SVERIGE: Postnord vill förändra postutdelningen
2023 01 02
Din postlåda riskerar att leva på lånad tid.
Åtminstone om du bor i radhus eller villa inne i en tätort och har din postlåda precis i anslutning till ditt boende, eftersom Postnord vill dra ned på postlådorna rejält. Det rapporterar Sveriges Radio.
Istället vill man se fler och större postlådesamlingar i utkanterna av radhus- och villaområden, till skillnad från som det ofta är nu då många har sin postlåda nästan precis utanför dörren.
Trafiksäkerhet bakgrunden
Anledningen till den föreslagna förändringen handlar om trafiksäkerhet.
– Vi skickar allt färre brev, men vi e-handlar desto mer och paketen blir fler och större. Då behöver vi andra typer av fordon för att utföra vårt samhällsuppdrag. I framför allt radhusområden finns det trånga gränder med dålig sikt, säger Henrik Ishihara på Postnords presstjänst till P4 Västernorrland.
Sparar tid
Förändringen välkomnas av brevbärare som menar att det skulle spara tid när man slipper gå in till varje villa och lyfter även miljöaspekten av att slippa köra omkring till de enskilda postlådorna.
Man vill även se större postlådor än vad hushållen har idag.
– Det är upp till var och en att bestämma, men naturligtvis ser vi gärna att postlådorna är tillräckligt stora för att vi kan dela ut e-handlade leveranser, säger Henrik Ishihara.
Kan försvinna helt
I framtiden är det sannolikt att postlådorna försvinner helt och istället ersätts av paketboxar.
Även när det gäller vanliga brev.
– I förlängningen kan det säkert vara så att man även får sina skriftliga meddelanden i en sådan anläggning också, men vi är inte riktigt där ännu. Men absolut, i takt med att vi skickar allt färre försändelser kan det bli så, säger Emma Maraschin på Post- och telestyrelsen till radiokanalen.
Förändrade förutsättningar
En förändring likt ovanstående vore inte den första som Postnord gör som en följd av ökad digitalisering av svenska folkets postbeteende.
Sedan maj 2022 får hela landet nu till exempel enbart post varannan dag, någonting som då redan gällde cirka 80 procent av Sverige.
– Med den här modellen för utdelning av brev, tidningar och reklam möter Postnord en verklighet som redan är här, där svenskarna skickar allt färre brev och allt fler paket, framhöll Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, i ett pressmeddelande vid tillfället.
Foto: Postnord
Text: Redaktionen