Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

2024 10 23

En unik undersökning ger nu svar på vilken som egentligen är Sveriges billigaste respektive dyraste matkedja.

Det är den ansedda och oberoende organisationen Matpriskollen som ligger bakom rapporten.

Under vecka 39 granskades ordinariepriser på hela 212 livsmedelsartiklar från de stora rikstäckande kedjorna.

– Som konsument är det nästan omöjligt att orka och ens kunna prisjämföra i större skala mellan olika butiker och därför är den här undersökningen väldigt viktig, säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen i en kommentar.

Billigast respektive dyrast

Nu kan organisationen konstatera att det, återigen, är Willys som har de lägsta ordinariepriserna i landet.

För en “vanlig” familj bestående av två sammanboende vuxna och två småbarn är det däremot uppstickaren City Gross som är den dyraste kedjan i de flesta regionerna.

Se hela listan i slutet av artikeln.

I undersökningen ingår dock inte eventuella medlemsbonusar, seniorrabatter, kampanjpriser och liknande som dock kan påverka resultatet.

– Vi har gjort vår stora prisundersökning på de allra största butikerna i många år och fortfarande är det Willys som har de lägsta ordinarie butikspriserna, oavsett vilket område och vilka hushållstyper vi undersökt, säger Ulf Mazur.

Har inte med Lidl och Hemköp

Matpriskollen har granskat följande kedjor: ICA Maxi, ICA Kvantum, Stora Coop, Willys och City Gross.

Eftersom ICA har butiksunik prissättning har man utgått från fyra butiker från vardera ICA-kedja och räknat på snittpriset.

Noterbart är dock att Lidl, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, Coop, Coop X:tra och ett par andra kedjor inte finns med i undersökningen.

Enligt Ulf Mazur finns det emellertid en förklaring till detta. Sortimentbredden och djupet varierar för mycket, vilket omöjliggör relevanta jämförelser.

– När vi jämför så många identiska artiklar, så kan vi inte ha med alla kedjor då sortimenten är för olika. Därför är till exempel inte Lidl med i den här undersökningen.

LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

Hela listan

Beroende på storleken på hushållet och var man bor i landet kan prisskillnaderna se olika ut.

För ett sammanboende par med två småbarn ser dock prislapparna på livsmedel månadsvis ut enligt följande i de olika regionerna.

Syd

Willys: 11 823 kronor

Coop: 12 168 kronor

ICA Maxi: 12 195 kronor

ICA Kvantum: 12 513 kronor

City Gross: 12 627 kronor

Sydöst

Willys: 11 823 kronor

ICA Maxi: 12 131 kronor

ICA Kvantum: 12 550 kronor

City Gross: 12 627 kronor

Coop: 12 898 kronor

Väst

Willys: 11 823 kronor

ICA Maxi: 12 054 kronor

Coop: 12 417 kronor

ICA Kvantum: 12 438 kronor

City Gross: 12 627 kronor

Öst

Willys: 11 823 kronor

ICA Maxi: 12 402 kronor

ICA Kvantum: 12 478 kronor

City Gross: 12 627 kronor

Coop: 12 880 kronor

Mellansverige

Willys: 11 823 kronor

ICA Maxi: 12 079 kronor

ICA Kvantum: 12 514 kronor

Coop: 12 605 kronor

City Gross: 12 627 kronor

Norr

Willys: 11 823 kronor

ICA Maxi: 12 327 kronor

Coop: 12 626 kronor

ICA Kvantum: 12 688 kronor

City Gross: 12 725 kronor

Se alla jämförelser med andra typer av hushåll (singel, två tonårsbarn etc) genom att klicka här (länk till Matpriskollen).

Foto: ICA-Gruppen resp Willys, City Gross och Coop Sverige

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Kraftig prisförändring för chips och godis

2024 11 06

Snacks och godis är den varukategori som ökat mest i pris.

Det visar ny statistik från Matpriskollen. 

Sedan oktober 2023 har priserna för snacks och godis ökat med hela 8,4 procent i genomsnitt. Det är 3,3 procentenheter mer än mejeriprodukter, som tar andraplatsen på prisökningslistan.

”600 miljoner kronor dyrare”

I genomsnitt ökade livsmedelspriserna med 0,2 procent i oktober, enligt Matpriskollen.

– 0,2 procent kan låta som en mycket liten siffra men det innebär faktiskt ungefär 600 miljoner kronor dyrare dagligvaror på årsbasis så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur i ett uttalande.

Enligt Mazur är prisökningarna på mejeriprodukter mest oroväckande.

– Det vi ser är dramatiskt då mejeriprodukter utgör hela 18 procent av totala dagligvaruförsäljningen. så det är en stor del av vad vi handlar och äter.

Tre produkter pekas ut

Tre mejeriprodukter noterade störst prisökningar i oktober. Det rör sig om matfett som ökade mest med 3,6 procent och mjölk & grädde med 2,4 procent.

Arla Foods och Norrmejeriers produkter utgjorde en stor del av prisuppgångarna.

–  Ett Bregottpaket 500 gram, har nu ökat med 10 kronor sedan i våras. Nu steg det 5 kronor eller runt 10 procent. Priserna nu är på samma höga nivå som efter att kriget bröt ut 2022. Detsamma gäller smörpaketen från Arla. Ett laktosfritt smörpaket från Arla kostar nu cirka 75 kronor. En ökning med hela 7 kronor under oktober. Det är stora ökningar och tyvärr är det nog mer att vänta då matfettspriserna ökar i Europa, säger Ulf Mazur.

Därför stiger priset

Enligt Matpriskollen finns det tre anledningar till varför mejeripriserna ökar:

- Avräkningspriset till Arlas bönder har ökat 7 månader i rad och nu höjdes det även för november. Det är nu högre än 2022. Avräkningspriset reflekterar efterfrågan och utbud på mjölk i Europa. Sedan ett tag är efterfrågan mycket högre än utbudet och då stiger priserna och ersättningen Arlabönder i alla länder likaså. Mängden mjölk i Europa minskar och räcker helt enkelt inte till och då stiger priserna. 

- Det andra är den Gröna omställningen, där vi i Sverige måste göra stora klimatinvesteringar för att klara våra klimatmål. Därför fonderar Arla Foods pengar så att man kan stötta initiativ på gårdarna för att göra insatser för biologiska mångfalden och på så sätt minska utsläppen eller användandet av fossila produkter. Det kan tex vara att testa nya foder för att få ner utsläppen av metangas. Det kostar bara för bonden, men man investerar för att möta klimatmålen.

- Det tredje är de ökande förpackningsavgifterna på grund av Producentansvaret för förpackningar som infördes 2023, där producenten av en produkt ska betala kostnaden för återtagningen. Kommunerna sköter insamlingen, men producenterna får notan och därefter vi konsumenter och den ökar hela tiden. 

Källa: Matrpiskollen

Foto: A. Jostelius resp E. Doronila

Text: Redaktionen