -1
🔵Ulf Kristersson (M)                    38           0
🔵Jimmie Åkesson (SD)                34           -3
🔵Ebba Busch (KD)                         31           -2
🔴Nooshi Dadgostar (V)              26           +4
🔵Johan Pehrson (L)                      19            0
🟢Märta Stenevi (MP)                  16            +2
🟢Per Bolund (MP)                         13            -2
🟢Muharrem Demirok (C)           4             (NY)
 
1 484 intervjuer har genomförts i Demoskops undersökning under perioden 1-7 februari 2023.
 

Foto: Centerpartiet

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen