JUST NU: Dystert besked för den som väntar på sitt pass

2022 07 20

Leveranstiderna väntas nu öka ytterligare jämfört med vad som tidigare sagts.

Under våren och sommaren har det nästan låtit som en upphackad cd-skiva. 

Först var köerna till att få ansöka om pass enorma.

Sedan gick passmaskinen sönder vilket fördröjde leveranserna.

Nästa bakslag

Nu kommer ännu ett bakslag för den som går och väntar på att få ut sitt pass i handen.

Leveranstiderna skjuts nu fram ytterligare, rapporterar Dagens Nyheter.

Detta trots att Polismyndigheten förutsåg en förbättring under juli månad efter att passmaskinen, som befinner sig i Finland, väl hade lagats.

30 dagar har växt till 50

När maskinen började strula förlängdes väntetiden för svenska folket till 30 dagar innan man skulle få hem sitt pass.

– Vi har en skuld med väntetider på upp till 30 dagar just nu, och vi kommer inte se någon förändring avseende tiderna i juni månad. Men förhoppningsvis ser vi en förbättring i juli månad, sade Per Engström, nationell kommenderingschef för pass i Sverige, till Sveriges Radio i slutet av maj.

Men väl framme i juli är så inte fallet. 

Tvärtom.

Väntetiden har istället växt till 50 dagar, erfar DN.

Fortsatt högt tryck

Ökningen beror fortsatt på det höga trycket.

Polisen kan i nuläget inte svara på när det väntetiden minskar ned till normalläge igen.

– Det är jättesvårt att säga. Vi kommunicerar kontinuerligt med leverantören om att vi har ett trängande behov av att få de här passböckerna levererade, säger Magnus Roglert, biträdande kommenderingschef för Insats Pass, till DN.

Frustrerade poliser

Samtidigt har polisen blivit frustrerade över att folk inte kommer och hämtar sina pass när de är färdiga.

– Tidigare har vi inte haft något problem med att förvara de här resehandlingarna i våra ordinarie förvaringslådor. Nu är det så att på flera orter har man behövt ta in extra skåp för att förvara resehandlingarna, sade Ulf Wiklund, poliskommissarie vid polisregion nord, till SR för två veckor sedan.

Trycket på provisoriska pass minskar

Då noterades också ett högre tryck på provisoriska pass.

Resenärer har rapporterats campa utanför poliskontor som utfärdar den typen av resehandlingar.

Men det trycket verkar avta och på många ställen är det nu enligt polisen obefintliga köer.

Polisens uppmaning

Polisen har flera gånger tidigare rekommenderat att ansöka om nationellt ID-kort om man ska resa inom EU.

Kötiden är lika lång som till pass, men däremot har korten en leveranstid på enbart fem dagar.

Den uppmaningen ligger fortfarande kvar, säger Magnus Roglert.

Foto: CardMap

Text. Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen