JUST NU: Passbeteende upprör polisen – kommer med skarp uppmaning

2022 07 06

Folk struntar i att hämta ut sina pass som ligger och tar upp plats på polisstationerna.

Hela våren, och början av sommaren, har handlat om återkommande strul med pass för svenskar som vill ut och resa igen efter pandemin.

Det har framför allt handlat om extremt långa köer, i många fall i flera månader, för att ens kunna boka tid och ansöka om en ny resehandling.

Problemet omvänt

I maj gick även passmaskinen, som befinner sig i Finland, sönder. Det bidrog till att ytterligare försena de svenska passleveranserna.

Nu är problemet istället omvänt – passen levereras, men de hämtas inte ut. Någonting som orsakar stora problem för polisen, rapporterar Sveriges Radio.

Blir liggande på expeditionerna

Svenskar som har beställt pass hos polisen ignorerar  nämligen i stor utsträckning meddelandet man får när de är färdiga och redo att plockas upp.

De blir därmed liggande på passexpeditionerna och tar upp rejält med plats på flera platser i landet.

Uppmaningen: Hämta era pass

Nu har polisen tröttnat och uppmanar svenska folket att hämta sina pass så fort som möjligt när de är klara.

– Tidigare har vi inte haft något problem med att förvara de här resehandlingarna i våra ordinarie förvaringslådor. Nu är det så att på flera orter har man behövt ta in extra skåp för att förvara resehandlingarna, säger Ulf Wiklund, poliskommissarie vid polisregion nord, till SR.

Polisens förklaring

Problemen finns även i polisregion öst, där polisen vittnar om ovanligt stora mängder pass som samlar damm medan de väntar på att bli utlämnade.

Enligt Jonas Lindell, kommenderingschef i regionen, kan en förklaring vara att många har lyckats komma iväg på sina resor även utan sina pass.

Ökat tryck på provisoriska pass

Man har nämligen noterat ett ökat tryck på provisoriska pass, som utfärdas från bland annat Skavsta flygplats.

– Ganska ofta så har man varit och gjort ett vanligt pass, men man har då inte fått det innan sin resa och då även skaffat provisoriskt pass. Den kopplingen kan vi se, säger Jonas Lindell till SR.

“Inte lika ivrig”

Han tillägger: 

– Kan man ha kommit iväg på sin resa i alla fall så är man kanske inte lika ivrig att hämta eftersom behovet inte är så stort.

Foto: S. Rios

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 29

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen


Bank-ID slutar fungera – på flera mobiltelefoner

2023 11 30

Bank-ID är i dag Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

De allra flesta svenskar använder tjänsten.

Under 2022 nådde Bank-ID 8,4 miljoner unika användare.

Men nu kan en del svenskar behöva skaffa en ny mobiltelefon för att kunna fortsätta använda tjänsten.

Bank-ID kommer att försvinna från flera mobiltelefoner av märket Huawei, rapporterar DN.

E-legitimationstjänsten kommer att tas bort från samtliga Huawei-telefoner som är nyare än serien P90, som släpptes 2019, med andra ord stängs inte Huawei av generellt.

Bank-ID bekräftar

Anledningen till beslutet är att de nyare modellerna använder sig av appbutiken Appgallery, i stället för Googles egen butik.

Enligt Bank-ID handlar det om ett ekonomiskt beslut.

För få svenskar använder de nya Huawei-modellerna.

Företagen bedömer därför att det inte är lönsamt att stödja Appgallerry.

Bank-ID kommer hädanefter endast att stödja IOS från Apple och Android.

– Vi är där våra användare finns och har inte har möjlighet att underhålla fler plattformar än de två största i Sverige. Det är för att hålla högsta säkerhet och tillgänglighetsnivå

Det säger Charlotte Pataky, som är pressansvarig för Bank-ID, till DN.

Kopplas till Donald Trump

Beslutet kopplas även till USA:s före detta president Donald Trumps handelskrig mot Kina.

I maj 2019 undertecknade Trump en order om att blockera kinesiska telekommunikationsföretag från den amerikanska marknaden. Huawei var ett av flera företag som svartlistades. 

– Utländska motståndare utnyttjar sårbarheter för att begå skadliga cyberhandlingar och industrispionage mot USA och dess folk, sa Trump när han verkställde ordern.

Även Sverige har pekat ut Huawei som en säkerhetsrisk. År 2021 stoppades det kinesiska företaget från att delta i utbyggnaden av 5G-nätet. Beslutet fattades av Post och telestyrelsen efter en stark rekommendation från Säpo.

–  Bedömningen Säpo har gjort är att den kinesiska partistaten kan påverka och utöva påtryckningar på Huawei, dels genom företagets koppling till den kinesiska staten, dels med stöd av den kinesiska underrättelsetjänsten, framhöll Kurt Alavaara, informationssäkerhetschef på Säpo, efter beslutet.  

Exporten har upphört

När Huawei svartlistades av USA stoppades stora delar av den amerikanska exporten till det kinesiska företaget – bland annat upphörde  samarbetet med Google.

Google Play Store, Google Maps, Photos, Gmail och andra vanliga Google-tjänster finns därför inte på Huawei-modeller som lanserats efter 2019.

Text: Redaktionen