JUST NU: Moskva pekar ut Pippi Långstrump och Mumintrollet i nya affischer

2022 07 13

Två folkkära karaktärer har blivit föremål för en rysk affischkampanj.

I våras dök det upp flera affischer utanför busshållplatserna vid den svenska ambassaden i Moskva.

Då pekades bland annat Astrid Lindgren, Ingmar Bergman och Ingvar Kamprad ut i grova anklagelser om att de skulle ha varit nazister.

Pippi och Mumin pekas ut

Nu är det dags igen. På nytt har affischer satts upp på samma plats i Moskva, och återigen är det budskap som riktas mot Sverige men också Finland.

Den här gången är det Pippi Långstrump och Mumintrollet som har hamnat i fokus, rapporterar Svenska Dagbladet.

Tidningen har varit i med Kalle Kniivilä, en svensk Rysslandsexpert och journalist på Sydsvenskan, som fått bilderna skickade till sig av en privatperson i Moskva.

Styrs av Uncle Sam

Affischerna föreställer en bild på Uncle Sam, en amerikansk patriotisk symbol, som styr Pippi Långstrump och Mumintrollet med hjälp av trådar likt ett par marionettdockor.

“Bli inte leksaker i främmande händer” står det med stora bokstäver.

– Och så citat ur novellen Hemulen som älskade tystnad: “Alltihop blir bara tingeltangel på en sophög och bråk skrik…”, skriver Kalle Kniivilä på Twitter.

Mer “raffinerad” än förra affischerna

Enligt Kalle Kniivilä ska de nya affischerna tolkas i ljuset av de nordiska ländernas inträde till Nato, och beskrivs som mer “raffinerade” än de tidigare varianterna som journalisten menar inte gick att ta på allvar.

– Att bara peka ut Astrid Lindgren som nazist är inget som slår an hos gemene svensk. Men det här är figurer man känner igen, framför allt i Sverige och Finland men även i andra delar världen, han till SvD.

Upphovsperson oklar

Det är oklart exakt vem som ligger bakom kampanjen.

– Formellt är det en obskyr organisation som knappt verkar existera egentligen. Det är svårt att veta vem som betalat, men det är en del av den allmänna propagandan. Kanske inte så att någon på Kreml tagit beslutet, men det finns många organisationer och individer i Ryssland som gärna vill göra saker som de uppfattar att Kreml vill ska bli gjort, erfar Kalle Kniivilä.

Kan ha svarat på svensk kampanj

När affischerna mot de svenska profilerna sattes upp i våras spekulerades det i att det kunde ha varit ett svar på en svensk kampanj från Asylbyrån, en advokatbyrå i Stockholm.

Byrån hade nämligen i ett tidigare skede satt upp posters på busshållplatsen utanför den ryska ambassaden där de erbjöd sig att hjälpa ambassadpersonal att söka asyl i Sverige.

– Jag vill gärna tro att det enbart var ett svar på vår. Meningen var ju att visa ett ställningstagande och har det nått fram så långt att de vill svara, ja då har det verkligen landat väl. Smickrande är nog rätt ord i sammanhanget, sade Daniel Carnstedt, anställd på byrån, till Dagens Nyheter vid tillfället.

Se bilderna här

Se bilderna på de nya affischerna i Moskva här.


Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Erdogan har skickat in kontroversiell ansökan

2024 09 02

I oktober 2005 inledde Turkiet medlemskapsförhandlingar med EU.

Nästan 20 år senare är landet fortfarande inte EU-medlem.

På grund av en kontinuerlig tillbakagång när det gäller demokrati, rättsstatsprincipen och grundläggande rättigheter i landet har anslutningsförhandlingarna mellan EU och Turkiet stått stilla sedan juni 2018.

Nu vänder Turkiet blicken åt ett annat håll.

Landet har formellt ansökt om att få gå med i BRICS, rapporterar Bloomberg.

Ett kontroversiellt beslut.

BRICS-gruppen består av några av världens värsta diktaturer som Kina, Ryssland och Iran.

Övriga medlemmar i samarbetet är Indien, Brasilien, Egypten, Sydafrika, Etiopien och Förenade Arabemiraten. BRICS framhåller sig själv som ett alternativ till vad dess medlemmar ser som västdominerade institutioner, till exempel Världsbanken och Internationella valutafonden.

Enligt nyhetsbyrån anser Turkiets president Recep Tayyip Erdogan att ett BRICS-inträde är den bästa vägen framåt.  

– Erdogans administration anser att den geopolitiska tyngdpunkten håller på att flyttas bort från välutvecklade ekonomier i väst.

– Den diplomatiska riktningsförändringen återspeglar Turkiets strävan efter att stärka sina band med samtliga sidor i en multipolär värld, samtidigt som man uppfyller sina skyldigheter som en nyckelmedlem i Nato, skriver Bloomberg.

Nyhetsbyrån hänvisar till ett uttalande från Erdogan i helgen.

– Turkiet kan bli ett starkt, välmående och effektivt land om vi förbättrar våra relationer med öst och väst samtidigt. Alla andra metoder än detta kommer inte att gynna Turkiet, det kommer att skada vårt land, sade presidenten under ett anförande i Istanbul.

För flera månader sedan

Turkiet har tidigare utryckt frustration över de strandade medlemsförhandlingarna med EU.

Ansökan till BRICS beror till viss del på den kyliga relationen till EU, men den kopplas även till Nato-samarbetet.

– Det är ett resultat av sprickor mellan Turkiet och andra Nato-medlemmar som uppstått efter att Turkiet upprätthållit nära förbindelser med Ryssland under landets invasion av Ukraina, rapporterar Bloomberg.

Under president Erdogans styre har Turkiet förvisso bidragit med militära förnödenheter till Ukraina, men landet har samtidigt vägrat att ansluta sig till västerländska sanktioner mot Moskva och stärkt samarbetet med Ryssland.

Nyligen lanserades den stora naturgasledningen TurkStream, som går från Ryssland till Turkiet. Via TurkStream ges Ryssland möjlighet att exportera billig gas till länder i Europa.

Foto: Presidency of the Republic of Turkey

Text: Redaktionen