JUST NU: Spricka riskerar att splittra högerblocket

2022 07 05

En skrivning om migrationen har blivit föremål för konflikt mellan M, KD, SD och L.

Det var ett historiskt besked när Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna för första gången enades om en gemensam budgetmotion hösten förra året.

Liberalerna valde dock att ställa sig vid sidan av på grund av det interna motståndet mot SD.

Någonting som nu, inför valet, ställer till stora problem för högerblocket som regeringsalternativ, rapporterar Expressen.

Mycket hård åtstramning av migrationen

I den budget som Liberalerna alltså ställde sig utanför fick SD till ett avsnitt om migrationen, som uppges vara avgörande för att partiet ska vara ombord på tåget i regeringsprocessen.

Det är inte klart exakt vad den innehåller, men den ska enligt tidningen handla om en mycket hård åtstramning av migrationspolitiken som ett krav för att släppa fram Ulf Kristersson (M) som statsminister.

L: “Den gäller inte”

Skrivningen i fråga är nu föremål för konflikt. Enligt Liberalerna gäller den inte, eftersom de inte varit med och förhandlat om den.

– Den är förhandlad mellan tre partier, och vi är fyra partier, säger Robert Hannah, migrationspolitisk talesperson för Liberalerna.

Han betonar att partierna ser olika på frågan men är inte orolig över att de inte ska komma överens.

Andra tongångar i SD

Det låter dock annorlunda från SD-lägret där man mer eller mindre kräver att Liberalerna måste acceptera det avtal som slutits mellan M, KD och SD. Framför allt om migrationen.

– Vi hedrar alla överenskommelser och räknar med att M och KD gör detsamma. Att vi skulle ta omtag kring en av de enskilt viktigaste punkterna i budgeten är inte aktuellt. Vi behöver mindre av den politik som försatt Sverige i det allvarliga läge vi befinner oss i, inte mer, framhåller Jimmie Åkesson (SD) till Expressen.

“Röda linjer”

Liberalerna talar om “röda linjer” i förhandlingarna som man inte kommer att korsa, där migrationen nämns som en av dem. 

Statsministerkandidaten för högerblocket, Ulf Kristersson, är dock hoppfull om att kunna laga sprickan för att presentera ett enat regeringsalternativ.

– De fyra partierna på min sida vill minska invandringen, inte öka invandringen. Sedan får man naturligtvis diskutera fram exakt hur det ska gå till. Där är det ingen hemlighet att Sverigedemokraterna och Liberalerna har lite olika uppfattning, säger han till Expressen.

Kristersson: Inget SD i regeringen

Även om partierna enas i migrationsfrågan kan Kristersson ställas inför andra utmaningar inför ett potentiellt regeringsbildande.

Igår meddelade M-ledaren nämligen att SD inte kommer att få plats i hans regering, enligt en intervju med Ekot.

Vill ha med L

Kristersson vill dock gärna ha med sig Liberalerna ombord tillsammans med KD, om partiet kan enas om saken.

Vilket kan komplicera saken ytterligare, då SD samtidigt uppges ha ställt krav på Ulf Kristersson att blockera Liberalerna från regeringen om han vill ha SD:s stöd som statsminister.

Foto: Moderaterna

Text: Redaktionen


SWEDBANK: Hela Sverige kommer förändras – pekar ut datum

2024 04 19

Swedbank förutspår stora förändringar för hela Sverige jämfört med andra EU-länder.

Markera den 7 maj i kalendern.

Det datumet innebär startskottet för en rad förändringar för den svenska ekonomin.

– Utsikterna för hushållen börjar ljusna, säger Swedbanks chefsekonom Mattias Persson.

Stannar inte vid sänkningar

Det är nämligen i maj som Swedbank förväntar sig att Riksbanken kommer att inleda en serie räntesänkningar.

– Vi räknar med att styrräntan sänks med 25 punkter i maj, till 3,75 procent, vilket följs av ytterligare tre sänkningar i år. Riksbanken fortsätter att sänka räntan även under 2025, ned till två procent, säger Mattias Persson i en kommentar till bankens senaste konjunkturrapport.

Men det stannar inte där.

Enligt Swedbank är den nyligen framlagda vårändringsbudgeten ett första steg mot en mer expansiv finanspolitik.

"Sverige tar revansch"

Banken kallar det för en “revansch” för svensk ekonomi där nästa år blir särskilt expansivt med 50 miljarder kronor i ofinansierade åtgärder.

Successivt kommer Sverige att växla upp – snabbare än majoriteten av Europas övriga länder.

– Återhämtningen är i sikte för svensk ekonomi och när den ekonomiska politiken svänger om, med en penningpolitik som blir mindre åtstramande och en finanspolitik som blir expansiv, tar tillväxten i Sverige ordentlig fart och placerar sig i topp i Europa, säger Mattias Persson. 

– Detta talar också för att den svenska kronan ska stärkas.

Inkomsterna blir större

Swedbank understryker att en mindre åtstramande penningpolitik kommer ge en “välbehövlig injektion” till hela Sveriges ekonomi.

– Efter två år av fallande inkomster stiger de reala disponibla inkomsterna i år och ännu mer nästa år, säger Mattias Persson och tillägger:

– Konsumtionen förblir dämpad ett tag till då arbetsmarknaden försvagas under året, men börjar stiga efter sommaren för att sedan ta ett rejält steg upp och växa med hela 3,4 procent 2025, säger Mattias Persson.

Stabiliserad bostadsmarknad

Förutom fallande inflation, högre reala inkomster för hushållen och en allmän revansch för svensk ekonomi syns även en framtida prisuppgång för bostadspriserna, som mer eller mindre legat still i ett år och befunnit sig på en nivå tio procent lägre än toppen under våren 2022.

Nu har läget stabiliserats. Högre priser är att vänta.

– Kursändringen från Riksbanken ger skjuts åt bostadsmarknaden. Tillsammans med förbättrad köpkraft hos hushållen talar det för en ökad efterfrågan på bostäder och en försiktig prisuppgång på 2–3 procent i år och cirka 5 procent nästa år, säger Mattias Persson.  

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bilförbud införs i Sverige – blir först i världen

2024 04 18

Från och med den 31 december 2024 stoppas bensin- och dieselbilar från att köra på gatorna i Stockholms innerstad.

Det bekräftar det rödgröna styret i huvudstaden i dag, torsdag, efter att ett förbud fått grönt ljus av EU-kommissionen.

I början av året inledde kommissionen en granskning för att säkerställa att förbudet inte bryter mot den fria rörligheten i EU. Nu står det klart att kommissionen inte har några invändningar.  

Stockholm blir därmed först i världen med att införa en så kallad miljözon klass 3 i city, som innebär att både bensin- och dieselbilar förbjuds i delar av innerstaden.  

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Lars Strömgren är nöjd med att EU-kommissionen ställer sig bakom förbudet.

– Runt om i hela Europa brottas politiker med avgaser och dålig luft som särskilt skadar barn och äldre. EU-kommissionens ställningstagande är ett styrkebesked för alla som kämpar för friskare städer, säger han.

Mer att vänta

Införandet av en miljözon 3 i Stockholm är ett gemensamt förslag från stadens rödgröna styre – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Enligt partierna är syftet med förbudet att förbättra luftkvalitén i huvudstaden.

Stockholms nya miljözon kommer att omfatta 20 kvarter som täcker cirka 180 000 kvadratmeter.

Det rödgröna styret är dock inte nöjda. De planerar att  expandera miljözonen i ett nästa steg. Ett sådant beslut väntas under första halvåret av 2025.

– Vi ser att omställningen till en utsläppsfri innerstad behöver göras stegvis. Miljözon klass 3 är ett viktigt kliv på vägen mot ett Stockholm med renare luft och trevligare gator, säger Lars Strömgren.

SD-kritik

Sverigedemokraterna riktar stark kritik mot den nya miljözonen.

– Det rödgröna styret har enats om en bilfientlig politik. Man inför dieselbilsförbud, tar bort parkeringsplatser i city, och satsar ingenting på ökad framkomlighet för bilvägar. Det är ett hårt slag mot barnfamiljer, säger partiets gruppledare i Stockholms stad, Gabriel Kroon, till Di.  

Foto: E. Chystiakov

Text: Redaktionen