Extremislamister attackerar tre storstäder

2021 08 03

Afghanistans ökända extremislamister – Talibanerna – anfaller nu tre storstäder i södra och västra Afghanistan. Samtidigt sipprar fasansfulla bilder ut till omvärlden på talibanernas skräckvälde som breder ut sig i landet.

85 000 talibansoldater bedöms finnas i landet och just nu är storstäderna Lashkargah med 190 000 invånare, Herat med 560 000 invånare samt landets näst största stad Kandahar med 615 000 invånare under anfall rapporterar BBC News.

USA som är på väg att lämna landet bistår regeringstrupper med flygstöd men talibanernas framryckningar indikerar deras frammarsch genom landet.

Islamiskt emirat

EU:s sändebud till Afghanistan, Tomas Niklasson, uppger att han tror att situationen är på väg att bli mycket värre och till BBC klargör han vad han fruktar att talibanernas mål med sina attacker i Afghanistan är.

– Att återupprätta deras islamiska emirat.

Samtidigt har Expressen kommit över fruktansvärda filmklipp som visar vad som är på väg att ske i landet:

◾ Liket av landet mest populära komiker släpas runt på marken

◾ Kvinnor misshandlas grovt

◾ En pensionär piskas

◾ En man får handen avhuggen

ANALYS

Något riktigt förfärligt är på väg att hända framför världens ögon. Något som inte borde kunna inträffa år 2021 – extremislamister är på väg att ta över ett hela land.

Och frågan är vad som ska ske nu. Omvärlden med USA i spetsen har naturligt nog tröttnat på sina insatser i Afghanistan då USA:s väljare självklart inte vill se sina soldaters blod spillas i ett främmande krig långt borta som aldrig tycks ta slut.

Torteras och slaktas

Samtidigt lär inte omvärlden kunna se på när befolkningen torteras och slaktas av extremislamister som väntas förvandla landet till ett skräckvälde. Men på vilket sätt omvärlden ska slå tillbaka är ännu oklart. Ett alternativ är att beväpna grupper i landet som är beredda att strida mot talibanerna men till skillnad från förr är det ytterst tveksamt om västvärlden är beredda att sätta in marktrupper igen.

En hemsk framtid

Diktaturen Kina är som vanligt på fel sida om historien och har givit talibanerna sitt stöd. Vad som kommer att ske härnäst är det ingen som vet men risken för en hemsk framtid är uppenbar.

Läs en fördjupning om talibanernas terror i Afghanistan här.

Läs en fördjupning om USA:s roll i Afghanistan här.

[yop_poll id="440"]

Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen