Oroväckande tecken – kan innebära steg mot nytt krig i världen

2024 03 05

Två tecken indikerar att det kan ha tagits steg framåt mot en ny militär invasion.

I julas uppgavs Kinas ledare Xi Jinping ha bekräftat det som många fruktat – att Kina ska ta över Taiwan.

Bekräftelsen ska ha kommit i ett toppmöte mellan diktatorn och USA:s president Joe Biden, enligt läckor som NBC News tog del av vid tillfället.

– Xi sa till Biden i ett gruppmöte, där dussintals amerikanska och kinesiska tjänstemän deltog, att Kinas preferens är att ta Taiwan fredligt, inte med våld, uppgav tjänstemän till tv-kanalen då.

"Beredda att vinna"

På tisdagen kommer nya uppgifter i frågan, rapporterar Reuters.

I en färsk regeringsrapport från Kina upprepar man ambitionen om att “återförenas” med Taiwan, men man har strukit formuleringen att göra det på “fredlig” väg – ett begrepp som tidigare använts i sammanhanget.

Den hårdare tonen mot Taiwan sker dessutom samtidigt som premiärminister Li Qiang i samma rapport bekräftar att Kina ökar sina försvarsuppgifter med 7,2 procent – bara under 2024.

– Kina visar att man under det kommande decenniet avser att stärka militären till den punkt där man är beredda att vinna ett krig om man inte har något annat väl än att utkämpa ett, säger Li Mingjiang, försvarsforskare vid Rajaratnam School of International Studies i Singapore, till nyhetsbyrån.

Sätter in nya övningar

Taiwan har agerat omedelbart efter det kinesiska beskedet.

Den självstyrande önationen kommer att öka antalet missilövningar som en följd av Kinas ökade militära påtryckningar, bekräftar dess försvarsminister Chiu Kuo-cheng

– Vi måste överväga att öka våra förberedelser som svar på fiendens situation, säger han utan att ge några vidare kommentarer enligt Reuters.

Inleder krig "oavsett kostnad"

Kina har de senaste två åren vid upprepade tillfällen varnat omvärlden om att man inte kommer att tveka att inleda ett krig “oavsett kostnad” om Taiwan utropar självständighet.

En talesperson för det kinesiska försvarsdepartementet sade 2022 att man var beredd att “smula sönder” Taiwan – och enligt CIA-chefen William Burns finns det redan en tidsplan för invasionen.

– Xi har beordrat sin militär att vara redo för att invadera Taiwan senast 2027. Det betyder inte att han bestämt sig för att genomföra en invasion 2027, men det understryker allvaret i situationen sade William Burns i februari förra året.

Båda USA och Taiwan har pekat ut 2025 eller möjligen 2027 som tidpunkt för en eventuell kinesisk invasion, eftersom det är då Xi Jinping förmodas väljas om för en ny mandatperiod som president.

Foto: C. Pundei

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen