Postnord bekräftar: Stoppar utskick
2023 06 29
Postnord har beslutat sig för att sätta ned foten.
Den senaste tiden har det svingats rejält mot Postnord – inte minst från politiskt håll.
Anledningen är att det statliga postbolaget sagt nej till att distribuera oadresserad direktreklam, rapporterar Sveriges Radio.
Utskicken innefattar bland annat tidningar, samhällsinformation och valsedlar.
Bekräftar stopp
Beslutet har kritiserats av partier och företag som menar att Postnord sviker sitt samhällsuppdrag..
Ändå väljer man att nu dra gränsen – det blir inga fler utskick av oadresserad reklam.
– Det är så kraftiga kostnadsökningar på grund av många kända omvärldsfaktorer. Vi kunde inte driva den tjänsten vidare utan att ha lönsamhet i det, säger chefen på affärsområde Brev, Andreas Viefhaus, till Sveriges Radio.
"Inte bra för demokratin"
Nu möts beslutet med stor oro.
Möjligheten till oadresserad reklam finns dock kvar, men den är betydligt dyrare.
De som vill använda tjänsten hänvisas nu till en betydligt dyrare variant, någonting som svider rejält i kassan hos flera partier som kanske till och med måste avstå.
– Det blir dyrare. Det är inte bra för demokratin, beklagar Jan Å Johansson ,som är partiombud för Vänsterpartiet i Jönköpings län, till radion.
"ODR Exklusiv"
På Postnords hemsida beskrivs syftet med oadresserad direktreklam, så kallad ODR.
– Direktreklam utan adress delas ut till hushåll och företag. Eftersom reklamen inte skickas till någon personlig adress passar den dig som inte har en egen kunddatabas, samt dig som vill nå en helt ny målgrupp utan att behöva köpa adresser, framhåller Postnord.
Bolaget ger därefter exempel på de olika alternativ som finns att välja på.
Men i listan finns numera bara ett kvar: “ODR Exklusiv".
Det är den dyrare varianten som nu slår hårt mot partier och företag som använt sig av den tidigare modellen i stor omfattning.
Förslag om var tredje dag
En annan aktör som kritiserat Postnords förändrade distributionsvillkor är Gratistidningarnas förening och Sveriges Tidskrifter.
Deras kritik har främst gått ut på förslag om att dela ut post var tredje dag istället för varannan, vilket föreningen menar skulle hota den lokala journalistiken.
– Att distribuera tidskrifter borde ingå i postens samhällsuppdrag, sade Sveriges Tidskrifters dåvarande ordförande Helle Klein till Dagens Media i våras.
LÄS MER: Postnord vill förändra postutdelningen
Foto: Postnord
Text: Redaktionen