“Rustar för strid” – pekar ut konflikt

2023 05 16

Sverigedemokraterna kavlar upp ärmarna för att ta plats i en ny prestigefråga.

Partiet har sedan Tidöavtalet kom på plats fått ett stort inflytande över migrationspolitiken.

Nu laddar Jimmie Åkesson och resten av SD för nästa ämne att göra anspråk på – nämligen klimatet.

Frågan har vid flera tillfällen beskrivits som ett “kulturkrig” med folket mot eliten, och SVT framhåller nu att SD “rustar för strid” om klimatpolitiken.

"Sliter sönder tillvaron"

Tv-kanalen refererar till en ny dokumentär kallad “Klimatdemokraterna” som fångar hur SD “förbereder sig på strid”.

Och enligt partiets landsbygdspolitiska talesperson Mattias Karlsson utkristalliserar sig en tydlig konflikt.

– Människor tycker att pålagorna som vi tagit på oss slår sönder deras tillvaro i allt för hög utsträckning, säger han enligt SVT.

Framgångsreceptet för SD

SD är det enda partiet i riksdagen som inte erkänner klimatfrågan som en kris.

– Jag har inte sett något vetenskapligt stöd för att det är så här och nu, sade partiledare Jimmie Åkesson förra året.

Enligt Niklas Harring, statsvetare vid Göteborgs universitet, är det svårt att bilda opinion på att påstå att klimatforskning är en bluff. Men att tona ned problemet skulle kunna vara framgångsrikt för partiet.

Han syftar både på varför svenskar ska “lösa” globala frågor och varför besluten tas internationellt.

– Då kanske man kan spela upp den här konflikten mellan en global elit och “en vanlig väljare”.

Käppar i hjulet

Ställningen i klimatfrågan har vid flera tillfällen satt käppar i hjulet för regeringen.

I början av året påtalade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) att hela regeringen kan falla om SD blockerar vad man anser vara en ambitiös klimatpolitik.

– Så om vi skulle se att jag till exempel som klimat- och miljöminister inte lyckas åstadkomma de förändringar jag vill se, då kommer jag att lämna regeringen och mitt parti kommer att lämna regeringen, sade ministern vid tillfället.

Blev överens

De fyra partierna i Tidöavtalet blev dock nyligen överens om en sänkning av reduktionsplikten till sex procent.

För mycket, enligt röster som hävdar att det kommer få konsekvenser.

– Det slår undan benen på den överenskommelse som politiken hade med drivmedelsbranschen om omställningen, och det kommer slå undan benen på våra möjligheter att nå klimatmålen, säger bland annat branschorganisationen Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius till Expressen.

LÄS MER: SD vill skapa ny invandringsfråga

Foto: Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen