KUNDER: Postnord kör förbi utan att stanna

2023 07 19

Massiv kritik riktas nu mot Postnord efter upprörande vittnesmål.

På sociala medier finns flera grupper där kunder vädrar sitt missnöje mot Sveriges överlägset största postleverantör.

Nu har kritiken tagit ny fart och en slags kampanj har börjat bedrivas mot Postnord.

Bakgrunden är uppgifter om att företagets postbilar helt enkelt tycks strunta i att stanna för att avlämna paket och leveranser, rapporterar TV4 Nyheterna.

"Blir jätteirriterad"

Upprördheten är total bland kunder som suttit hemma och väntat bara för att se postbilen glida förbi utanför bostaden.

Småbarnsmamman Elsa Holst är en av dem. Hon hade beställt en barnvagn och stannat hemma för att ta emot leveransen.

Från sin bostad kunde hon se Postnord köra fram till huset – bara för att köra vidare. 

Senare fick hon ett sms om att hon behövde åka en mil för att hämta ut paketet.

– Man blir jätteirriterad. Det känns ju som att de slösar ens tid, säger Elsa Holst till TV4.

Inte ensam

Tusentals andra har delat med sig av liknande erfarenheter på Facebook och förtroendet för Postnord tycks vara kört i botten bland dessa personer.

Det här var inte heller första gången Elsa Holst drabbades – och hon känner många som har varit med om samma sak.

– Jag vill ju helst inte använda Postnord och använder helst andra leverantörer om jag kan, berättar hon.

Missade minimigränsen

Postnord har inte velat ställa upp för en intervju och besvara kritiken, men framhåller i ett mejl till tv-kanalen att man tar åt sig av den.

Det är dock inte första gången som liknande anklagelser riktas mot företaget.

Postnord har en minimigräns att leverera minst 95 procent av sina inrikesbrev – någonting man misslyckades med 2022.

Året präglades också av klagomål från många postkunder, rapporterade Sydnärkenytt i våras.

"Myndigheten behöver agera"

Även Post- och telestyrelsen, PTS, var missnöjda med Postnords arbete.

– Posttjänsten är oerhört viktigt för många människor och det ligger ett stort ansvar på Postnord att utföra den samhällsomfattande posttjänsten i enlighet med kraven, uttryckte Emma Maraschin som är chef vid PTS enhet för postfrågor, enligt Sydnärkenytt.

– När PTS får indikationer om att det finns problem behöver myndigheten agera.

LÄS MER: Postnord bekräftar – stoppar utskick

LÄS MER: Postnord går ut med oroväckande information

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen