Coop lovar prissänkning – dessa datum gäller

2024 03 08

Det har bara gått några dagar från det att livsmedelspriserna konstaterades öka igen.

– Det är den historiskt snabbaste ökningen jag sett och då har jag ändå jobbat i branschen sedan 1980-talet. Höga matpriser slår hårt mot barnfamiljer och de som har små marginaler i ekonomin, sade Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i måndags.

Efter att ökningen bromsat in något efter mars förra året slog den alltså om vid det senaste månadsskiftet.

– Tyvärr har den trenden nu brutits och ökningstakten i februari blev, likt januari, den snabbaste sedan dess, förklarar Ulf Mazur.

Coops besked: till påsk och ramadan

Kort efter Matpriskollens besked går nu Coop och ut meddelar att man sänker sina priser på vardagsvaror.

– Vi är snart ett år inne i den kontinuerliga och intensifierade prissänkning vi gör för våra 3,9 miljoner medlemmar där vi erbjuder dem vårt bästa pris, säger Coop Sveriges vd Marie Nygren.

Men prissänkningen är begränsad.

Den gäller först från och med måndag 11 mars och de kommande fyra veckorna, till och med vecka 15. 

En period som dock sammanfaller med både påsken samt ramadan och firandet av Eid-al-fitr.

– Jag hoppas att det här kan sätta guldkant på ett efterlängtat firande, säger Marie Nygren i ett pressmeddelande.

Flera villkor

Förutom att prissänkningen är begränsad i tid gäller den även enbart för Coops medlemmar, som enligt kedjan själv uppgår till 3,9 miljoner kunder.

Totalt ingår ett 40-tal produkter i prissänkningen och gäller varor som går under Coops egna varumärken, det vill säga Coop, Änglamark och Xtra.

I sortimentet finns exempelvis kebab, gyros, texmexkyckling, kanelbullar, ekologiska köttbullar och mejeriprodukter och “ramadan-favoriter som dadlar, smördeg och ris samt användbara hushållsartiklar som rengöringssprejer, tvål och tandborstar”.

– En ny period av sänkta priser på vardagsvaror och premiär för flera nyheter inom vårt prisvärda EVM-sortiment, bland annat med vår glutenfria pizza Margherita. Coop är först av dagligvarukedjorna med att ta fram en glutenfri produkt av den populära maträtten, säger Marie Nygren.

LÄS MER: Jättebesked från Lidl – gäller en månad

LÄS MER: Matjätte pekas ut – höjt priserna mest av alla

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Restaurangkedja går i konkurs

2024 11 22

En restaurangkedja som grundades 2019 ser nu ut att gå i konkurs.

Under de senaste åren har det kulinariska fenomenet Poké Bowls blivit allt större.

Det rör sig om ett sushi-liknande snabbmatsalternativ där exempelvis lax, ris och olika grönsaker blandas.

En av restaurangkedjorna som erbjuder Poké Bowls - Oh Poké - ser nu ut att gå i konkurs.

Det framgår av information från bland annat Alla Bolag och Bolagsfakta.

Grundades 2019

Bolaget grundades 2019 och har flera restauranger runt om i landet.

Totalt har Oh Poké 77 anställda, men ser nu ut att stänga ner och det går inte längre att besöka kedjans webbsida.

En av grundarna, Shadlee Ismail, sade följande till Breakit i samband med kedjans framväxt:

– Vi brukar alltid prata business på familjemiddagarna och jag har alltid tyckt att deras koncept går att skala upp, att det går att göra ett Espresso House av det.

Kommer från Hawaii

Fenomenet Poké Bowl kommer ursprungligen från Hawaii och baseras på fisk och ris.

– Poké har sitt ursprung i hawaiiansk husmanskost, ordet betyder att dela eller skära itu, förklarar Ica.

– Rätten ser olika ut, men basen med ris, marinerad fisk och grönsaker är ofta densamma.

Viss ljusning

Kreditupplysningsbolaget UC framhåller att det tycks finnas viss ljusning i svensk ekonomi, men att återhämtningen går trögt.

Detta efter flera år av återkommande konkurser i flera branscher och svag tillväxt i Sverige.

– I oktober minskade konkurser i byggindustrin med 16 procent och inom restaurang- och hotellverksamhet med 14 procent, förklarar UC.

– Inom detaljhandeln ökade antalet konkurser med 8 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har etableringen av nya företag minskat med cirka 9 procent, vilket reflekterar den fortsatt osäkra marknadssituationen.  

Fortsatta räntesänkningar

Under tredje kvartalet 2024 minskade Sveriges BNP marginellt med 0,1 procent, vilket indikerar en avmattad ekonomisk utveckling. 

– Minskningen speglar bland annat en minskad inhemsk efterfrågan, något som linjerar med de ökade konkurserna inom detaljhandeln, fortsätter UC.

Företag och konsumenter sätter hopp till att fortsatta räntesänkningar ska få fart på ekonomin igen.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen