Nya siffror – här är Sveriges dyraste matkedja

2025 01 17

Matpriserna i Sverige fortsätter att stiga.

Sett till de tre senaste åren har den dessutom varit väldigt noterbar, även om ökningen tappade fart under 2024.

Totalt har matpriserna ökat med hela 25 procent sedan januari 2022, rapporterar SVT Nyheter med hänvisning till nya siffror från oberoende sajten Matpriskollen.

Annan kedja pekas ut

När samma organisation i oktober förra året granskade de olika matkedjorna kom man fram till att priserna var lägst på Willys. 

För en “vanlig” familj bestående av två sammanboende vuxna och två småbarn var det däremot uppstickaren City Gross, nyligen förvärvad av Axfood, som utgjorde den dyraste kedjan i de flesta regionerna.

I den nya rapporten är det istället Coop som pekas ut – med prisnivåer som ofta ligger högre än dess konkurrenter.

Skillnaderna mellan lågpriskedjor som Willys, Lidl och Ica Maxi är däremot liten, knappt fyra procent när det gäller jämförbara varor.

Rusat 172 procent

Samtidigt bekräftas också återigen ökningarna på varor som choklad och kaffe, där den förstnämnda ökat med 17 procent i snitt under 2024.

Främsta skälet är att kakaopriserna globalt har rusat med 172 procent, inte minst på grund av torka i Västafrika och andra väderrelaterade orsaker.

Även olivolja, som nyligen beskrevs som en vara som kan störtdyka i pris till följd av bättre skördar, pekas ut som en av de varor som ökat mest i pris över tid.

– Utsikterna är positiva för de kommande månaderna. Marknaden förväntas börja stabiliseras och prisbilden förväntas gradvis återställas i takt med att den nya skördar fortskrider och utbudet ökar, sade Deoleos försäljningschef Miguel Ángel Guzmán till CNBC i november.

Kris för Coop

Utpekade Coop har krisat under de senaste åren. Strax före jul konstaterades ytterligare en smäll. På ett år har Coops mindre och medelstora butiker förlorat 200 000 kunder.

Över två år handlar det om 400 000 kunder som lämnat, enligt siffror från Dagligvarunytt.

– Coop supermarkets kundstock sjunker snabbt. Kedjan måste få stopp på blödningen, säger Fredrik Bendz, analytiker vid undersökningsföretaget Yougov, till sajten.

LÄS MER: Jättesmäll för Coop – “gigantiskt dråpslag”

LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

Foto: Ica-gruppen resp Coop, Lidl och Willys

Text: Redaktionen


JUST NU: Techjätte öppnar fysiska butiker

2025 05 30

Meta, företaget som äger Facebook och Instagram, planerar att öppna flera fysiska butiker.

Enligt uppgifter till Buisness Insider planerar techjätten att öka sin närvaro i detaljhandeln.

För närvarande har Meta endast en fysisk butik i Kalifornien, USA.

Men snart kan nya butiker dyka upp runt om i världen.

– Företaget har inlett ett projekt för att utöka sin närvaro i detaljhandeln, vilket ännu inte är allmänt känt. Meta planerar också att anställa butikspersonal, rapporterar BI.

Vidare uppger tidningen att Metas plan är ett projekt som påminner om Apples butiksstrategi.  

Apple har i dag 543 butiker runt om i världen, inklusive tre i Sverige.

Flera produkter

Det är oklart hur många butiker Meta kommer att öppna.

Vilka produkter som kommer finnas tillgängliga finns det mer information om.

I dag säljer Meta flera hårdvaruprodukter online, bland annat de smarta solglasögonen Ray-Ban Meta och VR headseten Meta Quest.

FAKTA: Meta

 - Grundades den 4 februari 2004 av Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes och Andrew McCollum

-Hette tidigare Facebook, Inc. (2004–2021). Blev Meta Platforms, Inc. den 28 oktober 2021

- Huvudkontor i Kalifornien, USA

- Vd & Styrelseordförande är Mark Zuckerberg

- Antal anställda uppgår till cirka 74 000 personer

- Börsnoterat på NASDAQ under tickersymbolen META (tidigare FB)

- Marknadsvärdet beräknas till cirka 1,62 biljoner dollar

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Kina går ut med krigsvarning

2025 05 30

Kina går ut med en allvarlig varning i ett allt mer spänt geopolitiskt läge.

Det är inte bara Donald Trumps tullpolitik som skapar spänningar mellan Kina och USA.

Nu går Kina ut med en skarp varning till Trumpadministrationen om en fråga som enligt landets regim är helt avgörande för relationen mellan stormakterna.

Indirekt krigsvarning

Frågan om Taiwan är mycket känslig för Kina.

Därför reagerar den kinesiska regimen kraftfullt på uppgifter från Reuters om att Trumps USA kommer att öka vapenförsäljningen till Taiwan.

Nu svarar Kina med en indirekt krigsvarning, riktad direkt till USA, rapporterar Newsweek.

– Taiwanfrågan är kärnan i Kinas kärnintressen och den första röda linjen som inte kan överskridas i relationerna mellan Kina och USA, säger Lin Jian, talesperson för det kinesiska utrikesministeriet.

Kina protesterar mot USA:s vapenförsäljning till Taiwan, och uppmanar stormakten att följa One China-policyn och principer som länderna tidigare kommit överens om.

– Sluta sälja vapen till Taiwan och sluta skapa nya faktorer som kan leda till spänningar i Taiwansundet, uppmanar Lin Jian.

”Fast beslutet att försvara”

Den kinesiska regimen understryker att man tänker försvara vad man anser vara kinesiskt territorium.

– Kina är fast beslutet att försvara sin nationella suveränitet och territoriella integritet, enligt utrikesministeriets talesperson.

Kinas regim är ofta hotfull mot Taiwan, och det har länge funnits farhågor om att spänningarna ska leda till krig. Flera analytiker ser en stor risk för det inom de närmaste åren, enligt tidningen.

Washington har valt en linje som kallas för ”strategisk tvetydighet”, där man inte avslöjar huruvida man skulle hjälpa Taiwan eller inte i händelse av krig.

Samtidigt är läget också spänt mellan USA och Kina av flera andra skäl, bland annat på grund av det pågående handelskriget mellan de två stormakterna.

Foto: B Matangelo resp A Gigi

Text: Redaktionen