JUST NU: Stor ilska mot Moderaternas bränslelöfte

2022 06 30

Moderaternas löfte om fem kronor billigare literpris på diesel tas inte emot väl.

I alla fall inte av klimatforskaren Johan Rockström, verksam vid Potsdams universitet, rapporterar Aftonbladet.

Han kallar Moderaternas löfte om att vilja sänka dieselpriset för “patetiskt pumpsnyftande”.

Lovar 5 kr lägre literpris 

Bakgrunden är ett inlägg på Twitter där Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson poserar leendes tillsammans med ett löfte åt svenska bilägare: 5 kronor lägre pris vid dieselpumpen.

– Många oroar sig för hur dyrt det har blivit att vara svensk – särskilt vid macken. Till stor del beror på det på politiska beslut. Den socialdemokratiska regeringen har systematiskt höjt skatten på drivmedel under sina 8 år vid makten, framhåller Moderaterna på plattformen. 

“Patetiskt pumpsnyftande” 

Klimatforskaren var inte alls imponerad av förslaget och uttryckte sin frustration på sociala medier.

– Detta är en stor besvikelse. Så oerhört kortsiktigt. Och ett säkert sätt att hota svensk bilindustri, som satsar allt på elektrifiering. Med detta patetiska “pumpsnyftande” skapar politiker bara förvirring, framför allt för industri och energibolag. Bättring tack. Var är visionen? framhäver Johan Rockström på Twitter.

Utvecklar sitt resonemang 

För Aftonbladet utvecklar han sitt resonemang. 

– Vad sänkta dieselpriser innebär är förstås att det blir mindre attraktivt att investera i elektriska bilar. Det blir därför fler nyinköp av dieselbilar och mer dieselkonsumtion. Det är vad jag menar med att skapa förvirring, säger Johan Rockström. 

“Värmeböljor pris för billig diesel” 

Enligt Rockström finns det starkt vetenskapligt stöd för att höga drivmedelspriser är ett nödvändigt ekonomiskt incitament för att klara omställningen till ett minskat beroende av fossila bränslen.

Att då sänka priserna skickar dubbla signaler, menar klimatforskaren.

– Den enda anledningen till att dieseln är billigare än biodrivmedel är att dieseln inte betalar sina kostnader – för att vi subventionerar den. Vi subventionerar den med luften vi andas och klimatet vi utsätts för. Värmeböljorna vi nu upplever är prislappen för att ha en billig diesel, säger Johan Rockström, som samtidigt förtydligar att han inte är emot att hushåll som drabbas av stigande priser ska stöttas.

26,01 kronor/liter

Idag ligger dieselpriset på Circle K:s bemannade stationer på 26,01 kronor litern. Det är en höjning med 25 öre från den senaste förändringen.

Priset för 95-oktanig bensin ligger enligt samma källa på 23,23 kronor per liter, en minskning med 35 öre.

Inväntar EU-besked

Regeringen har tidigare föreslagit att bilägare skulle kompenseras med 1 000 – 1 500 kronor på grund av de höga bränslepriserna. Ett förslag som saknade stöd i riksdagen.

Nu inväntas istället ett beslut från EU-kommissionen som ska ge Sverige rätt att sänka energiskatten på bränsle ned till noll. Det beskedet kan komma i sommar.

Foto: E. Mclean
Text: Redaktionen


Ryanair sätter in direktflyg – till två nya svenskfavoriter

2025 06 29

Svenska folket tycks ha drabbats av ordentlig resfeber.

Efterfrågan på att åka utomlands har skjutit i höjden.

Den trenden har inte Ryanair missat.

Nu sätter lågprisbolaget in nya direktlinjer från Sverige till två nya resmål.

Ryanair kommer nämligen inom kort att börja flyga direkt från Göteborg Landvetter Airport till både Malta och Porto. 

"Mycket glädjande"

När det gäller den sistnämnda destinationen är det första gången som Ryanair kommer att flyga direkt från Sverige till den portugisiska staden.

Swedavia jublar över beskedet. 

Det är mycket glädjande att Ryanair nu expanderar sitt utbud på Göteborg Landvetter Airport. Swedavias främsta mål är att underlätta för människor att träffas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner och Ryanair med sitt omfattande nätverk spelar en viktig roll i detta, säger Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning på Swedavia.

Även Anna Störmwall, flygplatschef på Landvetter, är lyrisk.

– Jag är mycket glad över att Ryanair fortsätter att satsa på Göteborg Landvetter Airport. Både Porto och Malta känns som mycket spännande resmål, säger hon i ett uttalande.

LÄS MER: Ryanair flög till “fel” destination – passagerare i tårar

"Stor efterfrågan"

Beskedet är ett följd på den förstärkta ressuget bland svenska turister, understryker Anna Strömwall.

Vi ser en fortsatt stor efterfrågan på internationella resor till och från Sverige, och genom att kunna erbjuda ett brett utbud av destinationer på våra flygplatser stärker vi tillgängligheten och underlättar för människor att resa, oavsett om det är på fritiden eller för att besöka familj och vänner, säger hon.

Nya flyg även till Spanien

Premiär för Portoflygen blir 26 oktober. Ryanair kommer att flyga till staden två gånger i veckan, på onsdagar och söndagar. Den 28 oktober sätts flygen in till Malta. Även till Medelhavsön blir det två flyg i veckan som gäller.

Tidigare i våras gav Ryanair även besked om att nya direktlinjer kommer att sättas in till den nya semesterfavoriten Valencia i Spanien. Den linjen kommer att trafikeras från Stockholm Arlanda varje månad och torsdag.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Allvarlig ökning” av extrem bakterie

2025 06 29

Antalet fall av antibiotikaresistenta tarmbakterier ökar i Sverige.

Det visar Folkhälsomyndighetens rapport ”Swedres-Svarm 2024”.

I rapporten fastslår myndigheten att antalet fall av så kallade ESBL-CARBA-producerande bakterier ökade med 30 procent under 2024 jämfört med 2023 – från 310 till 414 fall.  

FHM kallar siffran för en ”allvarlig ökning”.

– Dessa bakterier kan orsaka allvarliga och svårbehandlade infektioner som särskilt drabbar känsliga patientgrupper, samt försvåra viktiga medicinska behandlingar som transplantationer, framhåller myndigheten.

I Sverige finns fortfarande väldigt få behandlingsalternativ mot bakterierna. Därför betraktas ökningen av ESBL-CARBA som extra allvarlig.

De antibiotikaresistenta bakterierna kan bland annat orsaka svårbehandlade urinvägsinfektioner, bukinfektioner, lunginflammation och sepsis.

”Goda möjligheter att bromsa spridningen”

Olov Aspevall, utredare på Folkhälsomyndigheten, tror att Sverige kan bromsa smittspridningen.   

– Svensk sjukvård är bra på att förebygga utveckling av resistens. Ett exempel är att stora spridningar av vankomycinresistenta enterokocker inte längre förekommer lika ofta som för ett tiotal år sedan. Det betyder att vi även bör ha goda möjligheter att bromsa spridningen av ESBL-CARBA, säger han.

Antibiotikaresistensen ökar långsamt

I samma rapport fastslår Folkhälsomyndigheten att antibiotikaresistensen fortsätter att öka långsamt Sverige.

– Det är viktigt att arbetet med att förebygga infektioner, förhindra smittspridning och att använda antibiotika ansvarsfullt alltid prioriteras högt. Våra kontinuerliga ansträngningar kan bromsa, men inte helt hejda, ökad antibiotikaresistens, kommenterar Olov Aspevall.

”Ett av vår tids största hälsohot”

Socialminister Jakob Forssmed (KD) har beskrivit antibiotikaresistens som ett av vår tids största hälsohot.

– Om det inte lyckas så kommer även vi i Sverige, trots att vi själva är väldigt duktiga, att drabbas av resistenta bakterier. Så det krävs ett lokalt arbete men även en internationell och global approach i detta, har han sagt till Altinget.

Enligt Världshälsoorganisationen WHO sker mer än 700 000 dödsfall årligen till följd av resistenta mikroorganismer, däribland bakterier. 

I EU kopplas 33 000 dödsfall varje år till antibiotikaresistens. Unionens målsättning är att minska användandet av antibiotika med 20 procent till 2030. Mellan 2019 och 2023 har dock användandet ökat med en procent.

Foto: Folkhälsomyndigheten 

Text: Redaktionen