Myndighet hyllar nytt matbeteende hos svenska folket

2023 03 28

Ingen har kunnat undgå de skenande matpriserna det senaste året.

De senaste månaderna har priserna eskalerat ytterligare, fram till dess att Lidl förra veckan beslöt sig för att radikalt sänka priset på hundratals varor.

Under gårdagen valde matjättarna Ica och Coop att följa efter, och även Willys har uttalat sig om sänkta matpriser.

Men trots att många hushåll kämpat med de höga priserna i matbutikerna pekar nu Livsmedelsverket ut en positiv aspekt av prisnivåerna, rapporterar SVT.

Svinnet minskar

Enligt myndigheten har nämligen matsvinnet minskat betydligt, vilket konstateras i en ny konsumentundersökning.

– Konsumenterna svarar att de blivit bättre på att planera vad de ska köpa hem, de använder sina sinnen mer för att avgöra hållbarheten och de tar till vara på matrester i mycket högre utsträckning, säger Karin Fritz, matsvinnsexpert på Livsmedelsverket, till tv-kanalen.

Hyllar beteendet

Våren 2022 frågade Livsmedelsverket hushållen om deras inställning till matsvinn. När man nu ställde samma fråga igen hade andelen som svarar att man agerar annorlunda för att undvika att slänga mat ökat.

Myndigheten själv har blandade känslor kring resultatet, även om man hyllar själva beteendet.

– Det är tråkigt att det är de höga matpriserna som är anledningen till att konsumenterna tar hand om maten bättre, men det är bra att matsvinnet minskar. Jag hoppas verkligen att vi tar med oss beteendet framåt, säger Karin Fritz.

Största delen i hushåll

Den förra regeringen fattade beslut om att Sveriges matsvinn måste minska enligt FN-målen i Agenda 2030.

På Livsmedelsverkets hemsida uppmanar myndigheten att alla måste bidra för att det ska kunna bli verklighet.

– Den största delen av matsvinn uppstår i hushållen, men mat slängs i onödan i hela livsmedelskedjan av många olika skäl.

86 kilo per person

Enligt Naturvårdsverket slängdes 0,9 miljoner ton fast livsmedelsavfall i Sverige under 2021.

Det motsvarar 86 kilo per person, varav 59 kilo uppstår i hushållen.

Av livsmedelsavfall från hushåll uppskattades cirka 26 procent, 15 kg per person och år, vara onödigt livsmedelsavfall som hade kunnat ätas så kallat matsvinn, framhåller myndigheten.

Foto: Jessic Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen