JUST NU: Regeringen ryter till mot sommarens tågkaos – kräver svar av bland annat SJ

2022 08 12

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kräver svar efter sommarens många förseningar.

Inställda tåg och kraftiga förseningar i stora delar av landet har varit en stor snackis under sommaren.

I juli ställde exempelvis SJ in hundratals tågresor.

– Vi har en viss personalbrist och vi lyckas inte bemanna alla tåg fullt ut, förklarade SJ:s presschef Tobbe Lundell situationen för Aftonbladet.

Kallar till möte

Efter återkommande problem lovade sedermera SJ den 19 juli att det skulle vara slut på inställda tåg på grund av personalproblem.

Det löftet blev dock inte gott nog för regeringen.

– Det är inte acceptabelt om inte Trafikverket i sin planering kan klara förutsättningarna eller att tågoperatörerna inte klarar personalförsörjningen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) idag till Sveriges Radio.

Ministern meddelar också att han nu kommer att kalla till sig både Trafikverket och tågoperatörerna för att utkräva svar.

Mjukvaran har strulat

Trafikverket själva meddelar att förklaringarna bland annat ligger i banarbete – någonting som återkommer varje år.

Implementeringen av en ny mjukvara för planering har även stött på patrull för tågbolagens möjligheter att sälja biljetter med framförhållning.

“Inte rimligt”

Anders Åkesson (C), vice ordförande i riksdagens trafikutskott, är upprörd över hur tågkaoset hanterats.

Han menar att ansvar måste utkrävas även från Tomas Eneroth, utöver Trafikverket.

– Det är inte rimligt att en statlig myndighet med 15 000 anställda inte kan få snurr på ett dataprogram så att man kan boka tid för tågoperatörerna, säger han till SR.

Slår ifrån sig kritik

Eneroth känner dock inte igen sig i kritiken som riktas mot honom.

– Vi skjuter till mer resurser än någonsin till Trafikverket och vi har förbättrat förutsättningarna för tågoperatörerna.

– Nu är det upp till Trafikverket och tågoperatörerna att också lösa sina utmaningar, säger Eneroth till radion.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen