KUNDER: Postnord kör förbi utan att stanna

2023 07 19

Massiv kritik riktas nu mot Postnord efter upprörande vittnesmål.

På sociala medier finns flera grupper där kunder vädrar sitt missnöje mot Sveriges överlägset största postleverantör.

Nu har kritiken tagit ny fart och en slags kampanj har börjat bedrivas mot Postnord.

Bakgrunden är uppgifter om att företagets postbilar helt enkelt tycks strunta i att stanna för att avlämna paket och leveranser, rapporterar TV4 Nyheterna.

"Blir jätteirriterad"

Upprördheten är total bland kunder som suttit hemma och väntat bara för att se postbilen glida förbi utanför bostaden.

Småbarnsmamman Elsa Holst är en av dem. Hon hade beställt en barnvagn och stannat hemma för att ta emot leveransen.

Från sin bostad kunde hon se Postnord köra fram till huset – bara för att köra vidare. 

Senare fick hon ett sms om att hon behövde åka en mil för att hämta ut paketet.

– Man blir jätteirriterad. Det känns ju som att de slösar ens tid, säger Elsa Holst till TV4.

Inte ensam

Tusentals andra har delat med sig av liknande erfarenheter på Facebook och förtroendet för Postnord tycks vara kört i botten bland dessa personer.

Det här var inte heller första gången Elsa Holst drabbades – och hon känner många som har varit med om samma sak.

– Jag vill ju helst inte använda Postnord och använder helst andra leverantörer om jag kan, berättar hon.

Missade minimigränsen

Postnord har inte velat ställa upp för en intervju och besvara kritiken, men framhåller i ett mejl till tv-kanalen att man tar åt sig av den.

Det är dock inte första gången som liknande anklagelser riktas mot företaget.

Postnord har en minimigräns att leverera minst 95 procent av sina inrikesbrev – någonting man misslyckades med 2022.

Året präglades också av klagomål från många postkunder, rapporterade Sydnärkenytt i våras.

"Myndigheten behöver agera"

Även Post- och telestyrelsen, PTS, var missnöjda med Postnords arbete.

– Posttjänsten är oerhört viktigt för många människor och det ligger ett stort ansvar på Postnord att utföra den samhällsomfattande posttjänsten i enlighet med kraven, uttryckte Emma Maraschin som är chef vid PTS enhet för postfrågor, enligt Sydnärkenytt.

– När PTS får indikationer om att det finns problem behöver myndigheten agera.

LÄS MER: Postnord bekräftar – stoppar utskick

LÄS MER: Postnord går ut med oroväckande information

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


JUST NU: Stor tv-succé läggs ned – efter tolv säsonger

2025 07 07

Ett av Sveriges mest framgångsrika frågesportprogram lägger ned.

Sista avsnittet av “Alla mot alla” på Kanal 5 har sänts.

Det bekräftar producenten Emil Persson.

– I grund och botten är det för att kanalen inte beställde en ny säsong. Men det är inte så att någon av oss har sörjt detta, säger han i Smålandspostens podcast “Min lögn”.

Hundratusentals tittare

“Alla mot alla” med tv-profilerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson har sänt över 700 avsnitt under tolv säsonger.

Programmet hade premiär 2019 och vann Kristallen för årets underhållningsprogram samma år. Bedriften upprepades 2022.

Responsen har varit omfattande och under första säsongen lockade finalveckan totalt över en miljon tittare.

– Vi är obeskrivligt stolta och lyckliga idag och vill rikta ett gigantiskt tack till alla som gjort detta möjligt: tittarna, Filip och Fredrik, produktionen och inte minst alla våra magiska deltagare, sade Aron Gabrielsson, exekutiv producent för Alla mot alla, vid tillfället.

Intensivt projekt

Enligt Emil Persson kommer avslutet relativt naturligt.

Programmet sände 128 avsnitt om året, vilket kan ha bidragit till en mättnad. Hade det spridits ut mer skulle det kanske ha kunnat leva längre, tror producenten.

Att ständigt komma på nya frågor har också varit en stress.

– Det brann inte kort, men medellångt och intensivt. Det kanske är bra så, säger Emil Persson.

Redan i våras insinuerade Fredrik Wikingsson i podden “Daddy issue” att en nedläggning kunde vara på gång.

LÄS MER: Jättefiasko för påkostade filmen – “Värsta i modern historia”

Paret Batra deltog

I Alla mot alla möts 16 kändispar varandra uppdelat i två grundomgångar. Därefter går de bästa paren vidare till slutspel. Bland annat har David och Anna Kinberg Batra, Erik Haag och Lotta Lundgren, E-Type och Olof Lundh, Hanna Hellquist och Jonatan Unge deltagit.

Programmet sändes fyra kvällar i veckan.

Avskedet innebär nu att Filip och Fredrik står utan kontrakt för första gången på 25 år. Duon har inte längre något avtal med Kanal 5, enligt Persson.

Läs mer: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Pensionärer rasar mot svensk bank – har aldrig sett på maken

2025 07 07

En 82-årig pensionär blev utslängd från banken efter att ha blivit utsatt för bedragare.

Kvinnan, som var kund i Skandiabanken, blev i höstas lurad via telefonsamtal att göra ett flertal överföringar till två andra banker.

Besparingar på nästan en halv miljon försvann.

Då kastades hon ut från Skandiabanken och fick kontot stängt, rapporterar SvD. Vanligaste anledningarna till sådana åtgärder rör misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Nu rasar Pensionärernas riksorganisation, PRO, mot beslutet.

Av fjolårets alla 41 000 anmälda bedrägerier mot äldre och funktionsnedsatta har det inte hörts talas om någonting motsvarande.

– Hur ska en 82-årig kvinna kunna leva utan bank-id och bankens tjänster? Det låter alldeles förfärligt att bli avstängd på det sättet, säger Åsa Lindestam, ordförande PRO, till SvD.

Myndighet kritisk

Efter att 82-åringen, som beskrivs som digitalt kunnig men också drabbad av en demenssjukdom i tidigt stadium, stängts av har hon inte längre möjlighet att ta hand om sin ekonomi, menar anhöriga.

Även Finansinspektionen är kritisk. 

Det är jätteviktigt att bankerna gör individuella bedömningar av konsumenterna och inte stänger ett konto automatiskt och hänvisar till penningtvättslagen, säger Charlotte Fried som är enhetschef för betalanalys och policy på myndigheten, till samma tidning.

Hon understryker dessutom att konton inte ska begränsas mer än vad som är “absolut nödvändigt".

Polisen varnar

Det brott som 82-åringen utsattes för kallas för “vishing” och är ett fenomen som polisen återkommande varnar för.

Telefonbedrägeri eller vishing är när någon ringer eller sms:ar och försöker att lura dig att lämna ut känsliga uppgifter som koder eller kortuppgifter, eller att logga in på din bank, förklarar polisen.

– Bedragarna är skickliga, låter empatiska och står på sig vilket gör det svårt att stå emot. De kriminella utvecklar också sina tekniker löpande, vilket gör det viktigt att vara uppdaterad om riskerna kontinuerligt, varnar myndigheten.

LÄS MER: Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-ID

Svaret: måste följa lagen

Skandiabanken uppger att enskilda fall inte kan kommenteras och har därför inte bemött kritiken i det specifika ärendet. I ett svar framhåller banken dock att de är skyldiga att följa penningtvättslagen.

Banken framhåller också att det förs en dialog med PRO för att “förstå kunders behov och förbättra våra lösningar” och att man arbetar löpande med att utveckla skydd mot just bedrägerier.

– En bra grundregel är att banker ringer i princip aldrig proaktivt ut till kund oannonserat. Så om man inte har bett om man blir uppringd eller har bokat ett möte, då ringer inte banken, säger Arvid Krönmark, Skandiabankens vd.

LÄS MER: Polisen uppmanar allmänheten – “lägg på luren”

Foto: Bank-ID

Text: Redaktionen