KUNDER: Postnord kör förbi utan att stanna
2023 07 19
Massiv kritik riktas nu mot Postnord efter upprörande vittnesmål.
På sociala medier finns flera grupper där kunder vädrar sitt missnöje mot Sveriges överlägset största postleverantör.
Nu har kritiken tagit ny fart och en slags kampanj har börjat bedrivas mot Postnord.
Bakgrunden är uppgifter om att företagets postbilar helt enkelt tycks strunta i att stanna för att avlämna paket och leveranser, rapporterar TV4 Nyheterna.
"Blir jätteirriterad"
Upprördheten är total bland kunder som suttit hemma och väntat bara för att se postbilen glida förbi utanför bostaden.
Småbarnsmamman Elsa Holst är en av dem. Hon hade beställt en barnvagn och stannat hemma för att ta emot leveransen.
Från sin bostad kunde hon se Postnord köra fram till huset – bara för att köra vidare.
Senare fick hon ett sms om att hon behövde åka en mil för att hämta ut paketet.
– Man blir jätteirriterad. Det känns ju som att de slösar ens tid, säger Elsa Holst till TV4.
Inte ensam
Tusentals andra har delat med sig av liknande erfarenheter på Facebook och förtroendet för Postnord tycks vara kört i botten bland dessa personer.
Det här var inte heller första gången Elsa Holst drabbades – och hon känner många som har varit med om samma sak.
– Jag vill ju helst inte använda Postnord och använder helst andra leverantörer om jag kan, berättar hon.
Missade minimigränsen
Postnord har inte velat ställa upp för en intervju och besvara kritiken, men framhåller i ett mejl till tv-kanalen att man tar åt sig av den.
Det är dock inte första gången som liknande anklagelser riktas mot företaget.
Postnord har en minimigräns att leverera minst 95 procent av sina inrikesbrev – någonting man misslyckades med 2022.
Året präglades också av klagomål från många postkunder, rapporterade Sydnärkenytt i våras.
"Myndigheten behöver agera"
Även Post- och telestyrelsen, PTS, var missnöjda med Postnords arbete.
– Posttjänsten är oerhört viktigt för många människor och det ligger ett stort ansvar på Postnord att utföra den samhällsomfattande posttjänsten i enlighet med kraven, uttryckte Emma Maraschin som är chef vid PTS enhet för postfrågor, enligt Sydnärkenytt.
– När PTS får indikationer om att det finns problem behöver myndigheten agera.
LÄS MER: Postnord bekräftar – stoppar utskick
LÄS MER: Postnord går ut med oroväckande information
Foto: Postnord
Text: Redaktionen